Audi travolution: německá cesta k úsporné jízdě po městě

Nížší spotřeby paliva se vždy snažila dosáhnout snad každá automobilka, některé zvolené cesty k tomuto cíli jsou ale vskutku bizarní. Jednou z takových je i ta, na kterou se vydalo německé Audi.

V rámci projektu travolution totiž vývojáři značky navrhli koncepci dialogu mezi automobily a semafory, čímž dosáhli zkrácení prostojů čekáním na zelenou a omezili počet fází, v nichž řidič musí akcelerovat. Tato na první pohled nijak zvlášť významná změna přinesla výrazné snížení spotřeby paliva. První demonstrační jízdy naznačovaly již v roce 2006 možné snížení spotřeby o 17 % díky kratšímu stání na semaforech. Tento úspěch je přitom založen na novém adaptivním výpočtovém algoritmu, jímž jsou řízeny semafory v Ingolstadtu.

Zmíněný algoritmus vznikl v rámci spolupráce automobilky Audi s vysokými školami a dalšími partnery. Technický pokrok v projektu travolution umožnil nyní značce Audi zavést funkci přímé komunikace mezi semafory a vozidly, která probíhá prostřednictvím standardů pro bezdrátové komunikační sítě Wireless LAN a UMTS. V současnosti jezdí po městě na Dunaji v reálném silničním provozu 15 testovacích vozidel komunikujících s 25 semafory vybavenými touto technikou. Semafory vysílají data, která se v graficky zpracované podobě objevují na displeji informačního systému řidiče. Řidič tak získává informace například o tom, jakou rychlost musí udržovat, aby na dalších semaforech projel plynule na zelenou. Regulaci rychlosti pro udržení plynulého provozu může řidič navíc pohodlně přenechat řídicí jednotce adaptivního tempomatu ACC.

Svítí-li na semaforu červená, informuje palubní počítač čekajícího řidiče, za jak dlouho se na semaforu objeví zelená. Pokud řidič přijíždí k oranžově nebo červeně svítícímu semaforu, je o této skutečnosti informován optickým a akustickým signálem, případně krátkým brzdovým impulzem. Propojení automobilu s dopravní infrastrukturou zkracuje řidiči prostoje vznikající čekáním na semaforech a eliminací každého úplného zastavení na semaforech a následné akcelerace klesá spotřeba o 0,02 litru. V tom spočívá velký potenciál. Plošným zavedením této nové techniky v celém Německu (což je samozřejmě utopie) by bylo možné zabránit vzniku asi dvou milionů tun emisí CO2 ročně. To by odpovídalo snížení emisí CO2 způsobovaných motorovými vozidly v městském provozu zhruba o 15 %.

Systém travolution navíc nabízí možnost elektronického placení za palivo a parkování. Vůz v tomto případě komunikuje s příslušnými stacionárními přístroji na čerpacích stanicích a na parkovištích. Poplatek je po potvrzení prostřednictvím multimediálního rozhraní MMI odečten od zůstatku na kreditní nebo zákaznické kartě.

Klepněte pro větší obrázek
Audi travolution

bazar

Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 899 km
Cena: 175 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2008
Stav: 174 660 km
Cena: 330 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2006
Stav: 201 113 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Q7 3
Rok výroby: 2006
Stav: 294 604 km
Cena: 270 000 Kč
Audi A6 2,7
Rok výroby: 2010
Stav: 113 946 km
Cena: 350 000 Kč
Audi A5 2
Rok výroby: 2013
Stav: 114 111 km
Cena: 600 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků