TEST Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro: Rychlost je opojná, turbobenzin láká!

Na rozdíl od kupé a sportbacku, které vpřed žene naftový šestiválec, dostalo Audi S5 Cabriolet turbobenzin s výkonem 354 koní. V provozu vám bude stačit málokdo, je ale rychlost opravdu to hlavní, co od takového auta požadovat?
Radosti
Skvělé sladění motoru a převodovky
Komfort i na velkých kolech
Velmi tuhá karoserie
Hezký zvuk motoru a výfuku
Starosti
Vyšší základní cena v porovnání s konkurenty
Méně komunikativní řízení
9  /10

Jízda kabrioletem či roadsterem je pro mnohé z nás tak pořád silný zážitek, že kolikrát ani neřešíme, jaký motor pracuje pod kapotou. Hádám, že drtivá většina zájemců o otevřený vůz kope za benzinové motory, osobně jsem ale toho názoru, že ani nafťák nemusí být úplně špatná volba, má-li vytříbený charakter. Je v podstatě jisté, že se jednoho dne na silnicích budou prohánět otevřené elektromobily, než se tak ale stane, pojďme si povědět něco o autě, které stále nezná kompromisy.

Audi S5 Cabriolet je v rámci modelové nabídky takový jednorožec. Jde o jedinou šestiválcovou verzi se stahovací střechou a oproti provedením S5 Coupé a S5 Sportback nespaluje naftu, ale benzin. Přechod z benzinu na naftu u uzavřených verzí modelu S5 byl před dvěma lety docela nečekaný krok (obzvláště dnešní optikou, když modely SQ7 a SQ8 přešly z nafty na benzin), nakonec se ale ukázalo, že u středně velkých gétéček vlastně není na co nadávat. Jsou to auta pro dlouhé štreky, s nimiž si bez problémů vystačíte po celý rok. Kabrio je spíše sezónní záležitost, byť plátěná střecha moderních modelů samozřejmě neznamená, že by vám v zimě mrzla hlava.

Teď máme léto a to je z mého pohledu období, kdy každý letní kilometr jízdy se střechou nahoře během podzimních plískanic a zimních sněhových bouří obrečíme. Během testovacího týdne jsme měli štěstí a jedinkrát nezapršelo, takže střecha šla hned dolů. Zabere to 15 sekund a pořád vám zůstane kufr dostatečně velký na to, abyste do něj naložili věci na víkendový výlet.

Se staženými bočními okny a bez nasazeného deflektoru se můžete kochat do rychlosti zhruba 60 km/h, vyšší rychlosti si už ale přece jenom více užijete s ochranou proti vzdušným vírům v interiéru. Při stovce nemusíte zvyšovat hlas ani zesilovat rádio, a dokonce i stotřicítka na dálnici je ještě snesitelná. Ještě rychlejší jízdu bez střechy už si ale neužijete a buď zamíříte na nejbližší benzinku natáhnout střechu, nebo si to prvním sjezdem namíříte zpátky na okresky. Druhá možnost je z mého pohledu přijatelnější. Jízda v kabrioletu má být zážitek a ne utrpení, kterému se chtě nechtě nevyhnete pokaždé, když ve vysoké rychlosti předjíždíte třeba kamion.

Vnitřek podle mého gusta

V dnešní době je čím dál složitější najít auto, u nějž byste prostě jenom nastartovali motor a vyrazili. Pokud vyloženě nestojíte o dohled moderních asistenčních systémů, které vás nenechají bez blinkru vybočit z jízdního pruhu a samovolně vypínají motory i během jízdy v zájmu šetření paliva, je Audi S5 jako pohlazení po duši. Nastartujete, nanejvýš vypnete systém stop/start a o nic jiného se nestaráte. Od faceliftu v roce 2019 sice v modelech A4 a A5, potažmo S4 a S5, nenajdete na středovém tunelu sdružený ovladač MMI, díky kterému jste se v menu infotainmentu pohybovali prakticky poslepu, nový dotykový displej je ale přijatelný a aspoň před voličem automatu vzniklo další místo na drobnosti.

Jak už u Audi bývá zvykem, budete mít takový luxus, za jaký si připlatíte. Vyhřívaná přední sedadla má S5 standardně, za odvětrávání sedadel a vyhřívání prostoru za hlavou, tedy prvky, které u luxusních kabrií považuji za nezbytnost, dáte dohromady přes třicet tisíc korun. Je ale fajn, že nezažijete teplotní šok a oba prvky odvádějí svou práci tak, aby vás nerušily. Zejména ventilátory foukající horký vzduch na krk umějí být nezřídka dost hlučné. Super audio Bang & Olufsen s 19 reproduktory a 3D zvukem se také pod 30 tisíc nevejde, pořád je to ale přijatelnější než nutnost připlatit si za virtuální kokpit nebo výběr mezi jedno- a třízónovou klimatizací.

Pokud chcete to nejlepší, nesmíte na nějakou tu tisícovku, desítky tisíc, nebo dokonce stovky tisíc korun brát ohled. Základní Audi S5 na osmnáctkách podle aktuálního ceníku vyjde na 2.162.900 Kč (ještě před červencovou úpravou ceníku vůz vyšel na nejméně 2.128.900 Kč) a za doplňkovou výbavu dáte klidně i půl milionu. Vůz na fotkách vyšel na dva a tři čtvrtě milionu, ale nedovedu si představit, jakou další výbavu by u něj ještě někdo mohl požadovat. A to nejenom tu komfortní, ale také tu, která má přímý vliv na jízdní vlastnosti.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Diskuze (10) Další článek: Luxus ještě luxusnějším: Bentley představuje Flying Spur v špičkové verzi Mulliner

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,