Audi R9: supersport s technikou Lamborghini

Audi potvrdilo plán sériové výroby supersportovního vozu R9, který bude vycházet ze studie Le Mans Quattro. Novinka bude postavena na základě Lamborghini Gallarda, tj. motor před zadní nápravou a pohon všech kol. Pod kapotou najdete osmi- a desetiválec.
Audi R9: supersport s technikou Lamborghini

První supersport

Audi Le Mans, vůz s „nejbrutálnějším“ vzhledem, jaký kdy Audi postavilo, si odbyl premiéru na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2003. Jde o bratříčka koncernového Lamborghini Gallarda, z něhož si koncept vzal platformu s motorem uprostřed a pohonem všech kol. Pod kapotou konceptu se nachází přeplňovaný benzínový desetiválec s přímým vstřikováním benzínu FSI. Tento pětilitrový motor nabízí maximální výkon 449 kW/610 k při 6 800 ot./min. Impozantní je též točivý moment: 750 Nm. A jaké jsou dynamické parametry konceptu? S pětilitrem pod kapotou dokáže Le Mans vystřelit z nuly na stovku za 3,7 s a uhání až rychlostí 345 km/h (sériový model bude mít pravděpodobně omezovač na 250 km/h). Výkon přenáší na vozovku šestistupňová sekvenční převodovka.

Studie měří 4 370 mm na délku, 1 900 mm na šířku a 1 215 mm na výšku. Rozvor činí 2 650 mm, což bohatě stačí pro dva cestující. Hlavními materiály při stavbě konceptu byly hliník a karbon, které pomohly srazit hmotnost vozu na minimum – 1 530 kg (Gallardo má o sto kg méně). Tvar karoserie odpovídá kategorii, do níž Audi Le Mans spadá. Vzduch proudící okolo vozu ochlazuje vše potřebné, masivní zadní spoiler, jenž se automaticky vysune při rychlosti vyšší než 120 km/h, drží vůz při zemi. Přední část studie kromě nárazníku s masivními otvory sání vzduchu upoutá také dramatickými světlomety z LED diod, za povšimnutí stojí také 20palcová kola bržděná keramickými kotouči s rozměry 380/356 mm. Interiér vozu je pojat velmi účelově. Řidič supersportu má vše na dosah ruky, dominantou je velký TFT displej zobrazující důležité údaje.

Do sériové výroby

Už loni bylo podle Autobildu rozhodnuto, že se Le Mans objeví v sériové výrobě. To nyní potvrdil na základě interních zdrojů v Audi také magazín AutoExpress, rozhodnutí je tedy, zdá se, finální. Debut byl stanoven na konec roku 2006, sériová výroba na začátek roku 2007. Pod kapotou bude mít sporťák dva motory. Slabším bude 4.2 V8 FSI s výkonem 309 kW, který měl premiéru v Audi RS4 (podle starších informací Autobildu ale má mít pouze 279 kW), silnějším, který se objeví později, bude desetiválec, pravděpodobně 5.2 V10 FSI, který bude vycházet z motoru v Gallardu. Agregát by měl mít výkon 368 kW (500 k) a točivý moment 500 Nm, tedy podobné parametry jako má samotné Gallardo či BMW M5. V sériové výrobě bude vzhled exteriéru i interiéru upraven, koncept je přece jen příliš futuristický.

Poznámka: Auto Motor und Sport uvádí, že desetiválec bude mít jen 450 k, aby byla zachována exkluzivita Gallarda.

Celkem by mělo být vyrobeno celkem deset tisíc kusů tohoto supersportu. Cena za verzi s motorem V8 by se měla pohybovat mezi 80 a 90 tisíci eury, cena za desetiválec se pak pak dostane na cca 105 až 110 tisíc eur. Spekuluje se také o verzi s naftovým motorem (V10 TDI), který by mohlo dostat i Gallardo; tomu ale sám moc nevěřím. Konkurencí nového supersportu budou auta jako BMW M6, Porsche 911 Carrera, Lamborghini Gallardo (zde bude Audi konkurovat „samo na sobě“) či Ferrari F430.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Studie Audi Le Mans

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lamborghini Gallardo

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

TEST Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro: Stylu hodně, válců málo? Ne tak docela

Audi Q5 SB 40 TDI quattro

Stylovější souputník klasické Q5 útočí na city, ale použitelnost bere smrtelně vážně. Kompromisů má opravdu málo.

včera | Richard Herbich | 12 příspěvků
Nový VW Golf R Variant je pořád božsky všestranný a je s ním sranda. I na dráze!

VW Golf R Variant

Novou generaci Volkswagenu Golf R Variant jste si mohli prohlédnout už na konci prázdnin na výstavě Světa motorů Auta na náplavce. My jsme se však poprvé svezli až o měsíc později v Německu a dalo nám to víc, než jsme si vůbec dokázali představit.

15.  10.  2021 | Jan Mička | 24 příspěvků
TEST SsangYong Musso Grand Premium 2.2 e-XDI: Fachman za cenu brigádníka

SsangYong Musso Grand

Korejský pick-up prošel omlazením, které poznáte na první pohled. Pod novou tváří se toho ale moc nezměnilo. Stačí to k udržení kroku s ostatními?

14.  10.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky