Audi zavádí do sériové výroby nové lehké pružiny

Audi posiluje své vedoucí postavení v oblasti lehké konstrukce automobilů. Značka se čtyřmi kruhy zavede ještě letos do sériové výroby nové lehké pružiny z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny v modelu vyšší střední třídy.
Audi zavádí do sériové výroby nové lehké pružiny

Pružiny z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny, které Audi vyvinulo ve spolupráci s italským dodavatelem, se již na první pohled odlišují od ocelových pružin. Mají světle zelenou barvu, jejich svazek vláken je tlustější než drát vinuté ocelové pružiny a celkový průměr pružiny je při menším počtu závitů o trochu větší. Především jsou však nové pružiny o dobrých 40 procent lehčí. Zatímco ocelová pružina pro vůz vyšší střední třídy váží téměř 2,7 kilogramu, pružina z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny se stejnými vlastnostmi má hmotnost cca 1,6 kilogramu. V důsledku toho sníží čtyři pružiny z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny hmotnost vozidla přibližně o 4,4 kilogramu – to je zlepšení, které je z poloviny přínosem i pro neodpružené hmoty. „S pružinami z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny snižujeme hmotnost na rozhodujícím místě podvozku. Zvyšujeme tím navíc preciznost jízdy a zlepšujeme komfort odpružení,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj.

Jádrem pružiny jsou dlouhá vzájemně stočená skelná vlákna impregnovaná epoxidovou pryskyřicí. V dalším výrobním kroku jsou kolem této jen několik milimetrů tlusté „duše“ strojově navíjena další vlákna střídavě pod úhlem +45° a -45° k podélné ose. Jednotlivé vrstvy se při stlačování i roztahování vzájemně dokonale doplňují, takže mohou optimálně pohlcovat působící síly. V poslední fázi výroby je polotovar vytvrzen v peci při teplotách více než 100 °C.

Pružiny z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny lze precizně nastavit pro příslušné použití a jejich materiál nabízí vynikající vlastnosti. Nepodléhá korozi, ani po dopadech odletujících kamenů, a je odolný vůči chemikáliím, jako jsou prostředky pro čištění kol. V neposlední řadě vyžaduje výroba mnohem méně energie než u ocelových pružin.

 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků