Audi se rozhodlo zásadně přepracovat koncepci spalovacího motoru

Audi se rozhodlo zásadně přepracovat koncepci spalovacího motoru

Jeden by si řekl, že asi nemá smysl znovu vymýšlet kolo nebo objevovat Ameriku. Pokud jde o koncepci čtyřdobého motoru s vnitřním spalováním, od konce devatenáctého století, kdy byl motor vynalezen, se nic zásadního nezměnilo. Vlastně jedinou revolucí byl motor s rotačním pístem, který vynalezl Felix Wankel, ale ten se příliš neprosadil.

Klasická koncepce s písty a klikovým mechanismem se zdá být neotřesitelná a jediné, o co se automobilky snaží, je maximální zefektivnění procesu spalování.

Technika | Video | Byznys | Audi

Audi přestane dělat převodovky CVT. Zákazníci chtějí klasiku

Audi teď ale hledá trochu jinou cestu, jak z klasické pístové koncepce dostat maximum. Britský magazín Autocar odhalil skicu z patentového úřadu, která má ukazovat na nový design motoru. Autocar naznačuje, že jde o snahu dosáhnout maximální kultivovanosti pomocí složitého systému vahadel.

Nám se ale zdá poněkud zbytečně komplikované vyvažovat takto složitě chod čtyřdobého řadového čtyřválce, když s vyvažovací hřídelí (je konstrukčně mnohem jednodušší, prostorově méně náročná a nemá tolik třecích ztrát) dosahují koncernoví motoráři velmi dobrých výsledků.

Zajímavosti | Technika | Audi

Audi začne dávat do aut pružiny z plastu

Nabízí se ovšem možnost, že se jedná o velmi promyšlený mechanismus proměnného zdvihu pístu spolu s potenciální deaktivací válců. Je to samozřejmě jen spekulace, ale složitý nákres se až moc podobá dosavadním experimentům s proměnným zdvihem, deaktivací válce a změnou komprese na požádání.

Těžko říct, jestli Audi skutečně něco podobného zavede do sériové výroby v dohledné době. Podobné experimenty mnohdy vyšuměly do prázdna, ale velká automobilka s odpovídajícím technickým (a hlavně finančním) zázemím má určitě potenciál revoluční myšlenku prosadit. Na přiloženém videu můžete vidět experimentální motor s proměnným zdvihem pístu.

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 720 000 Kč
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 350 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2007
Stav: 199 739 km
Cena: 135 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků