Audi S1 vs. Volkswagen Beetle GSR: Koncernové speciality

Řekněme, že z nějakého důvodu chcete malé auto s velkou image, které ale zároveň dokáže i pobavit. Koncern Volkswagen má ve své aktuální nabídce dva velice zajímavé kandidáty - Beetle GSR a Audi S1.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Koncernová technika dvakrát jinak
  2. Design hlavním z argumentů
  3. Interiér: Rozměry se liší, prostorem téměř ne
  4. Koncernový „autobus“...
  5. ...versus splašená myš, Běžně v pořádku
  6. Za krásu se opravdu musí platit, Závěr, Technické údaje
  7. Fotogalerie

Ještě než si do detailu rozebereme tyto žluté krasavce, rád bych předem zdůraznil jednu věc. Přestože jsme obě auta testovali v jeden čas na stejných silnicích a výsledek proto vypadá jako klasický srovnávací test, protentokrát ho prosím tak neberme. O přímé soupeře úplně nejde, i když mají mnoho společného.

Ostrého Brouka jsme s Audi S1 Sportback testovali spíše pro zajímavost a na ukázku toho, jaké podoby na sebe může brát dobře známá koncernová technika, respektive jak se případné odlišnosti projeví v praxi. Výstižnější než srovnávací test by bylo spíše označení „popisovací test“.

Každopádně už teď mohu prozradit, že realita ukázala na mnoho rozdílů. Tak se do toho pusťme.

Připravujeme: Srovnávací test Audi S1 vs. Volkswagen Beetle GSR

Připravujeme: Srovnávací test Audi S1 vs. Volkswagen Beetle GSR

Koncernová technika dvakrát jinak

Přestože testované Audi a VW mají společný původ, dvojčata to zdaleka nejsou. Brouk stojí na platformě PQ35. Dobře si vzpomínám na prezentaci při uvádění tohoto modelu na český trh, kde představitelé automobilky Volkswagen zdůrazňovali fakt, že jde v podstatě o převlečený Golf. Řeč je samozřejmě o Golfu předposlední šesté generace. Audi S1 coby ostrá verze A1 dostala základ z VW Polo (PQ25) upravený pro zástavbu pohonu všech kol.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Koncernový původ je stejný, výsledek jiný. Audi S1 dostalo pohon všech kol, ostrý Brouk si musí vystačit s pohonem přední nápravy.

Právě pohon všech kol přes mezinápravovou spojku Haldex v případě malého Audi je hlavním rozdílem. GSR, přestože se tváří jako blízký příbuzný rodiny R, pohon čtyř kol nedostalo. Absolutně nejrychlejší Beetle vůbec si musí vystačit s přední nápravou, což je trochu škoda. I když, jak se to vezme...

Test: Volkswagen Beetle Sport 2,0 TSI DSG - pekelně svižný hmyz

Test: Volkswagen Beetle Sport 2,0 TSI DSG - pekelně svižný hmyz

Do třetice musím zmínit ještě jeden podstatný rozdíl - motor. Základem je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec řady EA888, který má v obou případech objem 1984 ccm a shodné je také vrtání i zdvih (82,5 x 92,8 mm). Audi S1 ovšem namísto 210 koní a 280 Nm dává pro řidičovu pravou nohu 231 koní a 370 Nm. Benzinový dvoulitr tudíž obdržel řadu dalších úprav, které jsou velmi podobné tomu, o čem psal Jirka v testu VW Golf R.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motory obou těchto stylových automobilů vychází z řady EA888. V případě výkonnějšího Audi se ale čtyřválec dočkal dalších úprav. 

Řeč je kromě jiného například o posílených ojnicích, silnější klikové hřídeli nebo o přidaném systému nepřímého vstřiku paliva. Motor v Audi rovněž nabízí řečeno pěkně česky „vylepšovač zvuku“. Kromě přenášení vibrací ze sání je ale zvuk vylepšen také prostřednictvím klapky ve výfuku, která se otevírá při vysokém zatížení. Beetle se bez těchto věcí musí obejít, stejně jako se mu vyhnul třeba systém start/stop.

Test Volkswagen Golf R: Nadgolf

Test Volkswagen Golf R: Nadgolf

Pro úplnost dodejme, že v případě testovacích exemplářů dorazilo GSR vybavené šestistupňovou automatickou převodovkou DSG, zatímco Audi S1 používá šestistupňový manuál. Musím otevřeně přiznat, že jsem v dnešní době zcela automaticky čekal ve sportovním Audi pouze dva pedály na podlaze, takže mě přítomnost manuálu překvapila.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Další zásadní rozdíl se týká převodovky.
GSR dorazilo s automatem, Audi S1 se překvapivě dodává s manuálem. 

Ještě více mě ale překvapila skutečnost, že se S tronic pro tento model nenabízí. Důvodem prý byla snaha snížit hmotnost, kterou navýšil pohon všech kol, a co možná nejlepší rozložení váhy vozu. Ta má poměr 60/40, automat by logicky ještě více zatížil přední nápravu.

V neposlední řadě je výrazným rozdílem také velikost obou automobilů jako takových. Sportback měří na délku 3975 mm, široký je 1746 mm a vysoký 1423 mm. Rozvor náprav má hodnotu 2469 mm. Přestože se to na první pohled možná nezdá, současný Beetle je o dost větší.

Naplno tento fakt poznáte, když si obě auta postavíte vedle sebe. S rozměry 4278 mm x 1808 mm x 1486 mm malý Sportback převyšuje ve všech směrech. Jak si povíme později, při jízdě zase posádka naplno pozná, co to znamená téměř o sedm centimetrů delší rozvor náprav. Právě o tolik (přesně řečeno o 68 mm) má Brouk rozvor větší.

Teorie bylo na úvod více než dost. Nastal čas si obě auta pořádně prohlédnout.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Koncernová technika dvakrát jinak
  2. Design hlavním z argumentů
  3. Interiér: Rozměry se liší, prostorem téměř ne
  4. Koncernový „autobus“...
  5. ...versus splašená myš, Běžně v pořádku
  6. Za krásu se opravdu musí platit, Závěr, Technické údaje
  7. Fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků