Audi slaví čtvrtstoletí motorů TDI, vyrobilo jich 7,5 milionu

U čtyř kruhů se slaví. Motory s legendární zkratkou TDI se objevily před pětadvaceti lety. Na IAA ve Frankfurtu 1987 byla poprvé vystavena řada 100 s tímto motorem.
Seznam kapitol
  1. Audi slaví čtvrtstoletí motorů TDI
  2. Audi slaví čtvrtstoletí motorů TDI: Fotogalerie

Model vyšší střední třídy generace C3, předchůdce řady A6, se chlubil pod kapotou umístěným pětiválcem objemu 2,5 l, který dával 120 koní, tedy správně 88 kW a také 265 N.m točivého momentu. Maximální rychlost se dokázala přiblížit dvoustovce, ale daleko důležitější byla normovaná spotřeba nafty pouhých 5,7 l. Tehdy nešlo pouze o papírový údaj, skutečně jí šlo dosáhnout i v reálném provozu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi 100 z roku 1989 mělo pod kapotou řadový pětiválec TDI o objemu 2,5 l

Audi představilo agregáty s kultovní zkratkou jako první, do Volkswagenů se dostaly menší čtyřválce až s odstupem. Celý koncern posléze ve druhé polovině 90. let razil cestu originálního vstřikování čerpadlo-tryska, ale to se ukázalo být slepou uličkou. Dnes používá naprosto běžný common-rail, který představil koncern Fiat v roce 1997 u motorů JTD a Mercedes-Benz coby CDI.

Testy | Audi

Test Audi A8 4.2 TDI quattro: Dieselový reaktor

Mimochodem, ani prvenství přímovstřikových turbodieselů v osobních autech nepatří koncernu Volkswagen, ale opět Fiatu. Za 25 let vývoje vzrostl točivý moment motorů TDI relativně k objemu válců dvojnásobně. Emise naopak klesly o 98 procent. Audi se kasá, že poslední generace naftové A6 umí ujet až 1300 km na jednu nádrž. V reálu je to však méně.

V současnosti pohánějí motory TDI celkem 156 verzí modelů značky a můžeme je najít ve všech řadách s výjimkou supersportu R8, který má uprostřed umístěné jen zážehové vidlicové osmi- a desetiválce. Výkonově sahají od 66 kW (90 koní) do 283 kW (385 k), nejslabší a papírově nejúspornější je šestnáctistovka, vždyť v „eko“ provedení ultra aktuální kompaktní A3 papírově spálí jen 3,2 l nafty na 100 km. Nejsilnějším agregátem s objemem 4,2 l je zase vidlicový osmiválec.

Tři miliony dvoulitrů TDI

Čtyřválců 2.0 TDI bylo prodáno ve vozech Audi už tři miliony (lhostejno na tom, jaký vstřikovací systém používaly) a jen loni na 370 tisíc. Celkový počet vyrobených aut s těmito třemi písmenky a čtveřicí kruhů překročil 7,5 milionu a v sezóně 2013 si jich zákazníci koupili 600 tisíc.

Premiéry | Technika | Luxusní auta | Audi | Design

Audi slaví 25 let motorů TDI modelem A7 Sportback Competition

Audi samozřejmě neusíná, hotov je „čistý“ třílitr nové generace a také tříválec 1,4 l pro malé modely. Další novinku představuje elektrické turbodmychadlo, které bylo nedávno prezentováno v konceptu RS5 TDI. Doplňuje to klasické. Přímo se sériovou výrobou pojízdné studie se nepočítá, techniku si však budeme moci skutečně koupit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Minulost a budoucnost TDI: Audi 100 ve společnosti konceptu RS5 TDI

Vidlicové šestiválce pro změnu dostanou elektrický kompresor, který napomůže vysokému výkonu už od nízkých otáček. Nepříliš vzdálenou budoucností je i turbodieselový plug-in hybrid, kterému říkají Bavoři v Ingolstadtu obchodně e-diesel. Audi koneckonců používá TDI s elektromotory i u závodních prototypů R18 třídy LMP1. Jejich poslední verze s čtyřlitrovým vidlicovým šestiválcem zaznamenala letos dvojité vítězství v Le Mans.

Ano, automobilka také dosáhla prvního absolutního triumfu s turbobieselem ve vytrvalostních „plackách“. Bylo to v roce 2006 s modelem R10 TDI poháněným vidlicovým dvanáctiválcem 5,5 l a radovala se trojice Frank Biela/Marco Werner/Emanuele Pirro. Z devíti dosavadních startů (ty s benzinovými motory nepočítáme) vyhrála značka osmkrát! Jenže cestovní BMW 320d E36 týmu Schnitzer projelo pod šachovnicovou vlajkou jako první ve čtyřiadvacetihodinovce na Nürburgringu už o šest let dříve (1998) s posádkou Marc Duez/Andreas Bovensiepen/Christian Menzel/Hans-Joachim Stuck...

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Audi slaví čtvrtstoletí motorů TDI
  2. Audi slaví čtvrtstoletí motorů TDI: Fotogalerie
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků