Audi vítězí v Le Mans. Proč ne ve formuli 1?

Audi slavilo v Le Mans opět velký úspěch. Ale stál za vynaložené peníze? Nebyla by pro automobilku formule 1 lepší investice?

Ta otázka se nabízí přímo sama. Proč se Audi nepokusí proniknout do F1? Vždyť tam by měly její úspěchy větší ohlas. A ty úvahy se objevují po každém vítězství značky Audi. To letošní, byť hodně těsné a vydřené, bylo desáté v průběhu posledních dvanácti let. V 79. ročníku totiž dojel jen jeden vůz Audi R18 TDI, dva další havarovaly. A na vítěze až do konce zle dotíraly tři vozy Peugeot 908.

Miliony versus statisíce

Píše se o tom, že sezona F1 stojí kolem 400 milionů eur. Vytrvalostní závody (jako je Le Mans) kolem desetiny této částky, tedy 40 milionů eur. I když zde náklady klesají, protože není potřeba vyvíjet nové auto pro každou sezonu. Audi uvádí, že zaměstnává 250 lidí ve sportovním oddělení. Ti připravují vozy nejen pro Le Mans, ale i pro další vytrvalostní závody.

Čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans sledovalo 250 tisíc diváků přímo na trati a miliony u televizorů a na internetu. Devatenáct závodů F1 je však přitažlivějších. Po celém světě je sleduje mnohem více diváků, jeden závod v průměru kolem 96 milionů lidí. A to hlavně v zemích, které dnes zažívají raketový ekonomický vzestup, což je zvláště důležité pro výrobce aut.

V Německu vidělo poslední závod F1 téměř 7 milionů diváků. Závody DTM zde sleduje v průměru kolem 2.2 milionu diváků. To Le Mans mělo mnohem menší sledovanost – jen 200 tisíc lidí. 

Proč tedy Audi na Le Mans pořád trvá? Vždyť by mu vítězství ve formuli 1 přineslo nesrovnatelně větší komerční efekt?

Laboratoř pod širým nebem

Po závodu se o tom rozhovořil jeden ze šéfů Audi Michael Dick. Řekl, „že Le Mans je perfektní místo pro otestování nových technologií“. Připomněl v této souvislosti třeba aerodynamiku, nové motory nebo LED světla.

Dodal, že v závodě ujedou vozy 5400 kilometrů. „Tolik neujede F1 za celý rok.“ A neodpustil si uštěpačnou poznámku, že z vítězství ve formuli 1 stejně nyní neprofitují automobilky, ale producent energetického drinku. Narážel na skutečnost, že formuli 1 vévodí tým Red Bull.

Závod v Le Mans je skutečnou laboratoří pod širým nebem. Vítězové zde dosahují průměrnou rychlost 225 km/h, a to i přesto že zastaví v boxech během dvaceti čtyř hodin třicetkrát.

Vítěz bere vše

Michael Dick také zdůraznil, že závody, jako byl ten letošní, kdy se bojovalo až do konce, utkví lidem na dlouho v paměti. A mají s ním spojeno vždy jen jméno vítěze. To je pro Audi to nejdůležitější.
 
A takový triumf pomáhá i „utužit“ vztah ke značce. Audi třeba letos pozvalo do Francie na 1200 (!) hostů z 25 zemí. Byli mezi nimi klíčoví zákazníci a nejlepší prodejci. Ti všichni se zde mohli radovat z triumfu značky.  

Klepněte pro větší obrázek
Téměř 250 tisíc diváků sledovalo čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, vedle Indianapolis 500 a Rally Monte Carlo jeden z nejdůležitějších automobilových sportovních podniků. 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Vítězný vůz na trati. 

Klepněte pro větší obrázek
Další triumf Audi, na nejvyšším stupni stanuli Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Treluyer.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Největším letošním soupeřem Audi byl tým Peugeotu.

 

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

včera | Radek Pecák | 6 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků