Auta Zetka musela ustoupit zbraním. Zamiloval si je i Vlasta Burian

Písmeno Z začaly po druhé světové válce vozit na přídi traktory Zetor. Ve dvacátých a třicátých letech však vzniklo osm tisícovek automobilů Zetka. Trochu odzadu tak začínáme nový seriál o zaniklých automobilových značkách.

Jen dvanáct let trvala éra výroby aut v brněnské Zbrojovce. Pro tuto obří strojírenskou firmu to nebyl nikdy hlavní obor činnosti. V podstatě se dá říci, že šlo jen o doplňkovou výrobu k tomu hlavnímu, což byly zbraně. Auta se proto také dělala jen v době relativního klidu - v letech 1924 až 1936. Tehdy však už začalo Německo pořádně řinčet zbraněmi, a tak vedení firmy s poměrně lehkým srdcem rozhodlo o ukončení automobilové produkce. Do té doby vzniklo 8000 kusů automobilů s logem Z.

Ve 20. letech se šéfové Zbrojovky rozhodli nalézt vhodný doplňkový výrobní program. Dohodli se tedy s konstruktérem Břetislavem Novotným, který navrhl lidový vůz Omega. Měl několik neortodoxních technických řešení. Například se vůbec nepočítalo s použitím spojky a převodovky, údajně se původně nepočítalo ani s brzdami. Vše měl nahradit systém třecích převodů, které tvořily dva na sebe kolmé kotouče a brzdový špalík.

Škoda 1000 MB (1964): zázrak československého strojírenství

Škoda 1000 MB (1964): zázrak československého strojírenství

Nakonec se ukázalo, že brzdový špalík nestačí, a tak prototypy, které se předváděly správní radě Československého závodu na výrobu zbraní v Brně, už dostaly bubnové brzdy na zadní nápravu. Na druhé straně jako první v Evropě použil pro pohon osobního automobilu dvoutaktní motor. Byl jím čtyřválec o zdvihovém objemu 600 kubických centimetrů. Karoserie pak byla celokovová samonosná. Připomínáme, že v té době a ještě dlouho poté, byla auta stavěna především ze dřeva.

Poprvé se auto předvedlo vedení v říjnu 1923 a to rozhodlo, že projekt dostane zelenou, ale předtím se musí provést další jízdní zkoušky. V létě 1924 tedy vzniklo dalších pět prototypů s jiným typem chladiče a například i s kardanovou hřídelí místo řetězového pohonu. Změnilo se také jméno. Původně nesly prototypy jméno Omega, ale to již bylo registrováno. Oficiální označení proto znělo Disk.

Fotogalerie: Praga vystavila na pražském Chodově všechny modely

Fotogalerie: Praga vystavila na pražském Chodově všechny modely

Nakonec se na přelomu let 1924 a 1925 vyrobilo celkem 75 kusů. Výkon vozu byl deset koňských sil, maximálně se auto rozjelo na rychlost 55 kilometrů v hodině. V projektu se utopily značné peníze, vůz byl především vinou dodavatelů dílů poruchový a zájem o něj nebyl. Nakonec byla tedy výroba ukončena a vedení se rozhodlo najít jiného konstruktéra. Říkalo se, že tehdy dokonce i sami dělníci šířili říkanku: "Disk nám sežral zisk."

Mladý konstruktér se osvědčil

Novým konstruktérem se stal tehdy pouze 25letý absolvent brněnské techniky František Mackerle, který navrhl vůz s pozdějším označením Z18. Tentokrát nešlo o žádné experimentování. Vůz měl poměrně klasickou konstrukci. Pod kapotou však opět pracoval dvoutaktní motor. Tentokrát se jednalo o litrový dvouválec. Výkon narostl na 18 koní a dalo se s ním jet až osmdesátkou.

Než se v roce 1926 spustila sériová výroba, dostal tehdejší zkušební jezdec Karel Stohanzel úkol najet co nejvíce kilometrů v co nejtěžších podmínkách. A tak se 8. září 1926 vydal na cestu dlouhou 16.500 kilometrů, při které projel řadu alpských průsmyků. Do Brna se vrátil na konci října a do zprávy o testování napsal: "Proti Tatře je Zetka ve výkonu stejná. Proti vozům např. Citroën, Austin, Peugeot je vůz daleko lepší."

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Měl zřejmě pravdu, protože Z18 byl opravdu úspěšný projekt. Nejprve bylo v nabídce pouze jako čtyřsedadlový otevřený vůz s plátěnou střechou, později přibyly další verze. Velmi žádaný byl jako užitkový vůz s valníkem. Těm se líbila jeho spolehlivost a snadná možnost oprav.

Ve výrobním programu vyrobil vůz až do roku 1930 a celkem se jich smontovaly více než dvě tisícovky. Nástupcem se stal model Z9. Ten ale úspěch neměl. Jednak se narodil do doby hospodářské krize, a také to bylo příliš drahé, těžké a pomalé auto.

Tehdy se prý opět uvažovalo o ukončení automobilové produkce ve Zbrojovce. Nakonec ale automobilka dostala povolení pokračovat. A bylo to dobře. Od roku 1933 totiž Zbrojovka začala nabízet svůj vůbec nejúspěšnější typ. Tím byl Z4, jehož konstrukce byla dílem tehdejšího šéfa výroby Antonína Voženílka a šéfkonstruktéra Bořivoje Odstrčila. Použili stejnou koncepci jako DKW, jejíž licenci původně "zbrojováci" chtěli koupit.

Nakonec ale vyvinuli vlastní vůz s pohonem předních kol - Z4. Tehdy byli v Československu první. Aero 30 mělo roční zpoždění a Jawa Minor ještě větší.

Škoda byla „Simply clever“ už téměř před 100 lety. Tady jsou převratná řešení

Škoda byla „Simply clever“ už téměř před 100 lety. Tady jsou převratná řešení

Krátká doba slávy

Po premiéře na pražském autosalonu v dubnu 1933 se objednávky na levný vůz (stál pouze 22.000 Kč) začaly jen hrnout. V roce 1934 se prodalo přes 900 "zet-čtyřek", díky čemuž se Zetka dostala poprvé a naposledy na čtvrté místo mezi nejprodávanějšími značkami na trhu. Před ní byly samozřejmě Praga, Tatra a Škoda.

K dobrému jménu přispělo i vítězství vozu Zetka v soutěži Tisíc mil československých. Dokonce i v Praze vznikl klub majitelů těchto vozů a jeho členem byl také slavný komik Vlasta Burian. Exkluzivním typem v nabídce značky se stal model Z5. Poháněl ho dvoudobý čtyřválec s výkonem 40 koní. Auto bylo schopné zvládnout maximální rychlost 130 kilometrů v hodině.

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Ještě levnějším vozem se značkou "Z" než byla Z4 se v roce 1935 stal typ Z6. Přezdívalo se mu Hurvínek. To proto, že v reklamě na tento automobil účinkovala také tato dřevěná loutka. Jeho dvouválcový dvoudobý motor měl objem pouze 735 cm3 a výkon 19 koní. Auto ale díky tomu stálo pouze 19.800 korun.

To už ale přišel zmíněný rok 1936 a s ním rozhodnutí vrátit se ve Zbrojovce plně k vojenskému výrobnímu programu. Ani po skončení druhé světové války se nepodařilo výrobu osobních vozů obnovit. Brzy však přišla další slavná éra - traktorů Zetor.

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 61 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků