Nové Audi SQ8 oficiálně: 4 litry, 8 válců a 435 koní udávají dynamiku hot-hatche

Necelý rok po uvedení na český trh přijíždí Audi Q8 v ostrém provedení SQ8. Benzinový motor nečekejte, i tak jsou ale parametry docela působivé.

Zatímco v srpnu minulého roku, kdy Audi Q8 vstoupilo na český trh, disponovalo jediným motorem, a sice třílitrovým šestiválcem TDI o výkonu 210 kW (50 TDI quattro), v únoru letošního roku dostalo slabší verzi turbodieselu se 170 kW (45 TDI quattro) a benzinový třílitr TSI o výkonu 250 kW (55 TFSI quattro). Že to nebude všechno, jsme věděli. Vždyť už loni v létě na internetu kolovala videa ze Severní smyčky Nürburgringu, kde své prototypy testují snad všechny významné automobilky. Výsledkem je ostré provedení SQ8.

Audi Q8 dostalo další dva motory. Ten nejsilnější má 340 koní

Audi Q8 dostalo další dva motory. Ten nejsilnější má 340 koní

Audi SQ8 se drží stejného postupu jako model SQ7. Pod kapotou byste tedy benzinový motor hledali marně, i tak ale ze sebe vůz vymáčkl to nejlepší. Čtyřlitrový osmiválec TDI se dvěma turbodmychadly disponuje výkonem 320 kW již ve 1250 otáčkách za minutu a má točivý moment 900 N.m. Převodovka je osmistupňová automatická s měničem momentu a pohon všech kol quattro rozděluje hnací síly mezi nápravy v poměru 40:60.

SQ8 je pořádný kus auta s délkou přes 5 metrů a hmotností přes dvě tuny, i tak to ale z nuly na stovku zvládne za 4,8 sekundy. A kdyby nebyl omezovač rychlosti nastaven na 250 km/h, stoprocentně byste z vlajkové lodi Audi mezi SUV vymáčkli ještě více.

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Pro sekvenční přeplňování je důležitá hodnota 2200 otáček za minutu. Tehdy se totiž k prvnímu z turbodmychadel připojuje i druhé. A aby toho nebylo málo, nechybí ani elektricky poháněné dmychadlo EAV pro podporu klasického turba v nízkých otáčkách, tak jak to známe z Audi SQ7. A protože si Audi v posledních letech oblíbilo mild-hybridní technologie, nešetřilo s nimi ani tady.

Umožnila to hlavní elektrická síť s napětím 48 voltů, přičemž jeden z přínosů má vliv na spotřebu paliva. V rychlostech 55 až 160 km/h umí SQ8 plachtit s vypnutým motorem (po dobu až 40 sekund) a s využitím systému stop/start vypíná motor už v rychlostech pod 22 km/h. Audi říká, že tohle všechno může snížit spotřebu až o 0,5 l/100 km.

Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii

Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii

Dále je tady systém natáčení zadních kol s hraniční rychlostí 60 km/h, do které se kola zadní nápravy natáčejí proti smyslu předních až o 5° a přidávají vozu na obratnosti. Při vyšších rychlostech je smysl natáčení kol shodný a výsledkem je lepší stabilita.

Do stability v zatáčkách ale promlouvá hlavně elektromechnický systém EAWS, který osmiválcovému SUV pomáhá bojovat s náklony karoserie. Pracuje s elektromotory na příčných zkrutných stabilizátorech obou náprav, v zájmu zachování co největšího komfortu při jízdě přímým směrem jsou pak obě části stabilizátoru rozpojeny.

Sériové Audi e-tron GT se nebude od konceptu příliš lišit. Unikly patentové ilustrace

Sériové Audi e-tron GT se nebude od konceptu příliš lišit. Unikly patentové ilustrace

Podtrženo, sečteno, SQ8 je to nejlepší, co umí Audi v portfoliu SUV nabídnout. Teď už jenom zbývá počkat si na cenu, protože ta zatím nebyla zveřejněna. Nízká nebude - Audi SQ7 TDI totiž začíná na částce 2.602.900 Kč a SQ8 rozhodně nebude levnější. Vůz se objeví na českém trhu v průběhu léta.

Audi Q8: Technická data a ceny nabízených verzí
Motor 45 TDI quattro 50 TDI quattro 55 TFSI quattro SQ8 TDI
Zdvihový objem [cm3] 2967 2967 2995 3956
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 8/4
Největší výkon [kW/min] 170/3250-4750 210/3500-4000 250/500-6400 320/1250-3250
Točivý moment [N.m/min] 500/1750-3250 600/2250-3250 500/1370-4500 900/-
Převodovka 8A 8A 8A 8A
Maximální rychlost [km/h] 233 245 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,1 6,3 5,9 4,8
Komb. spotřeba[l/100 km] 6,4-6,7 6,8 8,9-9,1 -
Základní cena [Kč] 1.858.900 1.945.900 1.980.900 -

 

S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

včera | Jan Mička | 9 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků