Auta s motorem Wankel (od r. 1964): Dočkáme se jich ještě někdy?

Koncepce motoru s otáčivým pístem je jistě zajímavá, ale přes světlé začátky se neprosadila.
Seznam kapitol
  1. Od patentu v roce 1929 k první sériovému aut v roce 1964
  2. Ropná krize, spolehlivost a emisní normy
  3. Fotogalerie: Auta s motorem Wankel

Asi nemusíme sáhodlouze rozebírat, že japonská automobilka Mazda je jediný výrobce na světě, který se nezvyklé koncepce motoru s otáčivým pístem držel celá desetiletí. Ostatně, její nejznámější produkt, Mazda RX-7, jsme si už představili v rubrice retro a legendy samostatně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Wankel, to není jen Mazda RX. Najdeme ho i v jiných aplikacích. První se objevil v NSU Spider v roce 1964. Dnes se sériově nevyrábí a je spíše předmětem dalšího výzkumu

Jistě, i dnes si Mazdu připomeneme, ale podíváme se také na jiné automobilky, které motor vynalezený německým konstruktérem Felixem Wankelem zkoušely. Vlastně jen málo automobilek se v šedesátých a sedmdesátých letech Wankelem nezabývalo. Na papíře totiž Wankel fungoval uspokojivě a i výsledky z laboratoře byly velmi nadějné.

Mazda RX-7 FC (1985-1991): S Wankelem proti Porsche

Mazda RX-7 FC (1985-1991): S Wankelem proti Porsche

Dá se říci, že Wankel zabila ropná krize na konci roku 1973. Jenže tehdy byl tento motor ještě v plenkách a kdyby mu výrobci věnovali pozornost i další léta, pravděpodobně by se jim podařilo vrozené technické nedostatky odstranit a celá koncepce by mohla slavit tržní úspěch. Takhle zůstala Mazda jediná, kdo s motorem Wankel pokračoval.

Ostatní výrobci nechtěli utrácet za vývoj velké prostředky, které raději investovali do zlepšení účinnosti spalování klasického pístového motoru s klikovým mechanismem. Přitom právě konstrukční jednoduchost Wankelu, jeho nízká hmotnost a vysoká kultivovanost chodu slibovala velmi dobré vlastnosti.

Německý konstruktér Felix Wankel si nechal motor s otáčivým pístem patentovat už v roce 1929, ale teprve po druhé světové válce získal prostor u automobilky NSU, která mu dovolila pracovat na funkčním prototypu tohoto motoru. První funkční prototyp byl hotový v roce 1957 a automobilka NSU prodávala licence jiným automobilkám po celém světě, které na motoru mohly pracovat a zdokonalovat ho.

Galerie: Podívejte se na všechna vítězná auta 24 h Le Mans

Galerie: Podívejte se na všechna vítězná auta 24 h Le Mans

Mezi obrovské přednosti motoru s otáčivým pístem ve své době patřila konstrukční jednoduchost, malé rozměry a nízká hmotnost vzhledem k výkonu. Zatímco běžný spalovací motor v obyčejném autě nabízel na 1 kg hmotnosti zhruba 0,5 kW výkonu, motor Wankel měl na 1 kg hmotnosti až 1,5 kW výkonu.

Další výhodou Wankelu je to, že může používat různé benziny s odlišným oktanovým číslem, netrpí na „klepání“. Při masové výrobě je levnější a mechanicky spolehlivější. Zajímavostí jsou také nižší emise NOx, neboť hoření probíhá při nižších teplotách.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor Wankel se proslavil především díky japonské automobilce Mazda. Ta svůj první sériový model s tímto motorem, Mazda 110 Cosmo Sport, představila v roce 1969

To ho předurčovalo jako poměrně lákavou aplikaci nejen do motocyklů a sportovních vozů, ale také například do menších sportovních letadel, kde jsou hmotnost a rozměry velmi zásadními faktory. Vlastně se v letectví Wankel používá dodnes. Stejně tak nachází uplatnění v tzv. dronech, motorových člunech nebo dokonce i zahradní technice.

Společnost NSU začala s vývojem v roce 1951. Zaměřila se na dvě potenciální řešení, každé mělo své výhody a nevýhody. Motor s kódem DKM vycházel z návrhu Felixe Wankela. Snesl vyšší otáčky a byl vyváženější, ovšem kvůli běžnému servisu se musel celý rozebrat.

Porsche 911 RS (od 1972): Nejlepší sportovní auto na světě

Porsche 911 RS (od 1972): Nejlepší sportovní auto na světě

Proto se spíše používal motor označený jako KKM, který vyvinul Hanns Dieter Paschke. Toto řešení bylo servisně méně náročné a většina výrobců používala právě to, takže bychom měli asi správně psát, že auto nemá motor Wankel, ale motor Paschke. Ovšem Paschke stejně vycházel z Wankelova patentu, takže pro zjednodušení není nic špatného na tom, že se obecně používá pro motor s rotačním pístem označení Wankel.

První prototyp DKM 54 se rozběhl 1. února 1957 a měl výkon 21 koní. NSU ale ještě v roce 1957 provedlo test motoru KKM 57 od Hannse Paschkeho, o čemž údajně Wankel nevěděl. Motor KKM měl menší výkon a dosahoval nižších otáček. Později se k tomu Wankel vyjádřil takto: „Vy jste z mého dostihového hřebce udělali tažnou kobylu!“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
NSU Spider z roku 1964 je první sériové auto, které dostalo motor s otáčivým pístem. Bohužel byl vývoj uspěchaný a nespolehlivý Wankel podrazil automobilce NSU nohy

V roce 1960 podepsala automobilka NSU dohodu s americkou společností Curtis-Wright, která se měla zaměřit na vývoj a výrobu vysokovýkonných a velkých leteckých motorů, NSU pak na výrobu a vývoj menších a středních motorů pro aplikaci v motocyklech a osobních autech. Curtis najal konstruktéra Maxe Benteleho, který se stal propagátorem Wankelu na trhu v USA.

Automobilky NSU a Mazda se pustily do vývoje a v podstatě soutěžily o to, kde první uvede motor Wankel do sériové produkce a do prodeje. I když měla Mazda jako první funkční prototyp, byla to společnost NSU, která začala jako první v roce 1964 prodávat model NSU Spider.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Od patentu v roce 1929 k první sériovému aut v roce 1964
  2. Ropná krize, spolehlivost a emisní normy
  3. Fotogalerie: Auta s motorem Wankel

bazar

Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 190 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 476 km
Cena: 280 000 Kč
Porsche Boxster 2,7
Rok výroby: 2006
Stav: 58 037 km
Cena: 600 000 Kč
Porsche Cayenne 4,8
Rok výroby: 2007
Stav: 112 954 km
Cena: 440 000 Kč
Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 106 870 km
Cena: 300 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2008
Stav: 306 373 km
Cena: 120 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků