Austrálie se vrací k neomezené rychlosti, limit nic nepřinesl

Austrálie se vrací k neomezené rychlosti, limit nic nepřinesl

Zpráva, která jako by ani nebyla z dnešní doby, přišla z Austrálie. Na silnici mezi městy Alice Springs a Barrow Creek se od února 2014 opět ruší omezení rychlosti.

Neomezená rychlost bude na 200kilometrovém úseku Stuart Highway platit zatím jen na zkušební dobu dvanácti měsíců, ale i tak je to důležitý indikátor společenských změn, k nimž v Austrálli došlo po nedávných volbách. Tamní obyvatelé vystavili socialistické vládě nelichotivý účet a poslali do vlády pravicovou koalici.

Život řidiče | Bezpečnost | Názory

Komentář: Obětí nehod je nejméně za 40 let. Proč se o tom nepíše?

Nový ministr pro infrastrukturu Peter Styles přišel se zrušením omezení rychlosti na zkušebním úseku v Severním teritoriu jako s jedním z prvních kroků ve funkci. 

Rovné silnice s minimálním provozem v Severním terotoriu byly spolu s německými dálnicemi posledním hájemstvím neomezené rychlosti a také oblíbenou destinací pro vývojové týmy automobilek. Limit 130 km/h na nich zavedla labouristická vláda v roce 2006. 

Styles upozornil, že zrušení limitu neznamená povolení k riskantní jízdě. „Vracíme odpovědnost motoristům,“ řekl. „Musí bát schopni přizpůsobit jízdu podmínkám a svým schopnostem. Upozorňuji, že policie bude nadále trestat ty, kdo jezdí nebezpečně.“

Samozřejmě se okamžitě začaly ozývat hlasy, které po zrušení limitu očekávají příchod apokalypsy. Australský web Drive.com.au cituje Andrewa McKellara z Australské automobilové asociace, podle kterého „je to hazardování s lidskými životy... Je absolutně nevyhnutelné, že výsledkem budou mrtví lidé.“

Podobně jako čeští odpůrci jakéhokoliv uvolnění limitů i McKellar patrně zastává názor, že když jde o dobro společnosti, nesmí stát fakta v cestě. Zatímco totiž v letech 2000 až 2006 zahynulo na silnicích v Severním teritoriu 292 lidí, v šesti letech po zavedení limitu vzrostl počet obětí na 307.

Podobnou zkušenost ostatně máme i v EU. Německo se svými neomezenými dálnicemi má méně obětí nehod na milion obyvatel než třeba Francie, Belgie, Itálie, Španělsko a všechny východoevropské země včetně ČR. Hustota provozu a dopravním výkon v „člověkoautokilometrech“ přitom v Německu patří k nejvyšším na světě.

Foto: Wikipedia.org

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků