Audi zavádí do sériové výroby nové lehké pružiny

Audi posiluje své vedoucí postavení v oblasti lehké konstrukce automobilů. Značka se čtyřmi kruhy zavede ještě letos do sériové výroby nové lehké pružiny z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny v modelu vyšší střední třídy.
Audi zavádí do sériové výroby nové lehké pružiny

Pružiny z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny, které Audi vyvinulo ve spolupráci s italským dodavatelem, se již na první pohled odlišují od ocelových pružin. Mají světle zelenou barvu, jejich svazek vláken je tlustější než drát vinuté ocelové pružiny a celkový průměr pružiny je při menším počtu závitů o trochu větší. Především jsou však nové pružiny o dobrých 40 procent lehčí. Zatímco ocelová pružina pro vůz vyšší střední třídy váží téměř 2,7 kilogramu, pružina z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny se stejnými vlastnostmi má hmotnost cca 1,6 kilogramu. V důsledku toho sníží čtyři pružiny z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny hmotnost vozidla přibližně o 4,4 kilogramu – to je zlepšení, které je z poloviny přínosem i pro neodpružené hmoty. „S pružinami z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny snižujeme hmotnost na rozhodujícím místě podvozku. Zvyšujeme tím navíc preciznost jízdy a zlepšujeme komfort odpružení,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj.

Jádrem pružiny jsou dlouhá vzájemně stočená skelná vlákna impregnovaná epoxidovou pryskyřicí. V dalším výrobním kroku jsou kolem této jen několik milimetrů tlusté „duše“ strojově navíjena další vlákna střídavě pod úhlem +45° a -45° k podélné ose. Jednotlivé vrstvy se při stlačování i roztahování vzájemně dokonale doplňují, takže mohou optimálně pohlcovat působící síly. V poslední fázi výroby je polotovar vytvrzen v peci při teplotách více než 100 °C.

Pružiny z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny lze precizně nastavit pro příslušné použití a jejich materiál nabízí vynikající vlastnosti. Nepodléhá korozi, ani po dopadech odletujících kamenů, a je odolný vůči chemikáliím, jako jsou prostředky pro čištění kol. V neposlední řadě vyžaduje výroba mnohem méně energie než u ocelových pružin.

 

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků