TEST Audi RS e-tron GT: Pěnová matrace s teleportačními schopnostmi

Audi RS e-tron GT je o půl metru delší než supersport Audi R8, o pár čísel širší než muscle car Dodge Challenger R/T a těžké jako šestiválcový Range Rover. Přesto dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy. Vítejte v novém světě.
Radosti
Drtivá dynamika
Kontrola nad výkonem
Dobrá ovladatelnost
Starosti
Špatný výhled vzad
Nízká světlá výška
Chtělo by to lepší brzdy
9  /10

Do příchodu Porsche Taycan tady vlastně nebylo žádné prémiové GT s elektrickým pohonem, které by uspokojilo evropského řidiče ve všech směrech. Díky sdílené technice postavilo na stejných základech takové auto i Audi, ovšem rozhodlo se na to jít trochu jinak. Audi e-tron GT quattro je průkopníkem nového stylu značky a pokud chcete zažít, co vás v budoucnu čeká na vrchních příčkách ceníků, je tu verze RS, kterou jsme otestovali.

Audi e-tron GT stojí na platformě J1, která byla původně určena pro vozy s podélně uloženým motorem vpředu a pohonem zadních či všech kol. Je od Porsche a poprvé se objevila ve druhé generaci modelu Panamera. Posléze na tyto základy nastrojilo britské Bentley nové generace modelů Continental GT a Flying Spur.

Nové Audi RS 3 oficiálně: Pětiválec a 400 koní má pořád, už známe i české ceny

Nové Audi RS 3 oficiálně: Pětiválec a 400 koní má pořád, už známe i české ceny

Poté se Porsche opět vrátilo k rýsovacím prknům a udělalo z platformy 800V základ pro svůj první elektrický model. Pod přední kapotou už tedy nenajdete motor, ale kufr. Motor se přestěhoval k přední nápravě, je elektrický, a na zadní nápravě je ještě jeden. K tomu Porsche vyvinulo dvourychlostní převodovku a do podlahy usadilo baterie.

Dynamika Audi RS e-tron GT je drtivá. Mrkněte na video Standy Kolmana z Auto.cz

Audi e-tron GT má na přední nápravě vždy synchronní elektromotor s permanentním magnetem, který disponuje vlásenkovým vinutím statoru, což mu pomáhá lépe zvládat teplotní dopady a zvyšuje jeho účinnost. Jeho výkon činí 175 kW. Zadní elektromotor se stejnou konstrukcí produkuje u verze RS výkon 335 kW, u standardní 320 kW.

Audi má nové žihadlo na Dakar. Je to elektromobil, co si vozí vlastní elektrárnu

Audi má nové žihadlo na Dakar. Je to elektromobil, co si vozí vlastní elektrárnu

Dvoustupňová převodovka zadního elektromotoru disponuje na první stupeň krátkým poměrem 15,6:1 pro rapidní akcelerace a běžné rozjezdy. Druhý stupeň s poměrem 8,2:1 slouží k obyčejnému cestování. Audi do soustrojí implementovalo i své elektrické quattro, které rozděluje sílu elektromotorů na nápravy v tisícinách sekundy.

Rozdělování sil záleží na zvoleném jízdním režimu a funguje to přesně tak, jak byste asi hádali. V komfortním režimu se síly rozdělují na obě nápravy rovnoměrně, v eko režimu se preferuje přední náprava a ve sportovním jde více síly na zadek. V každém případě platí, že rozdělování sil je pětkrát rychlejší než u mechanického quattra.

Boky jako skříň

Výsledek stojí na rozvoru 2900 mm, je 4989 mm dlouhý, 1964 mm široký a 1396 mm vysoký. Proporčně tedy vzniklo auto o pár milimetrů větší než Audi A7 Sportback, ale o 24 mm nižší. Dost už ale s čísly, tohle auto je z mého pohledu prostě nádherné. Marc Lichte dokázal vtisknout designový jazyk Audi na základy Porsche, ještě ho o kus vylepšit, a zároveň využít stuttgartské proporce ve svůj prospěch.

Audi RS 3 už je v českém konfigurátoru. Hardcore řidiči si snadno přijdou na své

Audi RS 3 už je v českém konfigurátoru. Hardcore řidiči si snadno přijdou na své

Vpředu se tedy koukáte na masku singleframe, funkční nasávací otvory k brzdám, z boku na mohutné blatníky, nizoučkou střechu a vzadu na úchvatné a přitažlivé široké boky od Porsche. I když se mi ale auto nesmírně líbí, nemohu se zbavit dojmu, že z jistých úhlů působí poněkud disproporčně. Podívejte se na fotku tříčtvrťáku zepředu. Kvůli extrémně nízké kapotě působí kabina jako boule.

Tříčtvrťák zezadu je pravým opakem. Auto z tohoto úhlu díky širokým zadním bokům krásně ladí. Také je vzadu pěkný difuzor, který nepřerušují výfukové koncovky. Vypadá to uhlazeně. Škoda jen 21palcových aerodynamických kol, která mi do oka moc nepadla. Obyčejné stříbrné dvacítky jsou designovou trefou a přesně ty bych zvolil. Aerodynamické kryty ale mají samozřejmě svou funkci. Když jsem byl na slovíčku s designérem Porsche, prozradil mi, že lepší proudění vzduchu okolo kol může na modelu Taycan „přikouzlit“ až desítky kilometrů dojezdu navíc.

Klasika, tak to máme rádi

I přes velmi nízkou siluetu se do auta snadno nasedá. Čekal jsem, že budu sedět v podstatě na zemi, ale tak to překvapivě není. I když dáte sedačku co nejníž, pořád je posaz výš, než asi budete čekat. Při jízdě tak máte přehled o rozměrech auta a vidíte kapotu i mohutné blatníky, díky čemuž si auto krásně povedete mezi obrubníky, tedy alespoň tak jsem to měl já se svými 183 cm výšky. Problém s výhledem je jen směrem dozadu, kde je dost malé okno.

Úplná futurama interiér není. V ničem se nijak zásadně neliší od dalších interiéru velkých Audi a stejně se i ovládá. Stejně jako u dalších RS pak můžete i zde počítat s plaketkami a červeným prošíváním. Volant moc dobře známe. Dole zploštělý, tak akorát tlustý, s tlačítky na které jste zvyklí a ve verzi RS standardně vyhřívaný.

Audi RS Q e-tron má za sebou první náročné testování. Tovární jezdci jsou nadšení

Audi RS Q e-tron má za sebou první náročné testování. Tovární jezdci jsou nadšení

Středový tunel je mírně natočený k řidiči a dominuje mu infotainment MMI Plus. Má 3D navigaci, rádio DAB+, bluetooth a obsahuje samozřejmě i speciální rozhraní pro nabíjení a sledování efektivity při jízdě. Stejně jako virtuální kokpit ho máte ve standardní výbavě a výš už jít v rámci nabídky značky vlastně nejde. Jen za head-up displej se připlácí.

Klimatizaci i vyhřívání sedaček ovládáte tlačítky. Co se děje, to vidíte na digitálním displeji. I pod ním budou majitelé Audi doma, je zde klasický panel pro ovládání kontroly trakce, varovných světel, jízdních režimů, parkovací kamery, automatického parkování i tlačítko pro zhasnutí obrazovky, abyste měli za jízdy v noci na palubě klid a vyjma přístrojovky na vás nic nesvítilo.

Nová strategie u Audi: Od roku 2026 už bude značka uvádět pouze elektromobily

Nová strategie u Audi: Od roku 2026 už bude značka uvádět pouze elektromobily

U RS získáte čalounění některých ploch Alcantarou a karbonové dekory. Ty jako jediné především na světle nevypadají nejlépe. Jinak není co vytýkat. Zrcátka jsou klasická a ne digitální (děkujeme), s autem se hned sžijete, infotainment je svižný a digitální přístrojový štít od Audi je grafikou a přehledností asi tím nejlepším, co se vyrábí.

Nastavení sedaček a sloupku volantu vám umožní najít ideální řidičskou pozici bez kompromisů. Sedadlo samotné má skvělé boční vedení, ale zároveň vás neobalí tak, že se nemůžete hýbat. Audi pořád myslelo na to, že dělá komfortní a rychlé GT, které vás musí rozmazlit i podržet zároveň.

TEST Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro: Rychlost je opojná, turbobenzin láká!

TEST Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro: Rychlost je opojná, turbobenzin láká!

Rozvor je oproti A7 Sportback o skoro tři centimetry kratší. Když jsem si tak nastavil sedadlo řidiče na pozici dlouhé nohy, krátké ruce, sedl jsem si za sebe bez problému. Bylo to ale jen tak tak, hlavně pro hlavu. Zadní lavice je pro dva pasažéry sice dobře vykrojená, takže do nich zahučíte, ale vyšší frajírci vám upatlají stropnici od vlasového gelu.

Když jsem byl na prezentaci vozu, bylo mi sděleno, že se do kufru vejdou dva golfové bagy. Při pohledu na malý a úzký otvor po otevření pátých dveří se mi tomu nechtělo věřit, ale výkroje po stranách za zadními koly vypadají, že jsou k tomu určeny. Tímto vybavením nedisponuji, takže jsem to nezkoušel. Jinak má 366 litrů prostoru. Kabely vám překážet nebudou, kufr vpředu má 85 litrů a všechny je uskladní.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

DS 4 je synonymem pařížského luxusu. Už jsme se svezli a máme dobré zprávy

DS 4 PureTech a E-Tense

Tři roky po ukončení výroby se vrací DS 4 ve druhé generaci. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v zemi, kde je tenhle kompaktní model s nádechem luxusu doma: ve Francii.

včera | David Šprincl | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Vokswagen Arteon R Shooting Brake

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.

14.  9.  2021 | Richard Herbich | 35 příspěvků
Poprvé za volantem nové Dacie Duster: Opět se vyplatilo poslouchat zákazníky

Dacia Duster TCe 130 EDC

Nové funkce, automatická převodovka, lepší interiér. Facelift dokazuje, že skvělá Dacia Duster může být ještě lepší.

12.  9.  2021 | Vladimír Kadera | 37 příspěvků