Money First! říká se okřídleně. A v automobilovém průmyslu to platí více než kde jinde. Svědčí o tom i poslední rozhodnutí automobilky Audi postavit nový závod na výrobu crossoveru Q5 v Mexiku a nikoli ve Spojených státech.
Původně se hovořilo o tom, že v Mexiku je levnější pracovní síla, ochotná vláda připravená poskytnout nejrůznější úlevy a pobídky, je tu i možnost uzavřít obchodní dohodu s několika zeměmi.
Při slavnostním setkání v San José Chiapa, kde bude nový závod stát v roce 2016, však nabídl šéf značky Rupert Stadler (na snímku vpravo, společně s Rafaelem Rosasem, představitelem státu Pueblo) překvapivě ještě další důvod.
Tím stěžejním důvodem je rostoucí záliba Evropanů v crossoverech a SUV.
Evropská unie dnes uvaluje desetiprocentní clo na vozy vyrobené v USA. A to zvýhodňuje výrazně Mexiko před Spojenými státy, kde nic takového není.
Audi Q5, pokud by bylo vyráběné v USA, by tak stálo o 3000 dolarů více. Přitom z z plánované roční produkce 150 000 vozů Q5 má do Spojených států směřovat jen čtvrtina. Dalším velkým odběratelem je Evropa.