Audi RS3 Sportback: „čertík“ je venku

Audi právě představilo sériovou verzi vrcholné verze kompaktu RS3. Má 340 koní a stovku zvládne hluboko pod 5 sekund.

Vynikající jízdní výkony v malém balení, tak lze stručně předeslat pojednání o skutečně ostré novince řady Audi A3. Jmenuje se RS3 Sportback a je ztělesněním našich dávných očekávání. Již jeden a půl roku od zachycení prvních prototypů při testech na Nordschleife spekulujeme o tom kdy a v jaké formě bude RS3 představena. Nyní se Audi konečně rozhodlo ukázat svůj superostrý hatchback světu a hned o něm víme vše důležité.

Pojďme rovnou k jádru věci, tedy pod kapotu. Pod ní tebe pětiválcové zážehové srdce s objemem 2,5 l a přeplňováním (vůbec první Audi RS 2 z roku 1994 mělo podobnou konfiguraci) a nejvyššími otáčkami na hranici 6 800 ot./min. Také díky přímému vstřikování dosahuje výkonu 340 koní (250 kW), což má motoru zajistit měrný výkon 137,1 koní na litr objemu. Točivý moment vrcholí hodnotou 450 Nm, jíž jednotka dosahuje v širokém rozmezí od 1 600 až do 5 300 ot./min. Pětiválec 2,5 TFSI je zároveň poměrně lehký a kompaktní, neboť je dlouhý jen 490 mm a váží 183 kg.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jelikož nové Audi RS3 Sportback, vyvinuté v oddělení Quattro GmbH, patří na dnešní dobu ještě k relativně lehkým strojům s pohotovostní hmotností 1 575 kg, jsou také jeho jízdní výkony působivé. Maximální rychlost elektronicky omezená na 250 km/h nepřekvapí, ale zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,6 s patří v dané kategorii k špičkovým hodnotám.

Pro příznivce maximální kontroly nad vozem máme bohužel špatnou zprávu. Výkon se přenáší na všechna čtyři kola výlučně skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic a to je bohužel zklámání, zvláště když sourozenec TT RS se stejnou technikou nabízí i manuální řazení. Těšit se ovšem můžeme na nejmodernější materiály a elektronické soustavy. Devatenáctipalcová litá kola i přední blatníky jsou například vyrobeny ze speciálního druhu uhlíkových kompozitů (CFRP).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Moderní sportovní automobil musí být nejen rychlý, ale také hospodárný. Nová Audi RS3 tak bude vybavena například olejovým čerpadlem s proměnnou účinností v závislosti na aktuálních provozních podmínkách a na jeho palubě najdeme také soustavu pro částečnou regeneraci brzdné energie přes výkonnější alternátor. Výsledkem je průměrná spotřeba benzínu vypočtena na 9,1 l/100 km a emise CO2 dosahují 212 g/km. Náležitý zvuk dodá pohonné jednotce nový výfukový trakt s ventilem pro umocnění dojmu, ovládaným tlačítkem Sport. To pro případ, že by vaše Audi RS3 někdo snad nechtěl brát kvůli jeho kompaktním rozměrům vážně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Audi RS3 Sportback nabídne také systém pro usnadnění startu z místa a v porovnání s ostatními verzemi Audi A3 náležitě modifikovaný podvozek. Rozchod kol byl rozšířen na 1 528/1 564 mm, tlumení je tužší, světlá výška o 25 mm nižší a řízení s elektromechanickým posilovačem dostalo přímější převod 16,2:1. Brzdová soustava využívá kotoučů s průměrem 370 mm vpředu a 310 mm vzadu. S ohledem na pozici vlajkové lodi řady A3 doznal změn také interiér s rozšířenou základní výbavou.

Audi RS3 Sportback vstoupí do prodejů na počátku příštího roku, jeho cena v Německu byla stanovena na 49 900 eur, tedy něco přes 1,2 milionu Kč. Tolik mimochodem kdysi stávalo Audi S3 s výkonem „jen” 225 koní, o mnoho lehčí přitom nebyla. Inu, alespoň v nečem doba pokročila správným směrem. Jakkoli o levný špás rozhodně nejde, za suverénně nejrychlejší kompakt na světě to nepřiměřená cena jistě není...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Audi RS3 Sportback
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků