Kapitoly článku:
F-Type je magnet, který nemusíte vidět
Tento test přišel nedlouho poté, co jsme vyrazili s Jaguarem Project 7 na výlet do Anglie. Byl jsem zvědav, jak moc bude civilnější verze odlišná a zároveň jsem tak nějak tušil, na jakou notu bude „erko“ hrát především. A nemýlil jsem se.
Jaguar možná není na pohled tak atraktivní jako placatá R8, ale svůj výkon rozhodně neskrývá. F-Type nemusíte vidět, aby vás zaujal. F-Type budete totiž především slyšet a to i v případech, že od vás bude pěkně daleko. Na nastartování tohle auto zareaguje takovým způsobem, jaký předvádí jen málokterý automobil.
F-Type R AWD je možná o něco slabší než R8 V10 Plus, ale první dojem na vás udělá větší. Svůj potenciál totiž neskrývá. Naopak. Je to hlasité, emotivní a designově nesmírně povedené auto. Kromě toho 550 koní také není zrovna málo
Kompresorem přeplňovaný osmiválec naskočí s hlasitým prásknutím do výfuku, sousedům prasknou tři okna a jejich děti začnou brečet, protože je auto právě vzbudilo. Nepřejte si slyšet, co dělá F-Type, když polechtáte jeho plyn a do výfuku se dostanou kapky nespáleného benzinu. Cože, ona začala válka? Ne? Tak proč se tady střílí...
Jak tak míříme na letiště do Dlouhé Lhoty, tedy přesně řečeno do areálu MAX Cars (díky za tuhle možnost!), bereme to přes Lochkovský tunel. Vyzkouším R8, jak zní s otevřenými výfuky, ale nic moc se nestane. Dalibor to slyší a udělá to samé s Jaguarem. Ten nabídne takové představení, až se zdá, že se tunel začal hroutit. Zvuk britského roadsteru je famózní.
Později zjišťuji, že i Jaguar umí být celkem pohodlné auto na běžné cestování, ale svou rychlost vám v každém okamžiku připomíná rozhodně více než R8. Nejen zvukem. Tady je prostě vše intenzivnější a motor se díky kompresoru rychleji sbírá z nízkých otáček. Zdá se, jako kdyby byl F-Type rychlejší, ale nebojte, R8 ještě ani zdaleka neřekla poslední slovo.
Oba umí překvapivě dobře plnit roli auta na běžné cestování a neřeknou si ani o nějak přehnaný příděl paliva. Pokud si odpustíte prudké akcelerace. Ale vydržte to, když máte pod pravým kotníkem tak obrovská stáda koní
R8 začíná tam, kde F-Type končí
Je nad slunce jasné, jak na tom R8 bude. Lenost v nízkých otáčkách je prostě o tom, že jde o atmosférický motor a navíc otáčkoměr končící číslicí 10 000 prozrazuje, kde se asi tak máte pohybovat, pokud chcete vyzkoušet maximální potenciál motoru. Nemohu se dočkat chvíle, kdy dám pedál plynu na podlahu a vytočím desetiválec do nejvyšších otáček. A ta chvíle přišla právě teď.
Jakmile dupnu na plyn, otáčky vyletí někam k šesti tisícům, motor se konečně přestane tvářit jako ztělesněná nevinnost a představení, které následuje, mi bere dech. Doslova.
R8 vyrazí vpřed s takovou razancí, jakou jsem zažil snad jen při testu Porsche 911 Turbo S. Jenže atmosférický motor je trochu o něčem jiném. Žene se do otáček jako zběsilý a svůj už od počátku neuvěřitelný zátah dále stupňuje. U osmi tisíc, kde přichází výkonové maximum, mám pocit, že se brzy vzneseme. A R8 nepovolí, ani náhodou.
Naopak mě tlačí do sportovních sedaček takovou silou, jako kdybych tam byl přivázaný. U devíti tisíc představení vrcholí, přichází další rychlost. R8 sebou cukne a pokračuje v nezměněném tempu dále. Později při měření na letišti se ukazuje, že tohle představení může pokračovat až k 300 km/h. S absolutní lehkostí. Maximální rychlost je 330 km/h!
Motor v Jaguaru je naprosto něco jiného. Zatímco R8 působí jako taková poněkud přerostlá a přemotorovaná motokára milující otáčky, Jaguar s pětilitrovým osmiválcem jde na věc jinak. Prostě na vás vybalí všechno, co umí, už někde u tří tisíc. Nepožaduje otáčky, brutální silou se hrne vpřed okamžitě. Samozřejmě za doprovodu čtyř hlasitých trumpet trčících pod zadním nárazníkem.
To nejlepší přichází kolem čtyř tisíc, vše končí na 6500 ot/min, tedy zhruba tam, kde R8 začíná. Nelze si nevšimnout, že Jaguar není ve vysokých otáčkách tak ostrý jako Audi. I když. Dnes asi budete muset brát jednotlivá hodnocení trochu s rezervou, protože se pohybujeme hodně vysoko nad přízemní realitou.
Testovat F-Type R AWD samostatně, budeme ho vychvalovat do nebes. Ale v kontextu R8 vypadá britský roadster trochu jinak. Není to tím, že by byl pomalý nebo měl pomalé reakce na plyn. Je to hlavně tím, že je Audi R8 ve všem strašidelně rychlé. Odezva na plyn kolem sedmi tisíc otáček je něco neskutečného. To auto je ostré jak skalpel.
Ať uděláte cokoliv, v plném tempu se dočkáte okamžité reakce. Skoro jako kdyby R8 četla vaše úmysly. Každopádně cokoliv uděláte, převede R8 do praxe s ledovým klidem, na který nestačí ani Kimi Räikkönen. F-Type není tak precizní. Když nic jiného, tak rozhodně nemá tak rychlé řízení. Působí rozevlátým dojmem a když s ním jedete, chce po vás více pozornosti. A to má své výhody.
Dynamika jako taková je u obou aut slušně řečeno dost expresní. Ale tu jsme si už probrali v samostatném článku, stejně jako brzdy. Pro připomenutí přidáme základní tabulku naměřených údajů.
Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type R AWD: Zrychlení |
|
Audi R8 V10 Plus |
Jaguar F-Type R AWD |
0-50 km/h (s) |
1,48 |
1,62 |
0-100 km/h (s) |
3,37 |
4,00 |
0-130 km/h (s) |
4,97 |
6,12 |
0-150 km/h (s) |
6,28 |
7,70 |
0-170 km/h (s) |
7,90 |
9,76 |
0-200 km/h (s) |
10,96 |
13,53 |