Auta na CNG: Jak dojedou daleko?

Kromě úspory na pohonných hmotách zajímá budoucího uživatele auta s alternativním pohonem i dojezd. Zajímali jsme se o to, jak často budou muset hledat čerpací stanici řidiči vozů spalujících stlačený zemní plyn.
Auta na CNG: Jak dojedou daleko?

I když se v Česku počet stanic na CNG přiblížil padesáti, je síť v porovnání s Německem, Itálií nebo některými dalšími zeměmi Evropy velmi řídká. Jezdit na plyn se proto vyplatí ve velkých městech a jejich okolí.

Většina vozů na zemní plyn, které jsou v současnosti i v nabídce českých dealerů, měla a má zatím benzinovou nádrž koncipovanou jako dojezdovou. Zatímco plnohodnotný dojezd na naftu či benzin bývá u těchto aut kolem 800 až 1200 km, doplňkové nádrže pojmou cca 14 až 20 litrů benzinu a tabulkově tak vystačí na 200 až 300 kilometrů, které nesmíte promrhat hledáním čerpací stanice.

V minulosti byla u plynových aut možnost ručně přepínat ten či onen druh pohonu. Moderní vozy s plynovým pohonem startují na klasické palivo, ale hned po startu přepínají na zemní plyn. Po vyčerpání tlakových nádrží s plynem se pohon přepne zpět na benzin, ale řidič už musí počítat s návštěvou u stojanu. Nemůže se tak stát, že auto nejdřív vyjede benzinovou nádrž a řidič se pak ocitne v místech, kde je CNG čerpací stanice mimo jeho aktuální dojezd.

Po jakém voze tedy sáhnout, aby jízda na levné palivo byla co nejefektivnější a aby tankování toho či onoho paliva nebylo hlavní časovou náplní při jízdě?

Volkswagen: jak jezdí Eco Up! a další modely v provedení CNG?

Volkswagen: jak jezdí Eco Up! a další modely v provedení CNG?

Na čele celkového dojezdu (CNG i benzin) jsou dva vozy koncernu Volkswagen a jeden od Audi: VW Golf, Škoda Octavia (ta by měla být v prodeji letos, maximálně na jaře příštího roku) a nejnovější Audi A3 Sportback g-tron. Auta ujedou na obě média tabulkově 1300 km, Golf zvládne na CNG 420 km, Octavia a Audi o 20 km méně.

Bronzovou příčku si drží Fiat Punto s dojezdem 1020 km, z toho 310 km na CNG. Z těchto údajů vyplývá, že uvedené typy aut mají plnohodnotné nádrže na benzin. Za slušný lze považovat i tisícikilometrový dojezd Mercedesu třídy E, ke kterému přispívá 59litrová benzinová nádrž.

Celkový dojezd CNG vozů na obě paliva

VŮZ

CELKOVÝ DOJEZD NA CNG A BENZIN

Škoda Octavia

1300

VW Golf

1300

Audi A3 Sportback

1300

Fiat Punto

1020

Mercedes-Benz E

1000

Fiat Quobo

920

Lancia Ypsilon

900

Fiat Panda

800

Audi A3

780

Opel Zafira

680

Mercedes-Benz B

660

VW Touran

650

Fiat Doblo

625

VW Caddy

580

VW Up

550

Škoda Citigo

550

Pokud bude vaším hlavním měřítkem dojezd na CNG, nejlevnější kilometry ujedete s Opelem Zafira. U něho však pozor na skutečně doplňkový dojezd na benzin – kolem 150 km. Stejně jako VW Touran, který má nádrž na pouhých 11 litrů benzinu.

Eko test: Mercedes-Benz B 180 NGT – plynově

Eko test: Mercedes-Benz B 180 NGT – plynově

V tomto srovnání je zajímavé, že německé vozy jasně porážejí italské, byť tradice přestaveb automobilů na CNG (dodatečná i sériová) je v Itálii nepoměrně delší.

Dojezd vozů na stlačený zemní plyn

VŮZ

DOJEZD NA CNG

Opel Zafira

530

VW Touran

500

Mercedes-Benz B

480

VW Caddy

450

Audi A3

430

VW Golf

420

Fiat Panda

400

Lancia Ypsilon

400

Škoda Octavia

400

Audi A3 Sportback g-tron

400

VW Up

350

Škoda Citigo

350

Fiat Quobo

320

Fiat Punto

310

Fiat Doblo

300

Mercedes-Benz E

300

Budete-li sázet na jistotu benzinového pohonu a nechcete-li riskovat běhání s kanystrem po kraji, pořiďte si některý vůz z trojice Škoda Octavia (až bude v prodeji), VW Golf nebo nové Audi A3, případně ještě Fiat Punto a Mercedes-Benz E. Oficiálně byste měli ujet od 900 do 700 km, v reálu to bude vždy o něco méně.

Dojezd CNG vozů na benzin

VŮZ

DOJEZD NA BENZIN

Škoda Octavia

900

Audi A3 Sportback g-tron

900

VW Golf

880

Audi A3

780

Fiat Punto

710

Mercedes-Benz E

700

Fiat Quobo

600

Lancia Ypsilon

500

Fiat Panda

400

VW Caddy

330

Fiat Doblo

325

VW Up

200

Škoda Citigo

200

Mercedes-Benz B

180

VW Touran

150

Opel Zafira

150

 

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Minitest Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro: Oko potěší. Ale co další smysly?

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro

Trh SUV-kupé se rychle rozrůstá. Svého dalšího zástupce teď sype z rukávu Audi.

16.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 19 příspěvků
TEST Renault Clio 1.0 TCe 100: Nový vrchol třídy? I Fabia může tiše závidět!

Renault Clio 1.0 TCe

Pravidlem je vyměnit nárazníky a tvářit se, že máte úplně nové auto. Renault na to šel s pátou generací Clia obráceně. Od základů nově vyvinutý vůz zabalil do povědomého tvaru a chce s ním navázat na předchůdce. V zájmu Francouzů by nicméně mělo být, aby se jim to v případě tříválcové pohonné jednotky raději nepovedlo.

14.  1.  2020 | Miro Mihálik | 69 příspěvků
Minitest Lexus RC 300h F Sport: Mohl být skvělý, ale doplatil na zvrácenost doby

Lexus RC 300h F Sport

Nejkratší cesta do srdce chlapa nevede mezi žebry, ale skrze krásné auto. A tohle si vás prostě získá!

11.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 147 příspěvků