Audi SQ5: první jízdní dojmy

Audi připravilo modernizaci pro model Q5. Kromě dílčích větších nebo menších novinek přichází také první naftové „esko“ v historii této německé automobilky. Za modelem SQ5 jsem se vypravil do Mnichova.
Seznam kapitol
  1. Nižší, sportovnější, Za 5,1 s
  2. Se zvukem šestiválce, Co ti ostatní?, Od základního TDI po hybrid
  3. Fotogalerie

Je to definitivní, nastává doba naftová. Poté, co automobilka BMW představila první naftové „emko“ osazené třikrát přeplňovaným dieselovým šestiválcem, přichází Audi s odpovědí v podobě prvního „eska“, které dostalo pod kapotu taktéž vznětový agregát. Důvodů, proč se sportovní automobily doplněné o diesel těší takové oblibě může být mnoho. Tím největším ale nejspíš bude kombinace velice rychlého svezení s relativně nízkou spotřebou.

Odpůrci nafty často argumentují tím, že toto sice možná pravda je, ale na druhou stranu naftové motorizace nemají takové charizma. Když nic jiného, tak přece nemohou nenabídnout tolik zajímavý zvuk, jako benzinové jednotky. Jenže i tento problém výrobci postupně odstraňují a právě Audi SQ5 je toho dalším důkazem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Nižší podvozek, chromovaná maska chladiče, difuzor nebo čtyři koncovky výfuku... Přivítejte první naftové "esko" od Audi.

Nižší, sportovnější

Přiznám se, že po krátké prezentaci jsem vzal první SQ5, kterou jsem na parkovišti potkal, útokem. Tedy chci říci, že jsem co nejrychleji ukořistil testovací auto, aby mi jej kolegové nevzali. Ano, velice mě SQ5 zajímala. Na pohled nečekejte žádné zásadní inovace. Novinka má o 30 mm nižší světlou výšku a standardně stojí na dvacetipalcových litých kolech s pneumatikami o rozměru 255/45. Komu by to nestačilo, pro něj jsou připraveny disky ještě o palec větší.

Audi SQ5: první „esko“ s dieselem

Audi SQ5: první „esko“ s dieselem

Decentní inovace na karoserii zahrnují chromovou masku chladiče, upravené nárazníky, vzadu samozřejmě nesmí chybět spoiler nebo dvě dvojité koncovky výfuku. Za už zmíněnými koly se skrývají černě lakované třmeny s červeným „eskem“. Ať už si myslíte o sportovním nebo jednoduše hodně rychlém SUV s naftou pod kapotou co chcete, musíte uznat, že tahle Q5 se po stránce designu hodně povedla.

Interiér navazuje na karoserii. Také zde najdete ono sport slibující „esko“, sportovní sedadla, sportovně tvarovaný a příjemně tlustý volant, kovové pedály a tak dále. Pocit luxusu dotváří příplatkové čalounění kombinující kůži Nappa a Alcantaru, naopak dojem trochu kazí fakt, že v základu nedostanete elektricky ovládané ani sedadlo řidiče. Zkrátka klasika v podání Audi. Vše je možné, ale za vše si také musíte zaplatit.

Za 5,1 s

To hlavní, co dělá tohle auto „sportovním“,  najdete pod kapotou. Jde o dvakrát přeplňovaný naftový šestiválec nabízející vrcholný výkon 230 kW (313 k) a maximum točivého momentu 680 Nm dostupné v rozmezí od 1450 ot./min do 2800 ot./min. Poháněna jsou pochopitelně všechna kola, a to přes osvědčenou osmistupňovou automatickou převodovku pocházející z jaké dílny…? Hádejte, kdo ji má na svědomí. Máte na to maximálně jeden pokus. Jak říkají naši hokejisti (a ostatní sportovci), tak určitě, je to ZF.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V interiéru najdete prvotřídní materiály. Seznam příplatkových prvků bude i u vrcholu řady Q5 pěkně dlouhý.

Tabulkové údaje slibují maximální rychlost 250 km/h, stovku za 5,1 s a spotřebu v kombinovaném cyklu 7,2 l/100 km. Jo, ještě jsem nezmínil, že ani zde nechybí systém stop/start. Ten mimochodem najdete díky faceliftu v každé Q5. Spotřeba vypadá skoro až zázračně, nicméně musím uznat, že se od ní praxe zas až tak moc neliší. Já jsem skončil testovací okruh na jedenácti litrech, jenže…

Co mě zajímalo nejvíce. Zátah je zatraceně zajímavý, což se asi dalo čekat. Díky systému dvojitého přeplňování navíc motor slušně táhne až k hranici pěti tisíc otáček, aniž by jeho zátah nějak zásadně polevoval. Jednoduše ještě daleko pod dvěma tisíci nastoupí a drží až k červenému poli. Ze 180 km/h na 220 km/h vám to bude trvat pár vteřin. Abych tak řekl, motor si s relativně velkou Q5 docela pohrává. Na první polovině testovací trasy byly okresní komunikace, druhá půlka vedla po dálnici. Ehm.. Abych byl přesnější, po německé dálnici. Vzhledem k tomu, že jsme si potřebovali ověřit, jak se Q5 tváří při 250 km/h, považuji konečných jedenáct litrů za velmi dobrý výsledek. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nižší, sportovnější, Za 5,1 s
  2. Se zvukem šestiválce, Co ti ostatní?, Od základního TDI po hybrid
  3. Fotogalerie
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků