Audi RS4: 420 koní v akci (představení + jízdní dojmy)

Audi RS4 přijíždí na český trh jako jeden z nejostřejších a nejvýkonějších vozů střední třídy, který bude na silnicích vyhledávat především svého legendárního německého soka - BMW M3. S novou filosofií vyráží RS4 bojovat o nové zákazníky, má šanci na úspěch?
Audi RS4: 420 koní v akci (představení + jízdní dojmy)
Seznam kapitol
  1. Slovo úvodem, Exteriér a Interiér, Motor a převodovka
  2. Technické zajímavosti, Jízdní dojmy, Zhodnocení , Cena
  3. Kompletní fotogralerie (vč. nepublikovaných snímků)

Audi RS4 patří v modelové řadě A4 k vrcholné verzi. Po běžné A4, A4 S Line a S4 působí jako pomyslná třešnička na dortu. Kamkoli dorazí model RS, okamžitě vzbudí zájem okolí a lidem znalým automobilismu se zrychlí tep. Pro někoho je to vysněná modla, pro někoho je to jen další z řady nudných aut. Jak tedy vypadá, kolik bude stát a jak vlastně jezdí tento superostrý sedan? Vyzkoušeli jsme ho v centru českého motorsportu, na Masarykově okruhu v Brně.

Sportovní vzhled na prvním místě

Již při prvním pohledu je zřejmé, že RS4 má své kořeny v modelu A4. Stylistické prvky, které odlišují ostrou verzi od té civilnější ovšem každému jasně řeknou, že to není obyčejné auto. Mezi hlavní změny, kterých si asi každý všimne již při prvním pohledu, jsou vytažené lemy blatníku. Tato proměna byla nutností, protože proti standardní A4 má RS rozšířený rozchod kol vepředu i vzadu. To přineslo zlepšení jízdních vlastností a také umožnilo dopředu snadněji umístit osmiválec. Další vizuální změnou jsou nárazníky "RS". V tom předním najdeme klasickou masku, ale výplň mřížky chladiče je nyní vyplněna "oky" s diamantovým tvarem. Žádná úprava se již v dnešní době neobejde bez promněny prahových nástavců. Ty jsou u RS4 rozšířeny do stran, aby lépe navazovaly na vytažené lemy. Pod zadním nárazníkem najdeme dvojici oválných koncovek výfuku. Standardní RS4 dostane 18" kola z lehkých slitin, ovšem na přání je možno zvolit i 19" kola. Pneu mají profil 255/45 v případě 18" a 255/35 v případě 19" kol. Pokud někdo hodlá jezdit často po okruhu, může si nechat nasadit i polo-závodní pneu Pirelli P-Zero.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dobře viditelné rozšíření lemů blatníků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
19" disk z lehkých slitin --- Dvě koncovky výfuku pod zadním nárazníkem --- Zadní odtrhová hrana na víku kufru.

Sportovní styling ale není pouze pro krásu, vše má svůj výnam a je stoprocentně fukční. Nasávací otvory v dolní části nárazníku přivádí vzduch k motoru, vytažené lemy blatníku umožní nasadit velká kola, velké výfukové potrubí snižuje protitlak odcházejících plynu a o 30 mm snížený podvozek nejen zlepšuje vizuální stránku, ale také přesně plní svůj účel, tedy zlepšuje jízdní vlastnosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nasávací otvory pro přívod vzduchu k brzdám a motoru.

Stačí otevřít dveře

Pokud není, při pohledu na vnější design, ještě nekomu jasné s kým má tu čest, interiér ho jistě přesvědčí. Stačí letmý pohled na anatomické skořepinové sedačky, nebo na sportovní volant a náboj RS4 se přenese na každého.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sportovní volant a interiér.

Anatomicky tvarovaná sedadla mají závodní vzhled. Vysoká opěradla a výrazné boční vedení pak drží tělo řidiče na správném místě. Pokud někomu nestačí běžné nastavení bočnic, může využít dofukování vzduchem, stisknutím tlačítka na volantu. Poté se bočnice naplní vzduchem a řidičovo tělo je ještě více obepnuto.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Špičkové anatomické skořepinové sedačky.

Další prvky, které umocní dojem z ostrého náčiní, jsou sportovní pedály, hlavice řadící páky a dekorativní prvky z hliníku a karbonu. Vše je sladěno do nejmenšího detailu a vše je patřičně ergonomicky upořádáno, aby měl řidič vše potřebné okamžitě po ruce. Malou zvláštností je pak tlačítko "S" na volantu, po jehož stisknutí změní motor charakteristiku a ostřeji a bezprostředněji reaguje na plynový pedál. Po aktivaci tohoto tlačítka dojde také k odstranění přívěry, tedy jakéhosi restriktoru ve výfuku. Auto pak díky tomuto dostane drsnější zvuk.

Více koní, více rychlosti a ruční řazení

Tip: Poslechněte si zvuk motoru RS4: zvuk 1, zvuk 2, zvuk 3, zvuk 4

Asi největší změna proti minulé generaci se odehrála pod kapotou. Místo přeplňovaného šestiválce se pod kapotou objevil atmosfericky plněný osmiválec. Tato razantní změna je jistě motivována snahou zaujmou zákazníky konkurenčního BMW M3, které je proslulé svými vyšperkovanými atmosferickými motory a v nové generaci má dostat pod kapotu rovněž atmosferický osmiválec. Jako takovou změnu vítáme, atmosferický motor je pro své přímé odezvy vhodnější pro ostrou jízdu. Jak sedl nové RS4, se dozvíte v další kapitole.

Motor o objemu 4163 ccm s technologií přímého vstřiku FSI dává maximální výkon 309 kW (420 k) při 7800 otáčkách a točivý moment 430 Nm pří 5500 otáčkách. Točivý moment je však již z 90% k dispozici při 2250 otáčkách a pod tuto hodnotu neklesá až do 7600 otáček. Díky tomuto výkonu zvládne sprint na stovku za 4.8 s a na 200 km/h za 16,6 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Základní motor 4.2 V8 doznal pro ostrou verzi RS výrazných změn. Byla vyměněna kliková hřídel, písty, hlava válců a ojnice. Vysokému výkonu pomáhá také dvojité výfukové potrubí. Díky velkému výkonu a na dnešní dobu přijatelné hmotnosti pak vychází výkonová hmotnost na 3,93 kg/k.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kdo by řekl, že takto vypadá 420 koní.

Klepněte pro větší obrázek
Výkonová křivka motoru se zcela lineárním průběhem výkonu.

Audi RS4 přenáší výkon z motoru na kola prostřednictím manuální šestistupňové převodovky. A dle dostupných informací se prozatím nepočítá s jinou možností.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo úvodem, Exteriér a Interiér, Motor a převodovka
  2. Technické zajímavosti, Jízdní dojmy, Zhodnocení , Cena
  3. Kompletní fotogralerie (vč. nepublikovaných snímků)
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků