Austin Maxi slaví 50 let. Znáte jednoho ze zakladatelů moderních hatchbacků?

Vydržel v produkci celých dlouhých šestnáct let. A za tu dobu ho snad nikdo neměl rád. Teď je to ale jinak.

Tato zákoutí britského autoprůmyslu jsou pro české oko ne moc probádaným uzemím. Radosti a strasti společnosti British Leyland by vydaly na několik knih. My si dnes představíme jeden z milníků britského průmyslu a velmi zajímavý vůz, Austin Maxi.

Tomuto hatchbacku je totiž právě padesát let. Jeho strůjcem byl geniální konstruktér a závodník Alec Issigonis. To on postavil první klasické Mini. Austin Maxi se poprvé představil v roce 1969 a veřejnost trochu pobouřil rozporuplným designem.

Lennonův Austin Princess jde znovu do dražby. Poprvé se neprodal

Lennonův Austin Princess jde znovu do dražby. Poprvé se neprodal

Vůz byl tak trochu splácaný ze všeho, co se v regálech BL dalo najít. Snad nejvíc se mu ale lidé smáli za slabý motor z produkce BMC série E. K mání byl jako jednotka 1.5 litru o výkonu 74 koní a 1.7 litru o výkonu 84 koní, respektive 95 koní u silnější verze. Ta už byla prý snesitelná.

Jenže, ačkoli prý nešlo o moc dobré auto, stal se ikonou. Klasická koncepce prostorné kabiny, nízké ceny a naprosté jednoduchosti  z něj udělaly jeden z prvních moderních hatchbacků a později i ikonu své doby.

Ať už se v něm vyboural John Lennon nebo se stal tváří reklamní kampaně pneumatik Dunlop, byl prostě vždy na očích. Svým způsobem dal tento vůz jeden z podnětů, které potom vyústily v moderní hatchbacky, jako jsou Ford Focus nebo Volkswagen Golf.

Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Díky velkorysému prostoru na palubě a plynovým vzpěrám kapoty, tenkrát žhavou novinkou, se stalo Maxi postupem času kultem. I přes rozporuplné reakce na jeho řízení a chabou dynamiku tak vstoupil do automobilové síně slávy. Tak všechno nejlepší, Austine Maxi.

S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků