TEST Audi RS Q3 Sportback 2.5 TFSI: Pět válců jako lék na blbou náladu

Vrcholné provedení modelu Q3 od Audi se oficiálně ukázalo už před dvěma lety. Na svezení v rámci klasického redakčního testu jsme se těšili, podařilo se naplnit naše představy?
Radosti
Nezaměnitelný charakter motoru
Automat konečně nepřeřadí před omezovačem
Komfort při běžném cestování
Starosti
Sladění motoru a automatu v komfortním režimu
Vysoká cena příplatkových prvků
9  /10

Přestože mám rád technický pokrok a baví mě poznávat nové druhy mobility, nadešla doba, kdy to všechno začíná být tak nějak na jedno brdo. Stačí si vzpomenout na letošní autosalon IAA v Mnichově - stánky, na kterých se automobilky nehonosily hlavně novými elektromobily, byste napočítali na prstech rukou. Do toho se na nás ze všech stran hrnou zprávy o konci spalovacích motorů a mně osobně je z toho docela smutno.

Rozhodně nechci plašit, ale pokud máte zálusk na silné auto s benzinovým motorem, které se ještě obejde bez nejrůznějších hybridních systémů, rozmýšlejte se rychle. Ono se totiž může stát, že takové auto už brzy neseženete. Třeba Audi RS Q3 druhé generace na dnešní poměry působí jako chyba v Matrixu. Němci na jednu stranu vyvíjejí jeden elektromobil za druhým, hovoří o uhlíkové neutralitě a pak uvedou na trh auto, které je alespoň stran lokálních emisí úplným protikladem. Jako milovník benzinu za to upřímně děkuji.

Audi RS Q3 a RS Q3 SB poprvé naživo: Mají 400 koní a s ničím se moc nemažou

Audi RS Q3 a RS Q3 SB poprvé naživo: Mají 400 koní a s ničím se moc nemažou

Abych byl úplně přesný, Audi RS Q3 tady bylo dříve, než si možná myslíte. Osobně jsem se s ním poprvé setkal už v létě 2019, ale do konce září téhož roku jsem musel kvůli embargu držet jazyk za zuby. Na náš trh se kompaktní SUV ve dvou karosářských provedeních dostalo na sklonu roku 2019 a první testovačka putovaly do rukou českých novinářů teprve před pár týdny. Pořádné svezení bylo super způsob, jak přebít tu pachuť z Mnichova.

To je tedy dáreček!

RS Q3 je jedním z dárků, které Audi nadělilo zákazníkům v rámci oslav 25. výročí modelů RS a za mě se jedná o super zpestření segmentu SUV. Vždyť takových aut je u nás už dost, řeknete si, jenže ukažte mi jiné, které má pod kapotou tak charakterní motor (fajn, uznávám, že 2.9T V6 o něco větší Alfy Romeo Stelvio Quadrifoglio má ohromné kouzlo). Řeč je o benzinovém pětiválci TFSI, který Audi před pár lety modernizovalo a v současnosti jej montuje i do nové generace sedanu a sportbacku RS 3. Najdete ho i pod kapotou Cupry Formentor VZ5, jenže ta vznikne jenom v počtu 7000 kusů a kdo ví, kolik se jich dostane do Česka.

Audi RS Q3 a RS Q3 SB mají české ceny. SUV se 400 koňmi zvládnou až 280 km/h

Audi RS Q3 a RS Q3 SB mají české ceny. SUV se 400 koňmi zvládnou až 280 km/h

Ani v případě Audi RS Q3 si nedělám iluze o tom, že bych ji v budoucnu potkával často (dosud jsem na českých značkách viděl snad jenom dvě). Na výběr máte ze dvou karosářských verzí (SUV a Sportback), přičemž testované SUV-kupé vychází o 54.000 Kč dráž a vedle sportovně skloněné zádi má o 45 mm nižší linii střechy než SUV. V porovnání s běžnou verzí modelu Q3 jsou eresa širší o 10 mm, což mají na svědomí lemy blatníků.

Při pohledu zvenku by asi jenom málokdo tipoval, že tohle SUV „pro holky“ ve skutečnosti stojí přes 1,8 milionu korun. Zkoušený kousek s příplatkovými jednadvacítkami vypadá drsně, černý lak karoserie a černá optika loga výrobce a plaket RS Q3 však dokonale maskují důležité poznávací prvky eresa a znalcům tak nezbývá, než se držet obrovských černých koncovek výfuku (v našem případě součástí RS sportovního výfukového systému za 29.400 Kč), difuzoru, rozšklebeného předního nárazníku s velkými otvory pro přísun vzduchu k motoru a brzdám a nižší masky chladiče. Kdekdo by při pohledu z dálky mohl říct, že nejde o nic extra, pokud si ale zakládáte na momentu překvapení, je to jenom ku prospěchu.

Nové Audi RS 3 oficiálně: Pětiválec a 400 koní má pořád, už známe i české ceny

Nové Audi RS 3 oficiálně: Pětiválec a 400 koní má pořád, už známe i české ceny

Chcete-li si uvnitř připadat jako ve sporťáku, nesmíte se zdráhat pustit pár desítek tisíc navíc. Za volant, hlavici a manžetu voliče automatické převodovky a dekory přístrojovky potažené Alcantarou či bezpečnostní pásy s červeným lemováním dáte přes dvaatřicet tisíc, za skvělá sportovní sedadla s koženým čalouněním a voštinovým prošitím dáte rovných čtyřiačtyřicet tisíc, a pokud byste k tomu chtěli jejich elektrické nastavení a vyhřívání, máte to dohromady za dalších 30.600 Kč.

Pak jsou tady drobnůstky, které dělají ereso ersem: třeba sportovní pedály, černé startovací tlačítko s červenou linkou nebo tlačítko RS na volantu, kterým rychle aktivujete jeden z individuálních režimů RS1 a RS2 jako u větších RS modelů od Audi. Na rozdíl od RS Q8 (například) vám sice infotainment neukáže podrobná data o teplotě brzd či diferenciálů, teplotu provozních kapalin a tlak či teplotu jednotlivých pneumatik ale najdete přímo v přístrojovém štítu. A asi není třeba připomínat, o jak důležité údaje se u auta s výkonem 400 koní a maximální rychlostí přes 250 km/h jedná…

Audi Q3

Audi Q3 je kompaktní SUV od německé automobilky. Do prodeje šla Q3 poprvé v roce 2011 a o 7 let později se dočkala druhé generace, která je založena na modulární platformě MQB. Vozy se vyrábí v maďarském Györu.

Ceny a výbava • Test Audi Q3 Sportback 45 TFSI • Test Audi Q3 35 TDI S tronic • 2. generace

TEST Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro: Stylu hodně, válců málo? Ne tak docela

Audi Q5 SB 40 TDI quattro

Stylovější souputník klasické Q5 útočí na city, ale použitelnost bere smrtelně vážně. Kompromisů má opravdu málo.

včera | Richard Herbich | 12 příspěvků
Nový VW Golf R Variant je pořád božsky všestranný a je s ním sranda. I na dráze!

VW Golf R Variant

Novou generaci Volkswagenu Golf R Variant jste si mohli prohlédnout už na konci prázdnin na výstavě Světa motorů Auta na náplavce. My jsme se však poprvé svezli až o měsíc později v Německu a dalo nám to víc, než jsme si vůbec dokázali představit.

15.  10.  2021 | Jan Mička | 24 příspěvků
TEST SsangYong Musso Grand Premium 2.2 e-XDI: Fachman za cenu brigádníka

SsangYong Musso Grand

Korejský pick-up prošel omlazením, které poznáte na první pohled. Pod novou tváří se toho ale moc nezměnilo. Stačí to k udržení kroku s ostatními?

14.  10.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky