Necelý rok po uvedení na český trh přijíždí Audi Q8 v ostrém provedení SQ8. Benzinový motor nečekejte, i tak jsou ale parametry docela působivé.
Zatímco v srpnu minulého roku, kdy Audi Q8 vstoupilo na český trh, disponovalo jediným motorem, a sice třílitrovým šestiválcem TDI o výkonu 210 kW (50 TDI quattro), v únoru letošního roku dostalo slabší verzi turbodieselu se 170 kW (45 TDI quattro) a benzinový třílitr TSI o výkonu 250 kW (55 TFSI quattro). Že to nebude všechno, jsme věděli. Vždyť už loni v létě na internetu kolovala videa ze Severní smyčky Nürburgringu, kde své prototypy testují snad všechny významné automobilky. Výsledkem je ostré provedení SQ8.
Audi SQ8 se drží stejného postupu jako model SQ7. Pod kapotou byste tedy benzinový motor hledali marně, i tak ale ze sebe vůz vymáčkl to nejlepší. Čtyřlitrový osmiválec TDI se dvěma turbodmychadly disponuje výkonem 320 kW již ve 1250 otáčkách za minutu a má točivý moment 900 N.m. Převodovka je osmistupňová automatická s měničem momentu a pohon všech kol quattro rozděluje hnací síly mezi nápravy v poměru 40:60.
SQ8 je pořádný kus auta s délkou přes 5 metrů a hmotností přes dvě tuny, i tak to ale z nuly na stovku zvládne za 4,8 sekundy. A kdyby nebyl omezovač rychlosti nastaven na 250 km/h, stoprocentně byste z vlajkové lodi Audi mezi SUV vymáčkli ještě více.
Pro sekvenční přeplňování je důležitá hodnota 2200 otáček za minutu. Tehdy se totiž k prvnímu z turbodmychadel připojuje i druhé. A aby toho nebylo málo, nechybí ani elektricky poháněné dmychadlo EAV pro podporu klasického turba v nízkých otáčkách, tak jak to známe z Audi SQ7. A protože si Audi v posledních letech oblíbilo mild-hybridní technologie, nešetřilo s nimi ani tady.
Umožnila to hlavní elektrická síť s napětím 48 voltů, přičemž jeden z přínosů má vliv na spotřebu paliva. V rychlostech 55 až 160 km/h umí SQ8 plachtit s vypnutým motorem (po dobu až 40 sekund) a s využitím systému stop/start vypíná motor už v rychlostech pod 22 km/h. Audi říká, že tohle všechno může snížit spotřebu až o 0,5 l/100 km.
Dále je tady systém natáčení zadních kol s hraniční rychlostí 60 km/h, do které se kola zadní nápravy natáčejí proti smyslu předních až o 5° a přidávají vozu na obratnosti. Při vyšších rychlostech je smysl natáčení kol shodný a výsledkem je lepší stabilita.
Do stability v zatáčkách ale promlouvá hlavně elektromechnický systém EAWS, který osmiválcovému SUV pomáhá bojovat s náklony karoserie. Pracuje s elektromotory na příčných zkrutných stabilizátorech obou náprav, v zájmu zachování co největšího komfortu při jízdě přímým směrem jsou pak obě části stabilizátoru rozpojeny.
Podtrženo, sečteno, SQ8 je to nejlepší, co umí Audi v portfoliu SUV nabídnout. Teď už jenom zbývá počkat si na cenu, protože ta zatím nebyla zveřejněna. Nízká nebude - Audi SQ7 TDI totiž začíná na částce 2.602.900 Kč a SQ8 rozhodně nebude levnější. Vůz se objeví na českém trhu v průběhu léta.
Audi Q8: Technická data a ceny nabízených verzí |
Motor |
45 TDI quattro |
50 TDI quattro |
55 TFSI quattro |
SQ8 TDI |
Zdvihový objem [cm3] |
2967 |
2967 |
2995 |
3956 |
Válce/ventily |
6/4 |
6/4 |
6/4 |
8/4 |
Největší výkon [kW/min] |
170/3250-4750 |
210/3500-4000 |
250/500-6400 |
320/1250-3250 |
Točivý moment [N.m/min] |
500/1750-3250 |
600/2250-3250 |
500/1370-4500 |
900/- |
Převodovka |
8A |
8A |
8A |
8A |
Maximální rychlost [km/h] |
233 |
245 |
250 |
250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
7,1 |
6,3 |
5,9 |
4,8 |
Komb. spotřeba[l/100 km] |
6,4-6,7 |
6,8 |
8,9-9,1 |
- |
Základní cena [Kč] |
1.858.900 |
1.945.900 |
1.980.900 |
- |