Auta s největším dojezdem: vítězí francouzské diesely

Pokud vás více než samotná spotřeba paliva zajímá to, jak často budete muset stavět u čerpací stanice, může vám přijít vhod poslední srovnání německého autoklubu ADAC. Ten vedle svých tradičních srovnání nejnižší spotřeby paliva, nejnižších provozních nákladů, výhodnosti koupě dieselové verze místo benzinové apod. pro tentokrát zveřejnil i přehled vozů s největším dojezdem na jednu plnou nádrž.

Ten pochopitelně neovlivňuje pouze samotný apetit motoru, ale i velikost palivové nádrže. Movitější zákazníci již u svých vozů mnohdy příliš nesledují to, kolik paliva spotřebuje jejich vůz, ale spíše fakt, kolik času budou muset na delší cestě ztrácet tankováním. Zdálo by se tedy, že jim ADAC konečně vyšel vstříc, je ale otázkou, zda zrovna tuto klientelu dostupný přehled zaujme. Jednoznačně v něm totiž dominují slabé dieselové verze jednotlivých modelových řad, a to napříč všemi třídami. Ty opět osloví spíše šetřílky...

Jakékoli silnější motorizace nebo sportovní modely zkrátka stále hřeší na příliš malou palivovou nádrž, která jejich dojezd sráží na nedostatečné hodnoty. Pro zajímavost např. nový Aston Martin Vantage s kombinovanou spotřebou 17,2 litru benzinu na 100 km má nádrž jen na 77 litrů, nepříliš skromnější Jaguar XKR dokonce pouze 71 a jedna z ikon sportovních aut, Porsche 911, má ve své poslední generaci palivovou nádrž o objemu pouhých 64 litrů. Z výrobců silnějších aut si nároky zákazníků bere k srdci snad pouze Mercedes-Benz, ale ani jeho devadesátilitrové nádrže nestačí k boji o vyšší příčky žebříčku.

Ale zpátky k úspěšným. Nejlepší desítku jasně opanovaly francouzské a německé diesely. Jejich úspěch je obvykle dán tím, že disponují stejně velkou nádrží jako benzinové modely s diamterálně odlišnými výkony (a spotřebou, pro níž je nádrž primárně dimenzována), ale řeknou si maximálně o šest litrů nafty na 100 km. První dvě místa tak obsadily populární kompakty Mégane a C4 od Renaultu a Citroenu, které s malými diesely o výkonu 86 resp. 90 koní urazí na šedesátilitrovou nádrž v kombinovaném cyklu až 1333 km. Třetí místo patří zbývající francouzské značce, Peugeotu, který v modelu 607 spojil výhody velké nádrže o objemu 80 litrů a spotřeby motoru 2,0 HDi. Výsledkem je teoretický dojezd až 1311 km. Další vozy se dostaly již pod hranici 1300 km, o čtvrté místo se podělil u nás nedávno testovaný Renault Clio 1,5 dCi a VW Passat 1,9 TDI, oba s hodnotou 1250 km. Další dvě místa patří opět motorům 1,6 HDi v Peugeotu 307 a Citroenu C5, sedmou příčku obsadilo Audi A4 s motorem 1,9 TDI 85 kW, osmou opět 1,6 HDi v Peugeotu 40 a zbylá dvě místa v „top-ten” připadla VW Passat se slabší verzí motoru 2,0 TDI a Renaultu Scénic opět s motorem 1,5 dCi.

Zejména Francouzům (7 míst mezi nejlepšími deseti) se tak daří nejlépe spojovat výhody nízké spotřeby paliva a nadprůměrně velké nádrže. Kapacita 60 litrů v kompaktní třídě nebo 55 litrů mezi mini jsou na dnešní dobu stále poměrně vysoké hodnoty a ve spojení s maloobjemovými diesely stačí na mety nejvyšší.

V tomto směru daly všem alternativám na frak dieselové motory, rovnat se jim nemohly ani moderní hybridy. Nejlepších hodnot v tomto směru dosáhly Honda Civic Hybrid a Toyota Prius. Oba vozy překonaly metu jednoho tisíce kilometrů teoretického dojezdu, když se Civicem můžete „netankovat” 1087 kilometrů a s Priusem 1047. Oba vozy sice vítězí v anketách o nejnižší spotřebu paliva, ale co je to Priusu platné když má nádrž o objemu jen 45 litrů.

A opačný konec žebříčku? Pokud byste zde čekali vozy jako Bugatti Veyron, Range Rover Sport, Mercedesy AMG a další přeplňovaná zvěrstva s obrovskou spotřebou paliva, byli byste na omylu. Právě tyto vozy disponují nezřídka nejobjemnějšími nádržemi, které jim vystačí na umístění v šedi průměru. Paradoxně jsou to nejmenší vozy s malými motory, které uvidíte u čerpacích stanic nejčastěji. Úplně nejhoršího výsledku dosáhl Fiat Panda 4x4 s motorem 1,2 a 30 litry paliva v nádrži. Ujede jen 455 kilometrů. Italského medvídka nezachrání ani dieselový pohon, Panda JTD je s 566 km teoretického dojezdu stále na chvostu. Italské supermini doplňuje Smart Fortwo, který sice rozhodně patří mezi úsporné vozy, ale nádrž s kapacitou 22 litrů mu umožňuje urazit bez tankování jen 579 km.

Všechny hodnoty jsou pochopitelně pouze teoretické, přes 1000 km na jednu nádrž ujedeme i v těch nejvhodnějších vozech spíše zřídka. Při alespoň trochu obvyklém způsobu jízdy však bude platit minimálně vytyčené pořadí, jen s trochu jinými hodnotami dojezdu.

A co vy? Preferujete při výběru vozu nízkou spotřebu paliva nebo co možná nejvyšší dojezd na plnou nádrž? A kolik se vám kdy podařilo urazit kilometrů mezi zastávkami u čerpacích stanic?

Vozy s největším teoretickým dojezdem na současném trhu:

Pořadí Značka a model vozu Výkon kW/k Kombinovaná spotřeba l/100km Objem palivové nádrže l Teoretický dojezd
1. Renault Mégane 1,5 dCi 55/86 4,5 60 1333
1. Citroën C4 1,6 HDi 90 66/90 4,5 60 1333
3. Peugeot 607 2,0 HDI 100/136 6,1 80 1311
4. Renault Clio 1,5 dCi 63/85 4,4 55 1250
4. VW Passat 1,9 TDI 77/105 5,6 70 1250
5. Peugeot 307 1,6 HDi 90/110 66/90 / 80/109 4,9 60 1224
6. Citroën C5 1,6 HDi 110 80/109 5,4 66 1222
7. Audi A4 1,9 TDI 85/115 5,8 70 1206
8. Peugeot 407 1,6 HDi 110 80/109 5,5 66 1200
9. VW Passat 2,0 TDI 103/140 5,9 70 1186
10. Renault Scénic 1,5 dCi 63/86 5,1 60 1176

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 2 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků