Austin Maxi slaví 50 let. Znáte jednoho ze zakladatelů moderních hatchbacků?

Vydržel v produkci celých dlouhých šestnáct let. A za tu dobu ho snad nikdo neměl rád. Teď je to ale jinak.

Tato zákoutí britského autoprůmyslu jsou pro české oko ne moc probádaným uzemím. Radosti a strasti společnosti British Leyland by vydaly na několik knih. My si dnes představíme jeden z milníků britského průmyslu a velmi zajímavý vůz, Austin Maxi.

Tomuto hatchbacku je totiž právě padesát let. Jeho strůjcem byl geniální konstruktér a závodník Alec Issigonis. To on postavil první klasické Mini. Austin Maxi se poprvé představil v roce 1969 a veřejnost trochu pobouřil rozporuplným designem.

Lennonův Austin Princess jde znovu do dražby. Poprvé se neprodal

Lennonův Austin Princess jde znovu do dražby. Poprvé se neprodal

Vůz byl tak trochu splácaný ze všeho, co se v regálech BL dalo najít. Snad nejvíc se mu ale lidé smáli za slabý motor z produkce BMC série E. K mání byl jako jednotka 1.5 litru o výkonu 74 koní a 1.7 litru o výkonu 84 koní, respektive 95 koní u silnější verze. Ta už byla prý snesitelná.

Jenže, ačkoli prý nešlo o moc dobré auto, stal se ikonou. Klasická koncepce prostorné kabiny, nízké ceny a naprosté jednoduchosti  z něj udělaly jeden z prvních moderních hatchbacků a později i ikonu své doby.

Ať už se v něm vyboural John Lennon nebo se stal tváří reklamní kampaně pneumatik Dunlop, byl prostě vždy na očích. Svým způsobem dal tento vůz jeden z podnětů, které potom vyústily v moderní hatchbacky, jako jsou Ford Focus nebo Volkswagen Golf.

Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Díky velkorysému prostoru na palubě a plynovým vzpěrám kapoty, tenkrát žhavou novinkou, se stalo Maxi postupem času kultem. I přes rozporuplné reakce na jeho řízení a chabou dynamiku tak vstoupil do automobilové síně slávy. Tak všechno nejlepší, Austine Maxi.

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 10 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 59 příspěvků