Audi travolution: německá cesta k úsporné jízdě po městě

Nížší spotřeby paliva se vždy snažila dosáhnout snad každá automobilka, některé zvolené cesty k tomuto cíli jsou ale vskutku bizarní. Jednou z takových je i ta, na kterou se vydalo německé Audi.

V rámci projektu travolution totiž vývojáři značky navrhli koncepci dialogu mezi automobily a semafory, čímž dosáhli zkrácení prostojů čekáním na zelenou a omezili počet fází, v nichž řidič musí akcelerovat. Tato na první pohled nijak zvlášť významná změna přinesla výrazné snížení spotřeby paliva. První demonstrační jízdy naznačovaly již v roce 2006 možné snížení spotřeby o 17 % díky kratšímu stání na semaforech. Tento úspěch je přitom založen na novém adaptivním výpočtovém algoritmu, jímž jsou řízeny semafory v Ingolstadtu.

Zmíněný algoritmus vznikl v rámci spolupráce automobilky Audi s vysokými školami a dalšími partnery. Technický pokrok v projektu travolution umožnil nyní značce Audi zavést funkci přímé komunikace mezi semafory a vozidly, která probíhá prostřednictvím standardů pro bezdrátové komunikační sítě Wireless LAN a UMTS. V současnosti jezdí po městě na Dunaji v reálném silničním provozu 15 testovacích vozidel komunikujících s 25 semafory vybavenými touto technikou. Semafory vysílají data, která se v graficky zpracované podobě objevují na displeji informačního systému řidiče. Řidič tak získává informace například o tom, jakou rychlost musí udržovat, aby na dalších semaforech projel plynule na zelenou. Regulaci rychlosti pro udržení plynulého provozu může řidič navíc pohodlně přenechat řídicí jednotce adaptivního tempomatu ACC.

Svítí-li na semaforu červená, informuje palubní počítač čekajícího řidiče, za jak dlouho se na semaforu objeví zelená. Pokud řidič přijíždí k oranžově nebo červeně svítícímu semaforu, je o této skutečnosti informován optickým a akustickým signálem, případně krátkým brzdovým impulzem. Propojení automobilu s dopravní infrastrukturou zkracuje řidiči prostoje vznikající čekáním na semaforech a eliminací každého úplného zastavení na semaforech a následné akcelerace klesá spotřeba o 0,02 litru. V tom spočívá velký potenciál. Plošným zavedením této nové techniky v celém Německu (což je samozřejmě utopie) by bylo možné zabránit vzniku asi dvou milionů tun emisí CO2 ročně. To by odpovídalo snížení emisí CO2 způsobovaných motorovými vozidly v městském provozu zhruba o 15 %.

Systém travolution navíc nabízí možnost elektronického placení za palivo a parkování. Vůz v tomto případě komunikuje s příslušnými stacionárními přístroji na čerpacích stanicích a na parkovištích. Poplatek je po potvrzení prostřednictvím multimediálního rozhraní MMI odečten od zůstatku na kreditní nebo zákaznické kartě.

Klepněte pro větší obrázek
Audi travolution
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků