Auta při arktických testech jen nedriftují. Musí zvládnout těchto 5 testů

Seat poodhalil postup svých testů prototypů za polárním kruhem. Auta musejí zvládat celou řadu disciplín ve velmi mrazivých podmínkách.

Když automobilka postaví vůbec první funkční prototyp, už dávno to není popelnice, která se sotva rozjede. Většina testů se odehrává na počítačích a za roky, než vyjede prototyp, stojí miliony výpočtů. Stále ale platí fakt, že testům v reálném provozu se inženýři nevyhýbají, dokáží odhalit poslední detaily, které u monitoru mohli přehlížet.

Za tímto účelem se testovací jezdci vydávají do co nejextrémnějších podmínek. Krom pouště Sahara jsou to i arktické oblasti kolem polárního kruhu. Zde musí konkrétně vozy Seatu absolvovat více než šedesát samostatných testů. Mimo jiné je mezi nimi těchto pět:

Stabilizační systém

V podmínkách nekonečné zimy se přímo nabízí test chování asistenčních systémů aktivní bezpečnosti, zejména pak stabilizace, která je čím dál tím chytřejší - nebo by taková být alespoň měla.

Tento test je prováděn na kruhové dráze vytvořené na zmrzlé
hladině jezera s plochou 6 kilometrů čtverečních. Liší se povrch v jednotlivých částech kruhu. Vnější část dráhy má drsnější povrch než vyleštěná vnitřní část pro snadnější jízdu smykem.

V různých fázích testu vypínají řidiči protiprokluzový systém a u některých modelů jej pro sportovnější jízdu dokonce kompletně deaktivují včetně stabilizační funkce. Pokud vozidlo na ledu začne opouštět zamýšlenou trajektorii jízdy, elektronicky řízený stabilizační systém ESC přibrzdí kola tak, aby se vůz vrátil do správného směru jízdy.

Test ojetiny Seat Leon II: Více emocí, ale i šetření. Dotklo se spolehlivosti?

Test ojetiny Seat Leon II: Více emocí, ale i šetření. Dotklo se spolehlivosti?

Brzdy

Seat sice vždy používá kotouče ocelové, které dobře pracují i při nízké provozní teplotě, na rozdíl od keramických, ale v těchto podmínkách tu nejde jen o provozní teplotu, ale třeba i o schopnost odolávat nánosům ledu a konečně i brzdy uchladit. Právě v důsledku zaslepených kanálů a disků.

Pro tyto účely Seat používá dráhu o délce 200 m a dva různé povrchy –
s vysokou a nízkou adhezí. Jedna dráha je vyhřívána na 10 °C, aby se zabránilo namrzání asfaltu, zatímco druhá je ochlazována na - 16 °C kvůli udržení ledu. Tento test pomáhá inženýrům optimálně nastavit systém ABS, který zachovává stabilitu a řiditelnost vozidla při intenzivním brzdění i v nejextrémnějších podmínkách.

Sání

Stejné útrapy, tedy nánosy ledové krusty a dalšího nepořádku zaměstnává filtrační systém sání motoru. Na zasněžených silnicích je často obtížné předjíždět. Ať už kvůli snížené viditelnosti, nebo kluzké vrstvě uprostřed vozovky. Proto se často "zaseknete" za pomalejším předjezdcem. K simulaci těchto podmínek jsou zapotřebí dva automobily, které jedou rychlostí 80 km/h.

První vůz rozviřuje sníh za sebou, druhé vozidlo jedoucí za ním je podrobováno analýze. Čistič vzduchu je kontrolován po 50 kilometrech, zda není zanesený, což by mohlo způsobit ztrátu výkonu motoru.

Žádná Cupra R! Švýcarský Seat nabízí Leon kombi s výkonem 370 koní

Žádná Cupra R! Švýcarský Seat nabízí Leon kombi s výkonem 370 koní

Analýza hluku

Tradiční, a vůbec ne zaměřený jen na arktické testování, je poslech pazvuků. Právě extrémní mráz jich však dokáže vytvořit nejvíce. Řidič, obvykle doprovázený druhým technikem, se snaží detekovat jakýkoli hluk, který by mohl být cestujícími vnímán jako nepříjemný, a zjistit, odkud pochází. V chladu se některé ze tří tisíc dílů, tvořících automobil, smršťují, což může zapříčinit nežádoucí zvuky, pokud se příslušný díl dostane do kontaktu se sousedním komponentem.

Během této analýzy jezdí vozy po různých druzích povrchu různými rychlostmi jízdy. V jedné z variant testu přejíždí vůz opakovaně po 30metrové dráze s příčnými zpomalovacími pásy rychlostí mezi 20 a 30 km/h.

30 tisíc intenzivních kilometrů

Krom těchto testů pak už zbývá především jezdit a najíždět tisíce kilometrů. Především pro odhalení skrytých závad, a to i při následném rozebrání prototypů na díly. 30 tisíc těžkých kilometrů překonávají vozidla při testu
odolnosti na skutečných silnicích pokrytých sněhem a ledem. Jedná se o součást globálního testu, při němž vozidlo ujede více než 150.000 kilometrů v různých podmínkách.

Na základě tohoto testu je analyzováno opotřebení, jemuž bude vozidlo vystaveno během mnohaletého provozu. Během testu zaznamenávají řidiči provozní vlastnosti vozidla. Inženýři pak tyto informace důkladně analyzují.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

dnes | Miro Mihálik | 6 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků