Audi R8 GT: po dietě cestou z posilovny

Audi se snaží dokázat, že je s to omezovat hmotnost svých poměrně těžkých aut. A tak tu máme R8 GT, dosud očekávanou jako Clubsport.

Mezi hlavní atributy ingolstadtské novinky patří nejen o 100 kg nižší pohotovostní hmotnost (tedy 1 525 kg), ale i výkonnější motor. Vidlicový desetiválec s objemem 5,2 l byl posílen o 35 koní a 10 Nm na výsledných 560 koní (410 kW), resp. 540 Nm při 6 500 ot./min. To vyladěnému vozu umožňuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 3,6 s a dosažení rychlosti 320 km/h. Pojďme si ale jednotlivé aspekty GT verze projít podrobněji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Model R8 GT se na první pohled vyznačuje matně černou maskou chladiče s titanově zbarveným rámem, vylepšeným předním nárazníkem s dodatečnými „křidélky“ z uhlíkových kompozitů, předními světly složenými z LED, matně černými obklady zrcátek a boků před zadními koly, nápisy GT, pevným přítlačným křídlem na zádi nebo novým difuzorem v zadním nárazníku. Vůz bude k mání ve čtyřech metalizovaných odstínech karoserie (Samoa Orange, Suzuka Gray, Ice Silver a Phantom Black s perleťovým efektem) a v interiéru si pak všimneme rozsáhlého využití Alacantary třeba na volantu, madle ruční brzdy či sedadlech nebo kontrastního stehování.

Výkon motoru se přenáší na kola obou náprav skrze šestistupňovou atuomatickou převodovku R tronic (DSG) s možností manuální volby převodových stupňů. Za normálních podmínek posílá středová viskózní spojka 85 % momentu směrem vzad. V případě potřeby lze na přední kola přenášet nejvýše 30 % výkonu, zadní diferenciál nabízí svornost od 25 do 40 %.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O náležité zpomalení se stará sada uhlíko-keramických brzdových kotoučů s průměrem 380 mm vpředu a 356 mm vzadu, brzdiče jsou rudě lakovány. Standardně bude Audi R8 GT dodáváno s devatenáctipalcovými litými koly s pneumatikami 235/35 vpředu a 295/30 vzadu, za příplatek lze zadní nápravu osadit jinými disky s pneumatikami 305/30.

Řidič může měnit světlou výšku vozu v rozsahu 10 mm. A GT navíc dostává specificky odladěný stabilizační systém s možností režimu Sport, jenž dovolí drobnou přetáčivost na výjezdu ze zatáčky. A pokud budete chtít s tímto autem „závodit” (rozumějte jezdit na okruzích), nabídne vám Audi speciální sadu doplňků. Patří mezi ně vzpěra mezi horními lůžky předních tlumičů, čtyřbodové bezpečnostní pásy, hasicí soustava či odpojovač akumulátoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A jakpak že se konstruktérům podařilo uspořit plný metrák hmotnosti? Například čelní sklo je tenčí a příčka mezi kabinou a motorovým prostorem je stejně jako zadní okno vyrobena z polykarbonátu, což vozu odlehčilo dohromady o 9 kg. Zadní křídlo je lehčí o 1,2 kg, hliníková přední kapota o menší tloušťce uspořila dalších 2,6 kg a kapota zadní, vyrobená z uhlíkových kompozitů, přinesla úsporu 6,6 kg. Výčet dalších dílů následuje: zadní nárazník (- 6,7 kg), brzdová soustava (- 5 kg), akumulátor (- 9,4 kg), sání (2,3 kg), tlumení motorového prostoru ( - 2,8 kg), čalounění interiéru (- 7,9 kg), sedadla a podvozek (dohromady - 31,5 kg). Drobné cizelace se dotkly i dalších dílů.

Úspory hmotnosti jsou to zajímavé, ale na odlehčenou verzi supersportu je 1 525 kg stále hodně. Např. cenově a výkonově srovnatelné Porsche 911 997 GT2 váží o dalších 85 kilogramů méně, o další stovku níže je „koncernové” Lamborghini Gallardo Superleggera a Ferrari F430 Scuderia má dokonce jen 1 250 kg.

Novinka s označením Audi R8 GT přijde na trh v sérii omezené na 333 kusů, jež se budou prodávat po 193 000 eurech. Kolik z nich by se mohlo dostat do našich končin zatím ani netušíme...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Audi R8 GT
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků