51
Fotogalerie

Audi S2 (1990-1996): Osmdesátka naostro

Na podzim 1990 debutovala nejvýkonnější varianta kupé Audi generace B3 coby oficiální nástupce legendárního Quattra. Po modernizaci (B4) ji doplnily i sedan a kombi.

Kapitoly článku:


Audi Coupé S2 mělo podpořit prodeje novějšího sportovního třídveřového modelu typu 89 alias 8B a vylepšit jeho obraz v očích zákazníků. Obchodně se mu tolik nedařilo, prodával se podstatně hůře, hranatý předchůdce byl komerčně mnohem úspěšnější. Z něj odvozené Quattro pak změnilo svět rallye a netřeba jej nijak zvlášť představovat. Nástupce však na rozdíl od něj v této disciplíně neexceloval, i když patřičnou homologaci FIA ve skupině N měl a pár kusů se po evropských tratích v soukromých rukou skutečně prohánělo. Tovární tým bychom už však v té době na tratích rychlostních zkoušek nenašli.

Nástupce Quattra

Označení S2 dávalo vzpomenout na ospoilerovaný speciál skupiny B Sport Quattro S1, který vyhrál i americký Pikes Peak. Bylo logickým pokračováním řady, při změně nomenklatury v roce 1994 však vlastně vzalo zasvé. Verze s trojicí dveří vycházela konstrukčně z tehdejší řady 80 série B3 (Typ 8A), podobně tomu bylo i u méně výkonných sourozenců. 

1993_audi_s2_coupe_group_n_rally_car_1.jpg1993_audi_s2_coupe_group_n_rally_car_2.jpg1990_audi_s2_coupe_3.jpg
Audi Coupé S2 nepřišlo o pohon všech kol a jezdilo i rallye, byť většinou soukromě a ve skupině N

Stálý pohon všech kol s italskou číslovkou v názvu nechyběl ani jí, měla jej standardně. Využíval šnekový mezinápravový diferenciál Torsen, od kterého vedl k zadní nápravě a kuželovému diferenciálu spojovací hřídel. Mechanická závěrka vzadu se samočinně uvolňovala po dosažení rychlosti 20 km/h. Aby toho nebylo málo, tak S2 pomáhal vyvíjet Konrad Schmidt Motorsport, který už nasazoval limuzíny V8 do německého šampionátu cestovních aut DTM. Vzhledem k tomu, že se jednalo o poměrně úspěšné partnerství, obrátil se na něj Ingolstadt znovu.

Výkonný motor

Kupé se chlubilo výkonným motorem. Řadový zážehový pětiválec s kódem 3B a rozvodem DOHC byl odvozen od pohonné jednotky posledního Quattra 20V, nacházel se podélně před přední nápravou. Vrtání 81 a zdvih 86,4 mm odpovídaly zdvihovému objemu 2226 cm3, z něhož díky turbodmychadlu KKK s mezichladičem stlačeného vzduchu nabídl 162 kW (220 koní) v 5900 otáčkách. Aby se vůbec vešel pod kapotu, muselo být upraveno sání, výfukové potrubí a olejový chladič.

1990 audi_s2_coupe_1.jpg1990_audi_s2_coupe_13.jpg1990_audi_s2_coupe_5.jpg1990_audi_s2_coupe_7.jpg1990_audi_s2_coupe_8.jpg1990_audi_s2_coupe_uk-spec_1.jpg
Audi S2 se nejdříve představilo jako ostrá verze kupé typu 89/8B . Pětiválcový turbomotor  2,26 l dával 200 koní 

Změnila se i elektronika řízení motoru Bosch Motronic, dvojice katalyzátorů s lambda sondami umožňovala plnění emisní normy Euro 1. Vačky poháněl ozubený řemen, vzájemně pak řetěz. Klikový hřídel byl uložen šestkrát. Pětistupňová manuální převodovka Getrag přenášela 309 N.m/1950 min-1.

Tvrdší podvozek

Tvrdší a oproti běžným Coupé o 25 mm nižší podvozek s pomocnými rámy a nezávislým zavěšením všech kol na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson disponoval rozvorem 2548 mm. O komfort se staraly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče.

Auta jezdila na pětipaprskových ráfcích Speedline 7,5 x 16 palců s pneumatikami Dunlop rozměru 205/55. Za nimi se ukrývala čtveřice kotoučových brzd ATE, přední plovoucí s vnitřním chlazením měly kromě dvoupístkových třmenů 276 mm v průměru a byly 25 mm široké, zadní s jednopístky pak byly menší (245 mm) a tenčí (10 mm). Doplňovalo je ABS. Hřebenové řízení nepostrádalo už před čtvrtstoletím posilovač Servotronic, který měnil svou charakteristiku v závislosti na rychlosti.

S přídí velkého osmiválce

Příď S2 charakterizovala modifikovaná kapota mřížkou právě ve stylu velké V8. Zároveň předznamenávala vzhled řady B4 alias Typu 8C, která přišla na trh v roce 1991. Nárazníky byly vybaveny nelakovanými spoilery. Nezbytné logo S2 bylo umístěno na masce vedle emblému čtyř kruhů, další se nacházelo na zádi vybavené křídlem.

1990 audi_s2_coupe_3.jpg1990 audi_s2_coupe_5.jpg1990 audi_s2_coupe_4.jpg1990 audi_s2_coupe_eu-spec_3.jpg1990 audi_s2_coupe_eu-spec_4.jpg1990_audi_s2_coupe_11.jpg
Třídveřové kupé S2 charakterizovaly tmavé spoilery a křídlo na zádi. Předznamenávalo modernizaci řady 80 B4 z roku 1991

Ostré kupé coby top model celé řady samozřejmě nebylo z nejlevnějších, v září 1990 na vábničku movité klientely Audi nalepilo sebevědomou cenovku 72.450 marek. Peněženky zájemců se tak značně ztenčily.

Slušná výbava

 Co jim za tuto sumu nabídlo? V základu třeba mechanický bezpečnostní systém Procon-ten, který při čelní srážce napnul ocelovými lanky bezpečnostní pásy a zatáhl sloupek řízení, světlomety se stěrači včetně vyhřívaných trysek ostřikovačů a centrální zamykání. Uvnitř bychom našli všestranně elektricky nastavitelné a také vyhřívané anatomické sportovní sedačky Recaro, zadní pak měly sklopná opěradla. Zavazadelník s 255 l se tak zvětšil, bagáž se ovšem musela zvedat opravdu vysoko, protože spodní hrana víka alias třetích dveří končila už nad světly.

1990 audi_s2_coupe_2.jpg1990 audi_s2_coupe_eu-spec_1.jpg1990_audi_s2_coupe_15.jpg1990_audi_s2_coupe_uk-spec_3.jpg1990_audi_s2_coupe_uk-spec_4.jpg1990_audi_s2_coupe_uk-spec_5.jpg
Interiér zdobily tříramenný volant, bílé číselníky, další přídavné přístroje se nacházely v dolní části středové konzoly. S2 měla nejdříve pětipaprsková kola

Řidič seděl za tříramenným volantem s patřičným logem, v dolní části středové konzoly pak měl k dispozici trojici přídavných „budíků“: teploměr a tlakoměr oleje a ukazatel napětí elektrické soustavy. Sportovní nádech vozu dokreslovaly bílé číselníky, rychloměr byl ocejchován do 280 km/h. Audio mělo šest reproduktorů. Standard představovala kromě elektrických zpětných zrcátek a oken včetně střešního i manuální klimatizace, samočinný Climatronic se objevil mezi příplatky.

4401 mm dlouhé, 1716 mm široké a 1375 mm vysoké kupé vážilo 1420 kg. Z klidu na stovku zrychlilo za tehdy fantastických 6,1 s a jelo 248 km/h. Normovaná průměrná spotřeba se pohybovala na úrovni 10,5 l benzinu, ale při využívání dynamických parametrů samozřejmě rostla... Dala se srazit i na 9 l s opravdu lehkou nohou na plynu, závodníci jezdili za šestnáct. Při 70 l objemu nádrže museli počítat s krátkým dojezdem.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud