Austin Maxi slaví 50 let. Znáte jednoho ze zakladatelů moderních hatchbacků?

Vydržel v produkci celých dlouhých šestnáct let. A za tu dobu ho snad nikdo neměl rád. Teď je to ale jinak.

Tato zákoutí britského autoprůmyslu jsou pro české oko ne moc probádaným uzemím. Radosti a strasti společnosti British Leyland by vydaly na několik knih. My si dnes představíme jeden z milníků britského průmyslu a velmi zajímavý vůz, Austin Maxi.

Tomuto hatchbacku je totiž právě padesát let. Jeho strůjcem byl geniální konstruktér a závodník Alec Issigonis. To on postavil první klasické Mini. Austin Maxi se poprvé představil v roce 1969 a veřejnost trochu pobouřil rozporuplným designem.

Lennonův Austin Princess jde znovu do dražby. Poprvé se neprodal

Lennonův Austin Princess jde znovu do dražby. Poprvé se neprodal

Vůz byl tak trochu splácaný ze všeho, co se v regálech BL dalo najít. Snad nejvíc se mu ale lidé smáli za slabý motor z produkce BMC série E. K mání byl jako jednotka 1.5 litru o výkonu 74 koní a 1.7 litru o výkonu 84 koní, respektive 95 koní u silnější verze. Ta už byla prý snesitelná.

Jenže, ačkoli prý nešlo o moc dobré auto, stal se ikonou. Klasická koncepce prostorné kabiny, nízké ceny a naprosté jednoduchosti  z něj udělaly jeden z prvních moderních hatchbacků a později i ikonu své doby.

Ať už se v něm vyboural John Lennon nebo se stal tváří reklamní kampaně pneumatik Dunlop, byl prostě vždy na očích. Svým způsobem dal tento vůz jeden z podnětů, které potom vyústily v moderní hatchbacky, jako jsou Ford Focus nebo Volkswagen Golf.

Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Díky velkorysému prostoru na palubě a plynovým vzpěrám kapoty, tenkrát žhavou novinkou, se stalo Maxi postupem času kultem. I přes rozporuplné reakce na jeho řízení a chabou dynamiku tak vstoupil do automobilové síně slávy. Tak všechno nejlepší, Austine Maxi.

Minitest BMW M850i xDrive Gran Coupé: Osm válců a čtyři věčně vysmáté hlavy

BMW M850i xDrive GC

Třetí karosářská varianta uzavírá náš obrázek o tom, jaká vlastně nová osmička je. Zároveň nám ale nedá si nevzpomenout na jedno z nejlepších aut na trhu. To je totiž také z Mnichova.

včera | Vladimír Kadera | 23 příspěvků
Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

4.  8.  2020 | Stanislav Kolman | 79 příspěvků
Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Mini Cooper SE

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.

2.  8.  2020 | Miro Mihálik | 27 příspěvků