Audi R9: supersport s technikou Lamborghini

Audi potvrdilo plán sériové výroby supersportovního vozu R9, který bude vycházet ze studie Le Mans Quattro. Novinka bude postavena na základě Lamborghini Gallarda, tj. motor před zadní nápravou a pohon všech kol. Pod kapotou najdete osmi- a desetiválec.
Audi R9: supersport s technikou Lamborghini

První supersport

Audi Le Mans, vůz s „nejbrutálnějším“ vzhledem, jaký kdy Audi postavilo, si odbyl premiéru na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2003. Jde o bratříčka koncernového Lamborghini Gallarda, z něhož si koncept vzal platformu s motorem uprostřed a pohonem všech kol. Pod kapotou konceptu se nachází přeplňovaný benzínový desetiválec s přímým vstřikováním benzínu FSI. Tento pětilitrový motor nabízí maximální výkon 449 kW/610 k při 6 800 ot./min. Impozantní je též točivý moment: 750 Nm. A jaké jsou dynamické parametry konceptu? S pětilitrem pod kapotou dokáže Le Mans vystřelit z nuly na stovku za 3,7 s a uhání až rychlostí 345 km/h (sériový model bude mít pravděpodobně omezovač na 250 km/h). Výkon přenáší na vozovku šestistupňová sekvenční převodovka.

Studie měří 4 370 mm na délku, 1 900 mm na šířku a 1 215 mm na výšku. Rozvor činí 2 650 mm, což bohatě stačí pro dva cestující. Hlavními materiály při stavbě konceptu byly hliník a karbon, které pomohly srazit hmotnost vozu na minimum – 1 530 kg (Gallardo má o sto kg méně). Tvar karoserie odpovídá kategorii, do níž Audi Le Mans spadá. Vzduch proudící okolo vozu ochlazuje vše potřebné, masivní zadní spoiler, jenž se automaticky vysune při rychlosti vyšší než 120 km/h, drží vůz při zemi. Přední část studie kromě nárazníku s masivními otvory sání vzduchu upoutá také dramatickými světlomety z LED diod, za povšimnutí stojí také 20palcová kola bržděná keramickými kotouči s rozměry 380/356 mm. Interiér vozu je pojat velmi účelově. Řidič supersportu má vše na dosah ruky, dominantou je velký TFT displej zobrazující důležité údaje.

Do sériové výroby

Už loni bylo podle Autobildu rozhodnuto, že se Le Mans objeví v sériové výrobě. To nyní potvrdil na základě interních zdrojů v Audi také magazín AutoExpress, rozhodnutí je tedy, zdá se, finální. Debut byl stanoven na konec roku 2006, sériová výroba na začátek roku 2007. Pod kapotou bude mít sporťák dva motory. Slabším bude 4.2 V8 FSI s výkonem 309 kW, který měl premiéru v Audi RS4 (podle starších informací Autobildu ale má mít pouze 279 kW), silnějším, který se objeví později, bude desetiválec, pravděpodobně 5.2 V10 FSI, který bude vycházet z motoru v Gallardu. Agregát by měl mít výkon 368 kW (500 k) a točivý moment 500 Nm, tedy podobné parametry jako má samotné Gallardo či BMW M5. V sériové výrobě bude vzhled exteriéru i interiéru upraven, koncept je přece jen příliš futuristický.

Poznámka: Auto Motor und Sport uvádí, že desetiválec bude mít jen 450 k, aby byla zachována exkluzivita Gallarda.

Celkem by mělo být vyrobeno celkem deset tisíc kusů tohoto supersportu. Cena za verzi s motorem V8 by se měla pohybovat mezi 80 a 90 tisíci eury, cena za desetiválec se pak pak dostane na cca 105 až 110 tisíc eur. Spekuluje se také o verzi s naftovým motorem (V10 TDI), který by mohlo dostat i Gallardo; tomu ale sám moc nevěřím. Konkurencí nového supersportu budou auta jako BMW M6, Porsche 911 Carrera, Lamborghini Gallardo (zde bude Audi konkurovat „samo na sobě“) či Ferrari F430.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Studie Audi Le Mans

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lamborghini Gallardo

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků