TEST Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI (373 kW): Skvělý motor nahrazen dokonalým

Největší SUV z Ingolstadtu v ostré verzi přezbrojily ze vznětového na zážehový agregát. Co to s nimi udělalo?

Z Audi SQ8 TDI se mi v loňském roce popravdě moc nechtělo. Nešlo ale ani tak o to, že bylo vybavené k prasknutí, pohodlné a umělo se více než důstojně hýbat. Ono prostě nebylo k utahání. Vznětový osmiválec nádrž na 85 litrů paliva jen ocucával a spotřeba se zřídka kdy dostala nad deset litrů. Nakonec jsem ho vrátil se spotřebou pod devět litrů a skoro půlkou nádrže.

Moc jsem si ho užil ale i z jiných důvodů. Velký osmiválec byl skvěle odhlučnění a prostý vibrací. Jedinou lehkou výtku si pohonné ústrojí vysloužilo díky ne úplně vyladěným rozjezdům z křižovatek, ale jinak vlastně nebylo nač si stěžovat. Navíc mělo tu vynikající vlastnost, že mohlo na povel svou silou zastat práci nákladní lokomotivy, ale při klidné jízdě bylo něžné jako pohled na rozkvetlou louku.

Ano, o vhodnosti písmene S v názvu bychom mohli debatovat. Navíc tu viselo ve vzduchu, že v Americe se to samé auto prodává s benzinovým motorem, proti kterému vypadaly dynamické parametry evropské verze poměrně nevinně. I když se určitě nedá říct, že by se za výkon 435 koní a 900 N.m točivého momentu z motoru evropské verze měl někdo stydět.

Působení motoru V8 4.0 TDI v nabídce však stejně nemělo dlouhého trvání. Nejdřív se odebral z Volkswagenu Touareg a poté i z nabídky Audi, tedy i z dvojice mastodontů SQ7 a SQ8. Zatímco touareg se s osmiválcem rozloučil nadobro, velká SUV od Audi přezbrojila na zážehový, tedy ten, který od počátku známe z americké nabídky.

Proč se tak stalo? Prý se ukázalo, že v Evropě je stále hodně zákazníků, kteří si přejí velké SUV s benzinovým osmiválcem. Také lépe zní, má větší prestiž a výkonovou výhodu. Jakou daň zákazníci za tuto vynucenou změnu zaplatí, je asi všem jasné. Jak moc velká je to změna, jsme zjišťovali hned dvakrát. Já s SQ7 a kolega Honza s SQ8.

Vítej v nabídce

Co mají společného Audi RS6, RS7 Sportback, RS Q8, Porsche Panamera Turbo a Cayenne Turbo, Bentley Continental V8, Lamborghini Urus a teď už i Audi SQ7 a SQ8? Všechny zmíněné vozy sdílejí turbomotor 4.0 V8. Liší se pochopitelně naladěním a každá značka si podle svého udělá i výfuky, takže zepředu zní auta třeba stejně, ale vzadu odráží styl značky.

Dvakrát přeplňovaný (turba jsou uprostřed mezi hlavami válců) hliníkový čtyřlitrový osmiválec s úhlem rozevření válců 90 stupňů dosahuje výkonu od 309 kW (Audi A8 D4) do 478 kW (Urus). Audi SQ7 a SQ8 mají verzi s výkonem 373 kW (507 koní) v 5500 otáčkách a s točivým momentem 770 N.m, který je dostupný od 2000 otáček. Síla se přenáší na všechna kola prostřednictvím pohonu quattro se středovým diferenciálem. 

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Diskuze (26) Další článek: Nové Audi RS 3 na první upoutávce. Na legendární pětiválec upozorňuje nápaditě

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz