Audi slaví 100 let. Ale čeho...?

Nevěřte všemu, co se říká. Audi okázale oslavilo své stoleté narozeniny, ovšem s více než ročním předstihem.

Jak to tedy vlastně s prestižní značkou současného koncernu Volkswagen bylo? Nadaný konstruktér a podnikatel August Horch (žil v letech 1868 až 1951) svoji první vlastní automobilku založil dne 14. listopadu roku 1899. Do té doby pracoval jako jeden z nejvyšších mužů společnosti Benz Motorwagenbau a pro sídlo své firmy si zvolil Kolín nad Rýnem. O čtyři roky však firmu přestěhoval do Cvikova ve východní části Německa. Sílící neshody s akcionáři vedly nakonec k tomu, že Horch musel v roce 1909 svoji společnost opustit. Automobily však hodlal vyrábět i nadále, proto založil pod názvem August Horch Automobilwerke společnost novou. A k tomu došlo právě 16. července roku 1909, tedy přesně před sto lety.

K tomuto datu se tak současné Audi odvolává při pořádání svých velkolepých oslav. Pod vlastním jménem však Horch své automobily vyrábět nesměl (původní Horch totiž na svého zakladatele podal stížnost, které bylo soudem vyhověno), ale s tímto problémem se vypořádal elegantně. Svoji firmu 25. dubna 1910 přejmenoval na Audi Automobilwerke, přičemž výraz „audi“ je prostým překladem slova „horch“ do latiny a znamená „slyš“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První automobil značky Audi tedy spatřil světlo světa teprve v roce 1910, tedy před 99 lety. Vozy Audi patřily důrazem na kvalitu vždy k těm dražším, což záhy vedlo k finančním těžkostem. V roce 1925 dokonce hrozilo, že továrnu ve Cvikově pohltí původní společnost Horch, nakonec potřebné investice a většinu akcií zajistil Skafte Rasmussen, zakladatel konkurenční firmy DKW (u nás byly tyto dvoutaktní vozy překládány jako „Do Kopce Wytlač). V čele automobilky Audi stál August Horch až do roku 1923, kdy vystoupil z dozorčí rady. V témže roce Audi představilo model M, svůj první šestiválec, roku 1928 pak vyjel typ Imperator s bezmála pětilitrovým osmiválcem. Další osmiválcové motory se však dovážely z Rasmussenovy detroitské továrny Rickenbacker.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

To ale již byl počátek třicátých let a naplno propukla hospodářská krize. Saská státní banka, jež měla významné podíly ve všech větších místních podnicích, stála u zrodu koncernu Auto Union. Ten nejprve absorboval firmy Audi, DKW a Horch, k nimž se záhy přidala automobilní divize Wandereru. Vznikla mohutná společnost, v jejímž znaku se k památce pohlcených značek objevily čtyři propojené kruhy.

Vedení nové korporace začalo využívat skupin a dílů všech čtyř výrobců, takže pod jeho patronací vznikaly až neuvěřitelné kombinace, za něž by se nemusely stydět ani dnešní koncerny. Na vrcholu nabídky stanuly vozy Horch, zatímco automobily značky Audi až do začátku války takříkajíc hrály druhé housle. Nejúspěšnější „audinou“ se stal známý typ Front z roku 1933, jenž se vyznačoval karosérií Wanderer a pohonem předních kol odvozeným z malých DKW. Tím ovšem přesuny nekončily. Vozy Audi ve Cvikově vznikaly jen do roku 1934, aby zde byly nahrazeny „dékávami“, zatímco produkce automobilů Audi byla přesunuta do továrny Horch. Závěr třicátých let patřil hlavně vozu Audi 920, který disponoval podvozkem a karosérií z Wandereru a třílitrovým šestiválcem Horch.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po válce znovuzrozený koncern Auto Union (od roku 1958 byl jeho majoritním vlastníkem Daimler-Benz) si až do začátku šedesátých let vystačil s primitivními dvoudobými motory. S využitím základu posledního dvoutaktu typu F102 nakonec vzniknul čtyřdobý čtyřválec F103 s objemem 1,7 l a výkonem 72 koní (53 kW). Premiéru oslavil na autosalonu ve Frankfurtu roku 1965, a sice pod přední kapotou elegantního sedanu s prostým označením Audi.

Horchova slovní hříčka se tak na scénu vrátila po dlouhých dekádách absence, představitelé Auto Unionu totiž soudili, že si nový, konečně čtyřtaktní motor zaslouží „lepší“ jméno než DKW. Jen několik měsíců před premiérou prvního novodobého Audi prodal Daimler-Benz celou společnost rostoucí firmě Volkswagen, aby nakrátko vznikl podnik Audi NSU Auto Union. Od té doby je ale již historie vozů Audi dostatečně známá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Není sporu o tom, že automobily Audi dnes patří k nejlepším na světě, upřít jim nelze pokrokovou konstrukci, ani úspěchy ve sportu, jimiž navazují na někdejší nadvládu „stříbrných šípů“ Auto Union v meziválečných seriálech Grand Prix. Na druhou stranu musíme na základě výše uvedeného konstatovat, že vozy Audi oslaví své staleté narozeniny skutečně až příští rok...
 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků