TEST Audi RS 3 2.5 TFSI quattro: Letos jsem nic lepšího neřídil. Přitom stačilo udělat pár kroků zpět

Aktuálně nejmenší model s označením RS je dost možná také tím nejlepším. Má totiž hrubiánský motor a skvělý podvozek.
Radosti
Vynikající jízdní vlastnosti
Příznivá spotřeba
Charakter motoru
Starosti
Pádla pod volantem jsou malá
Volant potažený Alcantarou nemusí vyhovovat každému
10  /10

Jsou věci, které nemusíte vědět, protože jejich znalost vám reálně k ničemu není a hodí se maximálně jako zajímavosti v hospodě. Tak třeba nemusíte vědět, že někteří samečci motýla vycítí samičku až na vzdálenost jedenácti kilometrů. A taky nemusíte vědět, že existuje facebooková skupina Brutální květináče… ale co byste určitě měli vědět je, že Audi RS 3 je jedno z nejlepších sportovních aut dneška.

Vlastně už je srpen a já jsem zatím nic lepšího v letošním roce neřídil, takže v našem tradičním žebříčku nejlepších aut na konci roku má místo skoro jisté. Audi RS 3 totiž nemění jen předchozí generaci, ale také trochu mění pohled na to, jak automobilku Audi dnes vnímáme, respektive v mnoha ohledech řadí zpátečku, a to v dnešní době potřebujeme jako sůl.

Odkud se to vzalo a proč to chtít

Současné Audi A3 je již čtvrtou generací. Z něj vycházející nejostřejší varianta RS je s námi tři generace a karosářská varianta sedan má za sebou ještě o jednu generaci méně. Audi RS 3 má tedy již podruhé dvě karoserie a cenový rozdíl je nyní 74.000 Kč ve prospěch hatchbacku. Sedan váží o 5 kg víc, má trochu více hmotnosti za zadními koly a o 39 litrů větší kufr. A pak je tady samotná silueta sedanu, která mnohým prostě imponuje.

Co by to bylo za sportovní Audi bez pětiválce a pohonu všech kol quattro. Takhle to bylo v minulosti a je tomu tak i v případě RS 3, případně crossoveru RS Q3. Nejdříve nudná čísla. Nejvýkonnější provedení této téměř dvousetkilové 2,5litrové jednotky produkuje 294 kW (400 koní) v 5600 otáčkách za minutu. Točivý moment vzrostl oproti předchůdci o 20 N.m na krásně kulatých 500 N.m

Tento motor je mimo jiné charakteristický pořadím zapalování válců 1-2-4-5-3 a především svým zvukem. V tomto ohledu se hodí zmínit, že RS 3 má poprvé variabilní klapky výfuku. Mimochodem kdo se podivoval nad tím, že motor 2.5 TFSI slavil devětkrát za sebou vítězství v anketě Motor roku, tak jde prosím o kategorii od 2,0 do 2,5 litru. Absolutní vítězství patřilo v letech 2016 až 2019 samozřejmě motoru F154.

Audi je geniální v tom, jak umí nabroušenost svých ostrých modelů dávat okatě najevo. RS 3 je samá hrana a sval, blatníky má široké, nasávací otvory obrovské, za velkými koly dřímají obří brzdové kotouče a pod vyboulenou kapotou je, vy už víte co… podobně dramatický je i interiér, který v naší specifikaci doslova zářil kontrastním zeleným prošíváním.

Základem je ale stále A3, takže je tu spousta klasických tlačítek, zpracování je super a displej infotainmentu má moc dobré rozlišení. Vedle sedadel, u kterých bych si představoval možná o trochu tužší bočnice v oblasti stehen, jinak jsou perfektní, je tu ještě jiný volant. Není úplně kulatý, ale mezi všemi těmi šišatými volanty patří k nejlepším. Já osobně bych ale nechtěl věnec potažený Alcantarou, dost se na ní potí ruce a časem může zasmrádnout.

Pár výtek k interiéru samozřejmě mám. Z dotykového ovládání hlasitosti (kam proboha zmizelo to fajn kolečko?) nejsem úplně šťastný, materiál středového tunelu se nezdá nic moc a do interiéru moc nezapadá, ale hlavně pádla pod volantem jsou zbytečně malá. I Volkswagen dává do svých ostrých R modelů pořádá pádla, tak proč ne auto, od jehož jízdních vlastností by se mohli mnozí dost naučit. To je u RS 3 největší přešlap.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Diskuze (33) Další článek: I v Česku prodávaná hybridní Honda dostala verzi RS. Dostala novou vychytávku, hot-hatch z ní ale nebude

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,