S novým Audi RS 3 2.5 TFSI v Krkonoších: Nejzábavnější ostrá audina dneška? Stačí jen naslouchat

Ještě pořád není tak zle, aby nebylo možné si koupit kompakt s pětiválcem a výkonem 400 koní. Díky, Audi!

Přišla nová generace, takže se konečně dozvíme, jaké chyby měla ta stará! Asi bych se nedopočítal, kolikrát jsem větu stejného významu četl v diskusích pod testy či jízdními dojmy na motoristických webech. Ale co když vám řeknu, že existuje auto, které bylo skvělé už v minulé generaci a ta nová posunula schopnosti a ovladatelnost na ještě vyšší úroveň? Přesně takové totiž je nové Audi RS 3, které do světa plug-in hybridů a elektromobilů opět nastupuje s přeplňovaným benzinovým pětiválcem prostým jakékoliv elektrifikace.

Nové Audi RS 3 dorazilo na český trh už v létě loňského roku, na první svezení jsme si ale museli počkat až do listopadu. Probíhalo v Řecku a kolega Martin Machala se ve svém reportu netajil tím, že se chyby hledají fakt těžko. Na špatné auto už dnes jenom tak nenarazíte, a obzvláště ne v ceně okolo dvou milionů. RS 3 Sportback sice začíná na necelém 1,6 milionu Kč (sedan je o 74.000 Kč dražší), avšak kousky, které Audi naspecifikovalo pro první media launch, stály hodně přes dva miliony. Vím to úplně přesně – čtyři kousky totiž nechalo české zastoupení Audi dopravit do Špindlerova Mlýna, domova quattro, a připravilo program, který hatchbacku a sedanu sednul jako zadek na hrnec.

Setkání po letech

Od mého posledního setkání s Audi RS 3 uběhlo 5 let a od té doby se hodně změnilo. Nová generace je od podlahy, nebo lépe řečeno od platformy nová, má lehčí motor, vyšší výkon a vektorování točivého momentu s dvojicí lamelových spojek na zadní nápravě. Není tu klasický zadní diferenciál, všechno řídí elektronika a cílem toho všeho je efektivnější a agilnější chování v zatáčkách. Když chcete.

Až na motor jde v podstatě o to samé „železo“ jako u nového Golfu R, který jsem loni na podzim proháněl na německém okruhu Bilster Berg. Je fantastický stejně jako Golf R samotný, Audi si ale systém vektorování točivého momentu ladilo samo, přidalo karbon-keramické brzdy, které má RS 3 jako jediné v segmentu a na kola posílá 400 koní, tedy o 80 koní víc než Golf R. Dynamické parametry nejsou o nic méně vzrušující – RS 3 zrychlí z nuly na stovku za 3,8 sekundy a s paketem RS Dynamik plus za 190.600 Kč to zvládne rozjet až na 290 km/h. Je to kompakt s parametry superauta, přesto i nadále zůstává relativně diskrétní.

Záleží samozřejmě na tom, jak moc se odvážete při konfiguraci. Ve Špindlu jsme měli na výběr mezi relativně diskrétními sportbacky v šedé a červené barvě, ovšem sedany v křiklavě zeleném a žlutém odstínu vám zaručí obdivné pohledy kolemjdoucích vždy a všude. S takovými auty se prostě neschováte. Jasno nastane ve chvíli, kdy si začnete všímat detailů – hlavně rozšířených blatníků, širšího rozchodu kol (o 33 mm vpředu, u sportbacku o 10 mm vzadu) dvojice kulatých koncovek výfuku, které jsou pro eresa od Audi charakteristické, nebo unikátního světelného podpisu Matrix LED světlometů. Kola jsou výhradně 19palcová, vybírat však můžete z trojice designů.

Jestli se mi něco na nové generaci Audi A3 líbí obecně, je to interiér. Ano, i zde máte digitální přístrojový štít (pro RS 3 s unikátními layouty včetně „přistávací plochy“) a dotykový středový displej, nezapomnělo se ale na klasická tlačítka pro ovládání základních funkcí včetně klimatizace či nastavení jízdních režimů. Po vzoru větších RS modelů přibylo na volantu tlačítko RS Mode pro rychlou volbu potřebného módu (je jich celkem sedm), včetně konfigurovatelného nastavení dle preferencí řidiče.

V menu pak najdete i úplnou novinku v podobě režimu RS Torque Rear. Nezapnete jej jenom tak – Audi požaduje potvrzení volby (stejně jako VW Golf R) a upozorňuje na použití jen na uzavřených tratích. Po potvrzení se omezí činnost asistenčních systémů, otáčky motoru vyskočí a systém vektorování točivého momentu upraví charakteristiku v zájmu co největší přetáčivé radosti. Pak už jste to jenom vy, přikurtovaní v perfektní sportovní sedačce s ideálním bočním vedením a dlouhým sedákem, svírající měkčí perforovaný či tvrdý Alcantarový volant, a stádo 400 koní, které je schopné vystřelit vás vpřed s ohromnou razancí. Troufám si na to, ale ne na veřejných silnicích.

Základní technické údaje – porovnání s předchůdcem
Verze RS 3 Sportback (2021) RS 3 Sportback (2014)
Motor přeplňovaný zážehový, R5 přeplňovaný zážehový, R5
Zdvihový objem [cm3] 2480 2480
Válce/ventily 5/4 5/4
Největší výkon [kW/min] 294/5600-7000 270/5000-6800
Točivý moment [N.m] 500/2250-5600 465/1650-5500
Převodovka 7A 7A
Vnější rozměry [mm] 4389 x 1851 x 1436 4343 x 1800 x 1411
Provozní hmotnost [kg] 1570 1520
Maximální rychlost [km/h] 290 280
Zrychlení 0-100 km/h [s] 3,8 4,3
Spotřeba WLTP [l/100 km] 8,3-8,8 8,1
Základní cena [Kč] 1.583.900 už se neprodává

Audi A3

Kompaktní model Audi má napříč uložené motory a pohon předních kol, popřípadě čtyřkolku Haldex. Aktuální generace využívá moderní koncernovou platformu MQB. Technicky je tedy Audi A3 příbuzná se Škodou Octavií.

Ceny, výbava, data • Audi A3 Sportback • Audi A3 Sedan • Test Audi A3 Sportback 30 TDI S line

Diskuze (38) Další článek: Mitsubishi ASX už nebude vařit z vody. Nová generace dorazí příští rok, a to i do zásuvky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,