Auta na CNG: Jak dojedou daleko?

Kromě úspory na pohonných hmotách zajímá budoucího uživatele auta s alternativním pohonem i dojezd. Zajímali jsme se o to, jak často budou muset hledat čerpací stanici řidiči vozů spalujících stlačený zemní plyn.
Auta na CNG: Jak dojedou daleko?

I když se v Česku počet stanic na CNG přiblížil padesáti, je síť v porovnání s Německem, Itálií nebo některými dalšími zeměmi Evropy velmi řídká. Jezdit na plyn se proto vyplatí ve velkých městech a jejich okolí.

Většina vozů na zemní plyn, které jsou v současnosti i v nabídce českých dealerů, měla a má zatím benzinovou nádrž koncipovanou jako dojezdovou. Zatímco plnohodnotný dojezd na naftu či benzin bývá u těchto aut kolem 800 až 1200 km, doplňkové nádrže pojmou cca 14 až 20 litrů benzinu a tabulkově tak vystačí na 200 až 300 kilometrů, které nesmíte promrhat hledáním čerpací stanice.

V minulosti byla u plynových aut možnost ručně přepínat ten či onen druh pohonu. Moderní vozy s plynovým pohonem startují na klasické palivo, ale hned po startu přepínají na zemní plyn. Po vyčerpání tlakových nádrží s plynem se pohon přepne zpět na benzin, ale řidič už musí počítat s návštěvou u stojanu. Nemůže se tak stát, že auto nejdřív vyjede benzinovou nádrž a řidič se pak ocitne v místech, kde je CNG čerpací stanice mimo jeho aktuální dojezd.

Po jakém voze tedy sáhnout, aby jízda na levné palivo byla co nejefektivnější a aby tankování toho či onoho paliva nebylo hlavní časovou náplní při jízdě?

Volkswagen: jak jezdí Eco Up! a další modely v provedení CNG?

Volkswagen: jak jezdí Eco Up! a další modely v provedení CNG?

Na čele celkového dojezdu (CNG i benzin) jsou dva vozy koncernu Volkswagen a jeden od Audi: VW Golf, Škoda Octavia (ta by měla být v prodeji letos, maximálně na jaře příštího roku) a nejnovější Audi A3 Sportback g-tron. Auta ujedou na obě média tabulkově 1300 km, Golf zvládne na CNG 420 km, Octavia a Audi o 20 km méně.

Bronzovou příčku si drží Fiat Punto s dojezdem 1020 km, z toho 310 km na CNG. Z těchto údajů vyplývá, že uvedené typy aut mají plnohodnotné nádrže na benzin. Za slušný lze považovat i tisícikilometrový dojezd Mercedesu třídy E, ke kterému přispívá 59litrová benzinová nádrž.

Celkový dojezd CNG vozů na obě paliva

VŮZ

CELKOVÝ DOJEZD NA CNG A BENZIN

Škoda Octavia

1300

VW Golf

1300

Audi A3 Sportback

1300

Fiat Punto

1020

Mercedes-Benz E

1000

Fiat Quobo

920

Lancia Ypsilon

900

Fiat Panda

800

Audi A3

780

Opel Zafira

680

Mercedes-Benz B

660

VW Touran

650

Fiat Doblo

625

VW Caddy

580

VW Up

550

Škoda Citigo

550

Pokud bude vaším hlavním měřítkem dojezd na CNG, nejlevnější kilometry ujedete s Opelem Zafira. U něho však pozor na skutečně doplňkový dojezd na benzin – kolem 150 km. Stejně jako VW Touran, který má nádrž na pouhých 11 litrů benzinu.

Eko test: Mercedes-Benz B 180 NGT – plynově

Eko test: Mercedes-Benz B 180 NGT – plynově

V tomto srovnání je zajímavé, že německé vozy jasně porážejí italské, byť tradice přestaveb automobilů na CNG (dodatečná i sériová) je v Itálii nepoměrně delší.

Dojezd vozů na stlačený zemní plyn

VŮZ

DOJEZD NA CNG

Opel Zafira

530

VW Touran

500

Mercedes-Benz B

480

VW Caddy

450

Audi A3

430

VW Golf

420

Fiat Panda

400

Lancia Ypsilon

400

Škoda Octavia

400

Audi A3 Sportback g-tron

400

VW Up

350

Škoda Citigo

350

Fiat Quobo

320

Fiat Punto

310

Fiat Doblo

300

Mercedes-Benz E

300

Budete-li sázet na jistotu benzinového pohonu a nechcete-li riskovat běhání s kanystrem po kraji, pořiďte si některý vůz z trojice Škoda Octavia (až bude v prodeji), VW Golf nebo nové Audi A3, případně ještě Fiat Punto a Mercedes-Benz E. Oficiálně byste měli ujet od 900 do 700 km, v reálu to bude vždy o něco méně.

Dojezd CNG vozů na benzin

VŮZ

DOJEZD NA BENZIN

Škoda Octavia

900

Audi A3 Sportback g-tron

900

VW Golf

880

Audi A3

780

Fiat Punto

710

Mercedes-Benz E

700

Fiat Quobo

600

Lancia Ypsilon

500

Fiat Panda

400

VW Caddy

330

Fiat Doblo

325

VW Up

200

Škoda Citigo

200

Mercedes-Benz B

180

VW Touran

150

Opel Zafira

150

 

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Minitest VW Polo GTI s manuálem: Jednou se o něj ještě porveme!

VW Polo GTI (minitest)

Polo je díky dvoulitru zjevem mezi malými ostrými hatchbacky. Ke štěstí nám chyběla akorát maličkost. Manuál. Rádi bychom jásali, ale jediné, co můžeme nyní říci, je, že byl a už není. Po pár měsících ve výrobě GTI se spojkovým pedálem a řadicí pákou skončilo. Hádejte, komu můžete děkovat.

včera | Miro Mihálik | 4 příspěvky
TEST Royal Enfield Interceptor 650 Twin: Jednou zkusíš a už musíš!

Royal Enfield Interceptor 650 Twin

Nové twiny od indického Enfieldu jsou pro svoji značku bez diskuse revolucí a po zásluze vzbudily enormní globální zájem. Efektní retro design, legendární znáček, zbrusu nový motor a více než dobrá cena jsou pádné argumenty. Dá se ale věřit radikální průlom značce, která až donedávna sveřepě bušila jediný model, vyráběný s drobnými změnami od poloviny padesátých let?

23.  6.  2019 | Petr Schnagl | 10 příspěvků
TEST Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid: Dost dobrá i pro Lexus

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Nová Toyota Corolla se přiřítila na český trh hned ve třech karosářských verzích. Pro první test jsme zvolili tu nejpraktičtější, navíc s nejvýkonnějším hybridním pohonem. Dokáže opodstatnit vyšší cenu? A bavíme se vůbec ještě o mainstreamovém modelu?

19.  6.  2019 | Jan Mička | 154 příspěvků