Auta se spotřebou 3 litry aneb Kolik by jich přežilo směrnici EU

Od roku 2025 by měla všechna v Evropě produkovaná auta jezdit s průměrnou spotřebou pod 3 litry nafty či benzinu na 100 kilometrů. Jsou v současnosti na trhu vozy, které se spotřebou přibližují budoucí normě už nyní?
Auta se spotřebou 3 litry aneb Kolik by jich přežilo směrnici EU

Pár by se jich našlo, i když musíme vzít v úvahu, že skutečná spotřeba paliva se od té deklarované velmi často liší ne o procenta, ale desítky procent.

Zatím platí jedno – spotřeba roku 2025 se zcela vyhýbá vozům, které pojmou z pohledu českého řidiče průměrnou rodinu a průměrný „chalupářský“ víkendový náklad. Auta se spotřebou, která začíná číslicí 3, najdete jen v kategorii mini a malých vozidel.

I když by se mohlo zdát, že nejnižší spotřebu by měla mít městská miniauta, vzhledem k jejich osazení z naprosté většiny benzinovými motory zaostávají i za kategorií malých vozů, kde jsou k dispozici maloobjemové přeplňované diesely.

Rekordmanem na českém trhu je auto-neauto, malý Aixam, vozítko s naftovým motorem 0,4 l určené i pro patnáctileté řidiče. Toto přibližovalo s maximálkou do 50 km/h a jen pro dvě osoby má deklarovanou průměrnou spotřebu 2,96 l/100 km. Tento vůz by, co do spotřeby paliva, zatím jako jediný splňoval připravovanou unijní třílitrovou normu.

Pokud bychom vzali za měřítko ne průměrnou spotřebu vozů, ale tu minimální v režimu „mimo město“ a vynecháme-li dobíjecí plug-in hybrid Prius od Toyoty, který se papírově chlubí 2,1 litry (ale po vybití baterií musí 1,8litrový benzinový motor táhnout téměř dvoutunové auto), je první v řadě Seat Ibiza. V provedení s 1,2litrovým dieselovým motorem zvládne rovné 3 litry nafty. I průměr 3,3 l/100 km je více než slušný a v roce 2025 by možná při dalším vylepšení na třílitrový limit v pohodě dosáhl.

Podobné parametry byste našli u Škody Fabia s 1,2litrovým TDI, který dokáže jezdit při 90kilometrové rychlosti za rovné 3 litry a spokojí se v průměru s 3,4 litry.
Špatně na tom není ani Opel Corsa, dieselem 1,3 litru, ten ujede 100 km za 3,1 litru (průměr 3,5 l). Také Citroën C3 a jeho 1,3 e-HDi jede mimo město za 3,2 l/100 km, průměrně si vezme jako Corsa také 3,4 l nafty. V podobné kondici jezdí také Peugeot 208 1,4 e-HDi – 3,2 l/100 km mimo město a v průměru za 3,4 l.

Mezi výše uvedené malé vozy se spotřebou 3,1 litru nafty vklínil pouze ještě dvoumístný minivůz Smart. A také Fiat 500, který jezdí s 1,3litrovým Multijetem v mimoměstském režimu za 3,1 litru, v průměrném 3,7 litru benzinu na 100 km.
Miniauta určená především pro města doplácejí spotřebou především na nízký objem (motory mívají většinou benzinové od 0,8 litru do 1 litru).

Jejich kladem je nízká základní hmotnost, obvykle se pohybují kolem jedné tuny plus minus 100 kg. Záporem je malý vnitřní prostor a malý kufr. A také prakticky (až na výjimky) absence úspornějších dieselů).

Ve spotřebě vévodí minivozům Fiat Panda (3,5 l/100 km, průměr 3,9 l). Následuje Kia Picanto (3,6 l/100 km, průměr 4,2 l), Ford Ka (3,7 l/100 km, průměr 4,1 l), Suzuki Alto (3,8 l/100 km, průměr 4,3 l), Peugeot 107 (3,8 l/100 km, průměr 4,3 l), Citroën C1 (3,8 l/100 km, průměr 4 l). Pod 4litrovou hranici při rychlosti 0 km/hod se vejde ještě kolínská Toyota Aygo (3,9 l/100 km), průměr 4,4 l.

Ve prospěch „žíznivějších“ miniaut hovoří jejich pořizovací cena, která je až o 200 tisíc korun nižší, než u úspornějších vozů malých aut.
 

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

včera | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků