Na rozdíl od kupé a sportbacku, které vpřed žene naftový šestiválec, dostalo Audi S5 Cabriolet turbobenzin s výkonem 354 koní. V provozu vám bude stačit málokdo, je ale rychlost opravdu to hlavní, co od takového auta požadovat?
Skvělé sladění motoru a převodovky
Komfort i na velkých kolech
Velmi tuhá karoserie
Hezký zvuk motoru a výfuku
Vyšší základní cena v porovnání s konkurenty
Méně komunikativní řízení
9 /10
Jízda kabrioletem či roadsterem je pro mnohé z nás tak pořád silný zážitek, že kolikrát ani neřešíme, jaký motor pracuje pod kapotou. Hádám, že drtivá většina zájemců o otevřený vůz kope za benzinové motory, osobně jsem ale toho názoru, že ani nafťák nemusí být úplně špatná volba, má-li vytříbený charakter. Je v podstatě jisté, že se jednoho dne na silnicích budou prohánět otevřené elektromobily, než se tak ale stane, pojďme si povědět něco o autě, které stále nezná kompromisy.
Audi S5 Cabriolet je v rámci modelové nabídky takový jednorožec. Jde o jedinou šestiválcovou verzi se stahovací střechou a oproti provedením S5 Coupé a S5 Sportback nespaluje naftu, ale benzin. Přechod z benzinu na naftu u uzavřených verzí modelu S5 byl před dvěma lety docela nečekaný krok (obzvláště dnešní optikou, když modely SQ7 a SQ8 přešly z nafty na benzin), nakonec se ale ukázalo, že u středně velkých gétéček vlastně není na co nadávat. Jsou to auta pro dlouhé štreky, s nimiž si bez problémů vystačíte po celý rok. Kabrio je spíše sezónní záležitost, byť plátěná střecha moderních modelů samozřejmě neznamená, že by vám v zimě mrzla hlava.
Jan Mička, Vladimír Kadera
Teď máme léto a to je z mého pohledu období, kdy každý letní kilometr jízdy se střechou nahoře během podzimních plískanic a zimních sněhových bouří obrečíme. Během testovacího týdne jsme měli štěstí a jedinkrát nezapršelo, takže střecha šla hned dolů. Zabere to 15 sekund a pořád vám zůstane kufr dostatečně velký na to, abyste do něj naložili věci na víkendový výlet.
Se staženými bočními okny a bez nasazeného deflektoru se můžete kochat do rychlosti zhruba 60 km/h, vyšší rychlosti si už ale přece jenom více užijete s ochranou proti vzdušným vírům v interiéru. Při stovce nemusíte zvyšovat hlas ani zesilovat rádio, a dokonce i stotřicítka na dálnici je ještě snesitelná. Ještě rychlejší jízdu bez střechy už si ale neužijete a buď zamíříte na nejbližší benzinku natáhnout střechu, nebo si to prvním sjezdem namíříte zpátky na okresky. Druhá možnost je z mého pohledu přijatelnější. Jízda v kabrioletu má být zážitek a ne utrpení, kterému se chtě nechtě nevyhnete pokaždé, když ve vysoké rychlosti předjíždíte třeba kamion.
Vnitřek podle mého gusta
V dnešní době je čím dál složitější najít auto, u nějž byste prostě jenom nastartovali motor a vyrazili. Pokud vyloženě nestojíte o dohled moderních asistenčních systémů, které vás nenechají bez blinkru vybočit z jízdního pruhu a samovolně vypínají motory i během jízdy v zájmu šetření paliva, je Audi S5 jako pohlazení po duši. Nastartujete, nanejvýš vypnete systém stop/start a o nic jiného se nestaráte. Od faceliftu v roce 2019 sice v modelech A4 a A5, potažmo S4 a S5, nenajdete na středovém tunelu sdružený ovladač MMI, díky kterému jste se v menu infotainmentu pohybovali prakticky poslepu, nový dotykový displej je ale přijatelný a aspoň před voličem automatu vzniklo další místo na drobnosti.
Jak už u Audi bývá zvykem, budete mít takový luxus, za jaký si připlatíte. Vyhřívaná přední sedadla má S5 standardně, za odvětrávání sedadel a vyhřívání prostoru za hlavou, tedy prvky, které u luxusních kabrií považuji za nezbytnost, dáte dohromady přes třicet tisíc korun. Je ale fajn, že nezažijete teplotní šok a oba prvky odvádějí svou práci tak, aby vás nerušily. Zejména ventilátory foukající horký vzduch na krk umějí být nezřídka dost hlučné. Super audio Bang & Olufsen s 19 reproduktory a 3D zvukem se také pod 30 tisíc nevejde, pořád je to ale přijatelnější než nutnost připlatit si za virtuální kokpit nebo výběr mezi jedno- a třízónovou klimatizací.
Pokud chcete to nejlepší, nesmíte na nějakou tu tisícovku, desítky tisíc, nebo dokonce stovky tisíc korun brát ohled. Základní Audi S5 na osmnáctkách podle aktuálního ceníku vyjde na 2.162.900 Kč (ještě před červencovou úpravou ceníku vůz vyšel na nejméně 2.128.900 Kč) a za doplňkovou výbavu dáte klidně i půl milionu. Vůz na fotkách vyšel na dva a tři čtvrtě milionu, ale nedovedu si představit, jakou další výbavu by u něj ještě někdo mohl požadovat. A to nejenom tu komfortní, ale také tu, která má přímý vliv na jízdní vlastnosti.
Pokračování 2 / 3
Pohodová šestka
Parametry vidlicového zážehového šestiválce jsou v podstatě standardní. Výkon 260 kW (354 koní) máte k dispozici od 5400 do 6400 otáček, v rozmezí 1370 až 4500 otáček nastupuje točivý moment 500 N.m, řazení obstarává výhradně osmistupňový měničový automat Tiptronic a poháněna jsou všechna kola pomocí systému quattro se samosvorným středovým diferenciálem.
Ani u konkurence není silný benzinový šestiválec výhradně s pohonem všech kol výjimkou. BMW se bavíme o modelu M440i xDrive Cabrio s výkonem 275 kW/374 koní (od 1.887.600 Kč), u Mercedesu pak o třídě C 400 4Matic (245 kW/333 koní, od 1.695.210 Kč), případně C 43 4Matic s výkonem 287 kW/390 koní (od 1.839.200). Oby vozy jsou tedy výrazně levnější než Audi S5 Cabriolet.
Po nastartování nečekejte žádnou divočinu. Šestiválec vyskočí do otáček, jemně si zabrumlá a od koncovek výfuku se ozve návykové bublání. Nemusíte však mít obavy, že tím okamžitě zmobilizujete sousedy. V komfortním režimu je Audi S5 Cabriolet krotké auto s měkkou odezvou na sešlápnutí plynu, poměrně lehkým řízením a mimořádně jemně pracujícím osmistupňovým automatem, který drží otáčky motoru velice zkrátka. Do podřazování se příliš nehrne a spoléhá na sílu motoru v nízkých otáčkách, do okolí se linou hluboké tóny vidlicové šestky a vy nějak nemáte potřebu kamkoliv spěchat.
Kdo ladil ten podvozek?
Velice rychle si totiž zvyknete na jednu věc: Audi S5 Cabriolet, přestože jde o nejsportovnější verzi nabídky, umí být neuvěřitelně plavné a komfortní. Přitom k tomu testovaný kousek neměl moc předpokladů: jezdil na 20palcových kolech Audi Sport s 30procentními pneumatikami (to jsou vážně slupky), provozní hmotnost překročila 1,9 tuny, nehledě na to, že se kabriolety „rády“ kroutí, což komfortu zrovna neprospívá, protože se kola nemohou o karoserii pořádně opřít.
Vývoj materiálů jde ale dopředu a moderní kabriolety umějí být pevné skoro jako limuzíny, což je přesně případ Audi S5. Typický projev kroucení karoserie v podobě „gumového“ sloupku řízení tady vůbec není (torzní tuhost se mezigeneračně zlepšila o 40 %), kola v drtivé většině případů kopírují povrch silnice a vůz se bez zbytečného pohupování ladně sune vpřed. Komfort jízdy přitom neutrpí ani ve sportovním režimu, který mi z nabídky módů Audi Drive Select přišel ze všeho nejlepší. Podvozek je v něm pochopitelně tužší, ale pořád velice komfortní, navíc i převodovka změní postoj a nechává motor v o něco vyšších otáčkách. I při předjíždění se pak kolikrát obejde bez nutnosti podřazení.
Taková běžná kochačka s otevřeným nebem nad hlavou má hodně co do sebe, stejně ale tu a tam nastanou momenty, kdy Michaela Bublého vyměníte za Thunderstruck od AC/DC a S5 za to pořádně vezme. S téměř dvěma tunami hmotnosti se těžko můžeme bavit o ryze sportovním autě, jak si ho mnozí představují, střela je to ale pořádná, převážně neutrální a s hezky řízeným „zadkem“ díky příplatkovému sportovnímu diferenciálu quattro s dvojicí lamelových spojek. Tady oceníte také menší hmotnost na přední nápravě v porovnání s naftovými modely S4 a S5 kupé a Sportback, bezbřehá trakce a jistota v oblouku jsou pak vlastnosti, na které se velice snadno zvyká.
Výkon 260 kW není malý, byť na cenově výhodnější konkurenci od BMW a Mercedesu nestačí, rozhodně bych ale neřekl, že potřebuji víc. Na stovce jste za 4,9 sekundy, maximální rychlosti je elektronicky omezená na 250 km/h, řazení je ve sportovním režimu bleskové, stejně jako reakce motoru na plyn, jen je škoda, že ani v manuálním režimu řazení si nemůžete tak úplně dělat, co chcete. Skříň před omezovačem stejně sama přeřadí. Když to shrnu, je Audi S5 Cabriolet takový klasický univerzál, který i náročnějším řidičům poskytne sportovní požitek a milovníky kochání ukonejší skvělým podvozkem.
Mám-li srovnat benzinový kabriolet s naftovými modely S4 a S5 kupé a Sportback, u motoru TFSI oceňuji skvělé reakce na plyn bez zbytečné prodlevy před plným tahem, menší hmotnost na přední nápravě a pak také větší prestiž. Benzinový třílitr v těžkém kabriu ale zároveň není ideální pro řidiče, kteří řeší spotřebu a ceny paliv. Drtivou většinu času jsem byl spíše „kochač“ a spotřeba za celý týden přesto činila přes 11 l/100 km. Audi přitom v kombinaci slibuje 8,2 l/100 km, na to jsem se ale nedostal ani při opravdu rozvážné jízdě.
V úvodu jsem napsal, že kabriolet je spíše sezónní záležitost, kdyby to ovšem bylo na mě, jezdím s otevřenou S5 celoročně. Má skvěle odhlučněný podvozek, plátěná střecha výborně izoluje venkovní ruchy a není hlučná ani při rychlé jízdě na dálnici. Mně osobně nevadí, že plechovým střechám u luxusních kabrioletů odzvonilo. Tkanina má tradici a vypadá prostě skvěle. A kdyby se vám nelíbila černá střecha, můžete mít u Audi S5 i hnědou, šedou nebo červenou.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Co se luxusního segmentu týče, kabriolety stále ještě nejsou na vymření. A osobně doufám, že k tomu ani nikdy nedojde. Řízení auta se stahovací střechou má své nenahraditelné kouzlo a mám za to, že není zase tak důležité, jaký motor pracuje pod kapotou, má-li pro daný vůz důstojný projev. Kombinace luxusního kabrioletu a nafťáku se mi nepříčí, pokud ale plánujete pořízení kabrioletu nejen za účelem kochání, je pořádný benzinový motor stále nejjistější volba.
Audi S5 Cabriolet má mnoho pozitivních vlastností. Jednak luxusní interiér s tradičními ovládacími prvky, tuhou karoserii, u níž rozdíl oproti kupé či sportbacku poznáte snad jen při přesedání z jednoho vozu do druhého, a v neposlední řadě špičkové sladění šestiválce TFSI s osmistupňovým měničovým automatem.
Nejvíce mi pasoval sportovní režim, a to i když jsem se jenom kochal. Motor a výfuk mají hezčí zvuk a převodovka neudržuje tak nízké otáčky, s čímž souvisejí i rychlejší reakce motoru na sešlápnutí plynu. Podvozek je tužší, ale pořád komfortní, a když za to v zatáčkách vezmete, auto jako by rázem ztratilo pár set kilo ze své vysoké hmotnosti. Je agilní, krásně se stáčí do oblouku a celek je velmi neutrální. Škoda jen sportovního řízení s proměnlivým převodem – je docela odtažité.
Že si u Audi musíte připlácet i za zdánlivé maličkosti, je už taková klasika. Dokonce ani větrnou clonu nedostanete gratis, ale za 10.400 Kč. Kdybyste alespoň připláceli k nižší základní ceně, ale ani to ne. Audi S5 Cabriolet stojí dle ceníku nejméně 2.162.900 Kč, přičemž výkonově silnější konkurence od BMW a Mercedesu začíná pod hranicí 1,9 milionu korun. Ani spotřeba přes 11 litrů i při klidné jízdě bez střechy za mě není úplně OK, ostatní to ale mohou vidět jinak.
Audi S5 Cabriolet: Souhrn cen (jaro 2021) |
Základní cena vozidla |
1.436.900 Kč (Audi A5 Cabriolet 40 TFSI) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
2.128.900 Kč (Audi S5 Cabriolet/260 kW) |
Cena testovaného vozidla |
2.756.400 Kč (Audi S5 Cabriolet/260 kW) |
Technické údaje: Audi S5 Cabriolet
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 995 cm3
Nejvyšší výkon
260 kW (354 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 400 až 6 400 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
500 Nm při 1 370 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,9 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Max. objem zavazadlového prostoru
375 l
Objem palivové nádrže
58 l
Hmotnost: provozní • celková
1 915 kg • 2 340 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
10,8 • 6,8 • 8,2 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 587 mm • 1 568 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 705 × 1 846 × 1 382 mm
Základní výbava: 18" litá kola, světlomety Matrix LED, vyhřívání sedadel vpředu, akustická stahovací plátěná střecha, akustické přední sklo, Audi connect safety & service, Audi drive select, Audi pre sense city, Audi Soundsystem, automatická klimatizace, čalounění sedadel v kombinaci Alcantara/kůže, dekorace broušený hliník, design exteriéru v provedení S-modelu, digitální přijem rádia (DAB), elektricky nastavitelná přední sedadla, informační systém řidiče s barevným displejem, interiérové doplňky leskle černé, LED denní svícení, LED zadní světlomety, manuální ovládání víka zavazadlového prostoru, MMI radio plus, multifunkční kožený volant, pedály z ušlechtilé oceli, rozhraní bluetooth, sada na opravu pneumatik, sportovní sedadla vpředu, světelný a dešťový senzor, a další.
Volitelná výbava: 20" litá kola Audi Sport (82.500 Kč), dynamické servořízení (28.600 Kč), Audi connect klíč (4.900 Kč), S sportovní podvozek s nastavitelnými tlumiči (28.000 Kč), zadní sedadla s odkládacím prostorem (1.300 Kč), elektricky nastavitelná přední sedadla včetně paměti pro sedadlo řidiče (13.500 Kč), odvětrávání pro sportovní sedadla (22.200 Kč), variabilní hlavové opěrky (3.600 Kč), chromové dekorace pro vnější kliky dveří (2.100 Kč), vnější zpětná zrcátka automaticky zaclonitelná, elektricky sklopná, s paměťovou funkcí (12.100 Kč), prvky interiéru v kožence (11.700 Kč), větrná clona (15.800 Kč), 3zónová automatická klimatizace (19.600 Kč), vyhřívání prostoru hlavy a krku (18.600 Kč), Audi virtual cockpit plus (14.200 Kč), Bang & Olufsen Soundsystem s 3D zvukem (32.600 Kč), quattro se sportovním diferenciálem (38.600 Kč), sportovní sedadla s čalouněním v kombinaci kůže/koženka (13.300 Kč), červeně lakované brzdové třmeny (13.300 Kč), komfortní klíč s bezdotykovým otevřením kufru a alarmem (16.300 Kč), světlomety Matrix LED s laserovým světlem a dynamickými směrovými světly (26.800 Kč), Paket Smartphone (29.800 Kč), navigace MMI plus včetně MMI touch (64.200 Kč), asistenční paket parkování (31.000 Kč), asistenční paket Tour (65.800 Kč), Paket odkládacích prostor a zavazadlového prostoru (5.500 Kč), Ambiente osvětlení interiéru (3.000 Kč), ukazatel rychlostních limitů (8.600 Kč).