Audi se rozhodlo zásadně přepracovat koncepci spalovacího motoru

Audi se rozhodlo zásadně přepracovat koncepci spalovacího motoru

Jeden by si řekl, že asi nemá smysl znovu vymýšlet kolo nebo objevovat Ameriku. Pokud jde o koncepci čtyřdobého motoru s vnitřním spalováním, od konce devatenáctého století, kdy byl motor vynalezen, se nic zásadního nezměnilo. Vlastně jedinou revolucí byl motor s rotačním pístem, který vynalezl Felix Wankel, ale ten se příliš neprosadil.

Klasická koncepce s písty a klikovým mechanismem se zdá být neotřesitelná a jediné, o co se automobilky snaží, je maximální zefektivnění procesu spalování.

Audi teď ale hledá trochu jinou cestu, jak z klasické pístové koncepce dostat maximum. Britský magazín Autocar odhalil skicu z patentového úřadu, která má ukazovat na nový design motoru. Autocar naznačuje, že jde o snahu dosáhnout maximální kultivovanosti pomocí složitého systému vahadel.

Nám se ale zdá poněkud zbytečně komplikované vyvažovat takto složitě chod čtyřdobého řadového čtyřválce, když s vyvažovací hřídelí (je konstrukčně mnohem jednodušší, prostorově méně náročná a nemá tolik třecích ztrát) dosahují koncernoví motoráři velmi dobrých výsledků.

Nabízí se ovšem možnost, že se jedná o velmi promyšlený mechanismus proměnného zdvihu pístu spolu s potenciální deaktivací válců. Je to samozřejmě jen spekulace, ale složitý nákres se až moc podobá dosavadním experimentům s proměnným zdvihem, deaktivací válce a změnou komprese na požádání.

Těžko říct, jestli Audi skutečně něco podobného zavede do sériové výroby v dohledné době. Podobné experimenty mnohdy vyšuměly do prázdna, ale velká automobilka s odpovídajícím technickým (a hlavně finančním) zázemím má určitě potenciál revoluční myšlenku prosadit. Na přiloženém videu můžete vidět experimentální motor s proměnným zdvihem pístu.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Diskuze (15) Další článek: Volvo 240 slaví čtyřicáté narozeniny. Ve výrobě vydrželo devatenáct let

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,