Kapitoly článku:
...versus splašená myš
Po jízdě s Beetlem GSR vám bude připadat Audi S1 jako to nejzábavnější auto na světě. V podstatě je oproti Beetlu při rychlé jízdě lepší úplně ve všem. Motor můžete točit k sedmi tisícům, což jde i u Volkswagenu, na rozdíl od něj ale Audi předvádí zajímavé věci až do konce a zajímavé věci se začínají dít už za hranicí dvou tisíc otáček. Brouk nastupuje od tří tisíc, za hranicí šesti tisíců začne poněkud vadnout.
Kromě toho má vyladěný dvoulitr použitý v Audi lepší zvukový projev a je ostřejší. Nastavit si můžete tři režimy, jak to známe z jiných aut. Kromě motoru mění své chování posilovač řízení, tlumiče nebo klimatizace (pokud sáhnete po režimu efficiency).
Audi S1 dokazuje od prvních metrů, že je ostřejší, rychlejší a modernější. Za volantem si užijete daleko více.
Na silnici je Audi S1 něco úplně jiného než Brouk. Je to splašená myš, rozzuřený čmelák, jak chcete. V zatáčkách se naklání více a díky malému rozvoru neustále někam poskakuje. Pokud je jízda s Broukem plynulá, tak tohle je jízda dost neposedná. Je velmi vhodné auto řádně držet a řídit. Samozřejmě i Audi je v zatáčkách nedotáčivé, tuhle vlastnost ovšem dokáže držet v tajnosti delší dobu. Důvodem je samozřejmě pohon všech kol, přestože ani ten vás nespasí.
V zatáčkách je S1 hodně hravá. Bez nejmenších námitek se nechá pouhým ubráním přemluvit k přetáčivému smyku, aby se zase rychle vrátila do původního směru a na výjezdu pod plným plynem vystřelila vstříc další rovince za doprovodu neustálého poskakování. Lidově řečeno se auto při skutečně rychlé jízdě na silnici neustále mele.
Stačí malá nerovnost aby karoserie někam poskočila, řidič musí pořád provádět různé korekce, na větších nerovnostech S1 vypadá, že se každou chvíli vznese. Ale záleží na úhlu pohledu, zda vám to bude proti srsti.
Mezinápravová spojka funguje výborně, ale v zatáčkách vás nezachrání. S1 je ovšem velmi zábavná. Svým naladěním dává dost prostoru k hrátkám s přenášením hmotnosti. Stačí málo a zadní náprava jde napřed. Pokud sáhnete po ruční brzdě, zadek ustřelí okamžitě.
Jedním stisknutím tlačítka lze přepnout stabilizaci do sportovního režimu. Ten povolí prokluz kol a korekce směru odloží na pozdější dobu. V tomto režimu se za volantem S1 pobavíte více než dobře a navíc se dá říci, že jsou zásahy relativně citlivé. Až vám začnou vadit, můžete systém zcela vypnout. Velmi mě mrzí, že se během testu nenaskytla možnost jízdy na kluzkém povrchu. Když totiž zapojíte do hry takzvaný „rukáv“ (rozuměj ruční brzdu), S1 okamžitě hodí zadní nápravu bokem. Na sněhu musí být s tímto autem velká legrace.
Brzdy jsou jedovaté, k elektromechanickému řízení nelze mít námitky, i když jistou gumovost v něm stále najdete. Mechanická převodovka by mohla být u takovéto speciality přesnější, řadicí páka je poměrně nízko. Na to jsem si musel zvykat.
Celkově se mi na okreskách tahle splašená myš líbila. Řidič dostane dynamiku, kterou by od takového auta asi ani neočekával a jistá neposednost vás donutí zase konečně začít pořádně řídit. Jedna věc mi ale přece jen vadila. Jsou to prodlevy motoru, které následují po přeřazení. Pustíte spojku, už přidáváte plyn. Než se motor probudí a zase řádně zabere, chvíli se nic neděje. Škoda, přesto je S1 na okresní zábavu výborná.
Závěr z jízdy po okreskách? Audi S1 je určitě zábavné auto, ale ne tolik, aby si tím odůvodnilo vysokou pořizovací cenu. Oproti GSR je ale pro řidiče o třídu zajímavější.
I ti nejzapálenější řidiči nakonec stráví více času běžným cestováním než ničením pneumatik na okreskách. Takže: jaké je takové to klasické „domácí poježdění“ do práce, na nákup, k rodičům nebo do divadla?
Běžně v pořádku
Jak Volkswagen Beetle, tak Audi S1 zvládají běžné cestování se ctí, byť ani v jednom případě nejde o nejideálnější dopravní prostředek. Brouk je kvůli svému neměnnému podvozku poměrně tuhý, což může být na delší cestě a hlavně ve městě otravné. S1 sice umí nastavit tlumiče a v režimu Comfort citelně změkne, jenže tím se nevyřeší její vrozená „uskákanost“ daná krátkým rozvorem náprav.
V úvodním článku jste se ptali, jak jsou auta uvnitř hlučná. Je jedno, o kterém se budeme teď konkrétně bavit, protože v obou případech platí, že je interiér velice tichý. Ve Volkswagenu jsem při 80 km/h orientačně naměřil 74 dB, ve 130 km/h to bylo 76-78 dB. S1 je na tom dost podobně. Rychlost 80 km/h představuje 72 dB, ve 130 km/h jsem se opět pohyboval mezi 76-78 dB. O motoru prakticky nevíte, ve Volkswagenu se jen zlehka projevují bezrámová okna.
Klidnou jízdu zvládají oba dobře. U GSR může vadit tužší podvozek, S1 sice umí změnit nastavení tlumičů, ale přesto je díky kratšímu rozvoru náprav stále dost uskákaná.
Na šestku točí motor v Audi S1 zhruba 3100 ot./min, Beetle se pohybuje při stejné rychlosti těsně pod hranicí 3000 ot./min. Co se spotřeby týká, Sportback je o něco málo úspornější ve městě, kde si řekl o 8,5 l/100 km (Beetle 9 l/100 km). Klidná jízda v rozmezí 80-130 km/h představuje pro oba dva zhruba 7,5 l 100 km. Pakliže vám „bouchnou saze“ a začnete tlačit na pilu, dvacet litrů je pro expresní jízdu takový pěkný standard. Přitom platí, že se přes tuto hranici dostane dříve výkonnější Audi S1.
Ani jeden nemá problém s německým cestovním tempem rychlostí 200 km/h a více. Audi ale zvládá takové tempo s větším přehledem. Beetle přeci jen začíná působit nad 180 km/h poněkud nervózním dojmem.
A co cena, jak ta promluví do konečného hodnocení?