TEST Audi RS Q8 4.0 TFSI (441 kW): Velký Gatsby z Bratislavy

Velké SUV s dynamickými parametry supersportu v dnešní době najdete relativně snadno. Audi zatím v tomto segmentu nemělo zástupce, s příchodem modelu RS Q8 se to však mění.
Radosti
Ohromný výkon
Absolutně nepochopitelné vlastnosti v zatáčkách
Slušná spotřeba
Jízdní komfort na 23" kolech
Starosti
Nevýrazný zvukový projev
Občas váhavá převodovka
Těžko určit, kde jsou položeny limity
9  /10

Když předloni v létě přicházelo na český trh Audi Q8, vlajková loď mezi SUV se čtyřmi kruhy ve znaku, muselo být všem jasné, že šestiválcovými motory jeho nabídka končit nebude. O rok později dorazil osmiválec s označením SQ8, avšak už v době, kdy nová silná nafta oficiálně vstupovala na český trh, přede mnou stálo něco mnohem silnějšího. Vrchol řady, o němž jsem pak musel další skoro čtyři měsíce mlčet kvůli embargu. Mluvím o RS Q8, modelu, který značka Audi už nutně potřebovala.

Nové Audi RS Q8 poprvé naživo: Levný brácha Lamborghini Urus musí být trhák!

Nové Audi RS Q8 poprvé naživo: Levný brácha Lamborghini Urus musí být trhák!

Můžete jej považovat za šílenou rozmařilost, festival kompromisů s ohromným motorem nebo prostě možnost, jak se „zbavit“ třech a půl milionu korun, nebo jako v případě zelené české testovačky téměř pěti milionů. Pravdou ale zůstává, že svět chce vozy SUV, chce také okázalá a silná SUV a Audi se v tomto ohledu nejen na konkurenci z Německa dlouho dívalo z povzdálí, přestože potřebné „železo“ v rámci koncernu VW k dispozici bylo. Vždyť na stejné platformě jako Q8 stojí i Lamborghini Urus, které se v podstatě hned stalo prodejním hitem, o Porsche Cayenne nemluvě.

RS Q8 v podstatě je takový Urus od Audi. Má hodně přes dvě tuny a výkon 600 koní, zrychlí z nuly na stovku za méně než čtyři sekundy a umí se rozjet až na 305 km/h. To jsou hodnoty, kterými by se ještě před pár lety chlubily supersporty, což v podstatě sedí, protože RS Q8 supersport je, jen mezi SUV. Svědčí o tom i čas na Severní smyčce Nürburgringu. Audi RS Q8 pokořilo přes 20 km dlouhou trať za 7:42,25 a stalo se nejrychlejším SUV, které tam kdy jelo.

TEST Porsche Cayenne S: Čáry a kouzla z Bratislavy

TEST Porsche Cayenne S: Čáry a kouzla z Bratislavy

Zajíždění rekordů na Nordschleife a tahání se s konkurencí o desetinky sekundy je svým způsobem blbost, kterou se můžete v reálném světě nanejvýš tak vytahovat před chlapama v hospodě. Už ale samotný fakt, že 2,3tunové SUV dokázalo zajet stejný čas jako od základu pro výkon a dynamiku vyvíjené Pagani Zonda, vypovídá o kvalitách a schopnostech auta jako takového.

Nikde se s ním neschováte

Už standardní Audi Q8 je hodně výrazné auto. Ohromné, zamračené, okázalé… přesně tahle slova na něj pasují a zákazníkům jeho vzhled vyhovuje. Vždyť v letošním roce se podle statistik SDA na českém trhu prodává lépe než technicky stejné, ale familiární Audi Q7 (v loňském roce byly prodejní výsledky obou modelů v Česku shodné). Jenže zatímco s Q8 máte alespoň minimální šanci splynout s davem, s RS Q8 se to nepodaří, a už vůbec ne s exemplářem, jaký se nám dostal do testu.

Za volantem Audi Q7 po faceliftu: Nový kokpit, lepší motory, nová generace?

Za volantem Audi Q7 po faceliftu: Nový kokpit, lepší motory, nová generace?

Pokud je vám kombinace zeleného laku karoserie a karbonových doplňků povědomá, vězte, že s takovými barvami se objevilo Audi RS Q8 na vůbec prvních oficiálních snímcích v listopadu minulého roku. Nejde o standard, ale příplatkové prvky za 135.700 Kč, respektive 137.700 Kč, a to nemluvím o karbonových krytech vnějších zrcátek za rovných dvacet tisíc. Ani třiadvacetipalcová kola Rotor Y nedostanete bez příplatku – stojí 58.000 Kč a černé provedení nechává krásně vyniknout rudé třmeny karbon-keramických brzd za necelých 261 tisíc.

Když pominu paket RS Dynamik plus, o němž ještě bude řeč, uvedl jsem jedny z nejdražších příplatkových prvků v jinak šestadvacetistránkové specifikaci testovaného auta. Všechny přitom mají lví podíl na reálných reakcích okolí – lidé kolem RS Q8 chodili, prohlíželi si ji, nakukovali dovnitř, vyptávali se a se zájmem naslouchali do doby, než jsem na ně začal sypat dynamické parametry. To pak údiv přešel v šok a reakce ve smyslu, že tohle snad museli vyrobit v samotném pekle. Kdepak, je to Bratislava…

V Turecku se Škodovky vyrábět nebudou. Přesun Superbu do Bratislavy je stále ve hře

V Turecku se Škodovky vyrábět nebudou. Přesun Superbu do Bratislavy je stále ve hře

Když RS Q8 srovnáte s běžným Audi Q8, nenajdete tolik rozdílů jako u ostrých modelů RS 6 Avant a RS 7 Sportback. Odmyslíte-li si nové nárazníky a ohromné koncovky výfuku, do samotné karoserie se zasahovalo minimálně. Díky výraznějším lemům blatníků je vpředu širší o 10 mm a vzadu a o 5 mm, zatímco RS 6 Avant má s výchozím modelem společnou pouze střechu, přední dveře a zadní víko. I tak je to ohromný kus auta s délkou přes pět metrů a šířkou dva metry bez vnějších zpětných zrcátek, které můžete díky pneumatickému podvozku buď „přilepit“ k vozovce, nebo jeho světlost vyhnat na úroveň off-roadů. Rozdíl mezi oběma krajními polohami činí 90 mm, v obou pak auto vypadá impozantně.

Uvnitř bez zběsilostí

Zatímco zvenku je zkoušené RS Q8 přehlídkou nejdražšího a snad i nejokázalejšího, co dokáže nabídnout, uvnitř vás hodí do klidu. V rámci příplatkové výbavy může mít třeba zploštělý volant potažený Alcantarou, ale asi nebudu sám, kdo u masivního SUV, do kterého se pohodlně nastupuje a uvnitř je spousta místa, ocení klasický kruhový volant s koženým potahem. „Náš“ byl celý perforovaný, stejně jako horní plocha voliče automatu a potahy sedadel s integrovanými hlavovými opěrkami vpředu, která mně osobně (190 cm, 82 kg) pasují jako ulitá. Sázejí hlavně na komfort, široké možnosti nastavení však umožňují i opravdu pevné sevření bočnic.

Audi RS 6 Avant poprvé naživo: Nový supersport s obřím kufrem má 600 koní!

Audi RS 6 Avant poprvé naživo: Nový supersport s obřím kufrem má 600 koní!

U auta za 3,5 milionu korun v základu na škaredý plast nebo ošizené části schované třeba pod přístrojovkou nenarazíte, se standardem se ale spokojit nemusíte. Zkoušený kousek byl vybaven například karbonovým obložením výplní dveří a středového tunelu či čalouněním stropu Alcantarou, spíše by vás ale mělo zajímat, co v eresu dostanete navíc v porovnání s běžnými verzemi.

V tomto případě musíte být hodně všímaví. Vedle nového layoutu digitálního štítu, který vypadá jako infografika při závodech formulí (můžete se ale spolehnout i na klasiku), je to malé tlačítko RS Mode na volantu. Nahradilo známou hvězdičku, která v běžných verzích slouží k rychlé volbě vámi preferované funkce. To v podstatě platí do teď, avšak s tím rozdílem, že nyní máte možnost rychle navolit individuální módy RS1 a RS2. Jde o novinku, kterou mají nové RS modely od Audi a ano, vlastně kopíruje mód Individual systému Audi drive select. Pro změnu jízdního režimu už ale nemusíte sundávat ruce z volantu a provedete ji okamžitě.

TEST Audi RS 7 Sportback 4.0 TFSI (441 kW): Ukažte světu, kdo je tady jednička!

TEST Audi RS 7 Sportback 4.0 TFSI (441 kW): Ukažte světu, kdo je tady jednička!

Na další novinku pak narazíte v menu infotainmentu. Dokáže totiž zobrazit cenné provozní údaje, týkající se teploty brzd, motoru, diferenciálu nebo pneumatik. Tohle jsem osobně viděl třeba i u Audi R8. Možná vám to bude u SUV připadat jako zbytečnost, já si to ale nemyslím. Řídíte-li totiž 2,3 tuny těžké auto s výkonem 600 koní, chcete mít přehled úplně o všem, třeba i o správných tlacích pneumatik.

Audi na sloupku karoserie uvádí, že do rychlosti 250 km/h je vhodné mít 23palcové pláště nafoukané na 2,5 atmosféry a při rychlostech nad 250 km/h dokonce na 3,2 atmosféry (při tříčlenném obsazení). Moje povědomí o rozpínavosti vzduchu v závislosti na teplotě sice napovídá, že by to mělo být naopak, vždyť i u závodáků se gumy po zahřátí upouštějí, ale budiž. Máme tu čest se strojem, do kterého prostě nemůžete jen tak sednout a hned se rozjet na 305 km/h, přestože jej možná kdekdo bude považovat za masírku pro machrování v Pařížské. Pro to ale Audi RS Q8 rozhodně nevzniklo!

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

26.  11.  2020 | Jan Mička | 81 příspěvků
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 64 příspěvků