Audi RS4: osm válců bez turba

Nové Audi RS4 je zatím nejostřejší verzí čtyřkové řady. Kromě sportovně upraveného vzhledu dostala novinka do vínku 420koňový osmiválec s klasickým objemem 4.2 l. Můžete se těšit na stovku za 4,8 s a pohon všech kol quattro.
Audi RS4: osm válců bez turba

Nové Audi RS4, které bude mít svou premiéru v Ženevě, vychází vzhledově z faceliftované áčtyřky. Oproti svému předchůdci nemá pod kapotou turbomotor (2.7 V6 280 kW a 440 Nm), ale po vzoru M3 či M5 „obyčejný“ atmosférický motor. Jde o klasický osmiválec 4.2 V8, ovšem s přímým vstřikováním a výkonem vyhnaným na 309 kW/8 250 ot. (420 k). Maximální točivý moment je jen nepatrně nižší než u předchozího šestiválce, tedy 430 Nm a je dostupný v 5 500 ot.

Pohon je přenášen klasicky na všechna kola pomocí diferenciálu Torsen, který za standardních podmínek má rozdělení výkonu na nápravy 40:60. Na stovku zrychlí ostrá eresčtyřka za 4,8 s a dvoustovkou uhání už za 16,6 s. Maximálka je omezena na 250 km/h. Potenciál motoru krotí 365mm kotoučové brzdy vpředu a 324mm kotouče vzadu. Ty jsou schovány pod 18" litými koly s pneumatikami 255/40, za příplatek můžete mít kola 255/35 R19.

Podvozek je pro lepší stabilitu snížen, a to o 30 mm, stabilitě pomůže i větší rozchod, který je širší o 37 mm vpředu a o 47 mm vzadu. Nechybí ani aktivní tlumiče, které dokáží měnit tuhost odpružení. Stabilizační systém ESP, který je ve standardní výbavě, byl naladěn na pozdější zásah, aby příliš brzy nezarazil řidiče v rozjezdu. Je v něm integrováno také vysoušení brzd občasným nepatrným přibrzděním; tím se odstraní z kotoučů přebytečná voda.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


Celé znění tiskové zprávy: Příjemně pálivé koření nabízí nyní k dochucení svého modelového menu automobilka Audi: V jejím portfoliu se objevuje nový model Audi RS 4, který kombinuje komfort a prestiž, vlastní všem modelům značky Audi, s dynamikou ryze sportovních vozů. To je zásluha především pohonné jednotky – vidlicového zážehového osmiválce FSI V8, který ze zdvihového objemu 4163 cm3 dává při otáčkách 8250 min-1 výkon 420 k. Vidlicový osmiválec je vybavený inovativní technologií přímého vstřikování benzinu do válců FSI. Dalším hi-tech prvkem nového Audi RS 4, který automobilka Audi dosud nepoužila, je unikátní stálý pohon všech kol quattro se systémem asymetrického, dynamicky regulovatelného přenosu točivého momentu.

Motor 4.2 V8 FSI, jehož litrový výkon přes 100 k/l je v segmentu produkčních limuzín ojedinělý, se chlubí mohutným točivým momentem až 430 Nm při 5500 min-1, přičemž už od otáček 2250 min-1 (a na druhé straně až do 7600 min-1) má řidič k dispozici více než 90 procent jeho maximální hodnoty. Vysoký točivý moment a plochá křivka jeho průběhu jsou základem k vynikající dynamice: Více než čtyři stovky koní, ukrytých v motoru 4.2 V8 FSI, dokážou nové Audi RS 4 rozjet z klidu na 100 km/h během 4,8 s, za 16,6 s od startu překročí vůz rychlost 200 km/h a jen o několik sekund později jeho rozlet zastaví ve 250 km/h elektronický omezovač.

Na výborné dynamice Audi RS 4 má velkou zásluhu také nízká hmotnost vozu - díky masivnímu využití lehkých a pevných materiálů, především hliníku, ze kterého jsou např. vyrobeny nejenom komponenty zavěšení kol a podvozku, ale třeba i přední blatníky a kapota motoru, je nové Audi RS 4 pozoruhodně lehké - výkonovou hmotností jen 3,93 kg/k se vyrovná nejlepším ryze sportovním vozům.

O dokonalou trakci se stará nejmodernější systém stálého pohonu všech kol quattro – v roce, kdy quattro slaví 25 let existence, přichází Audi s modelem, jehož stálý pohon všech kol je doplněn o systém asymetrické dynamické regulace přenášeného točivého momentu, přičemž srdcem systému quattro je tradičně samosvorný centrální diferenciál Torsen. Stálý pohon všech kol quattro spolu se špičkovým zavěšením kol a systémem DRC (Dynamic Ride Control) jsou zárukou skutečně excelentních jízdních vlastností – bez nadsázky platí, že v podmínkách, kde jiné systémy končí na limitu svých možností, Audi quattro stále nabízí dokonalou trakci.

Nové Audi RS 4 je vybaveno bohatě dimenzovaným brzdovým systémem, vpředu jsou vnitřně chlazené kotoučové brzdy s příčně odvrtávanými vrtanými disky o průměru 365 mm, disky zadních kol mají průměr 324 mm. O dostatečné chlazení brzd se stará pečlivě navržený systém přivádějící k brzdám chladný vzduch, specialitou jsou unikátní vzduchové trysky pod podlahou vozu. Do brzdového okruhu vozu je zařazený nejmodernější protiblokovací systém ESP, který je naladěný tak, aby co nejméně omezoval sportovně založené řidiče. Práh citlivosti systému ESP je proto záměrně posunutý o něco dále a intervence ESP je omezena na skutečně co nejkratší dobu. Zvláštností brzdového systému je program, který při jízdě za deště občas lehce přitiskne destičky ke kotoučům a takto je osuší, aby brzdy byly kdykoli připraveny maximálně efektivně zpomalit jízdu.

Jakkoli se Audi RS 4 svým designem hrdě hlásí k příslušnosti do „čtvrté“ modelové řady značky Audi, v řadě stylistických detailů se od Audi A4 odlišuje. Přídi dominuje mohutná jednodílná maska chladiče, která má však unikátní „diamantovou“ strukturu, v bocích spodní části předního nárazníku jsou umístěny otvory pro přívod chladicího vzduchu k brzdám. Záď zdobí decentní spojler na víku zavazadlového prostoru a dvojitá koncovka výfuku. Dobře patrná je i nižší světlá výška vozu - Audi RS 4 má o 30 mm snížené zavěšení kol, pocit stability umocňuje i rozšířený rozchod kol, vyvinutých speciálně pro model RS 4.

Interiér Audi RS 4 nese zřetelně sportovní náboj – anatomicky tvarovaná sedadla s vysokým opěradlem a sedáky, jejichž tuhost a tvar lze ovlivňovat dofukováním integrovaného vzduchového polštáře, dokonale podpírají tělo i při velmi dynamické jízdě. Vyznění interiéru dotváří sportovní volant, velké tlačítko ve středové konzoli, kterým se spouští motor a hliníkové pedály. Zvláštností vozu je tlačítko ve volantu, jimž může řidič navolit ještě sportovnější charakteristiku motoru, který potom ještě bezprostředněji a „ostřeji“ reaguje na pedál plynu.

I přes zřetelně sportovní charakter nabízí Audi RS 4 cestovní komfort, funkčnost a bezpečnost jako nejlepší cestovní limuzíny. Do standardní výbavy vozu patří např. automatická klimatizace, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání předních a zadních oken, akustický parkovací systém se senzory v předním i zadním nárazníku, hi-fi autorádio Concert, sportovní zavěšení s adaptivními tlumiči DRC. Za příplatek mohou zákazníci své modely Audi RS 4 vybavit např. navigačním systémem nebo adaptivní světlomety, které se natáčejí do zatáček spolu s řízením.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků