Audi R8 e-tron: další elektrikář do výroby

Audi oznámilo, že sériové provedení R8 e-tron dostane na trh již koncem roku 2012. Další elektrický sporťák je tak na cestě.

Elektropohon se šíří světem automobilů jak mor a zasahuje stále více kategorií. Elektromobily již zdaleka nemusí být pouze malými vozítky pro městský provoz, stojíme na prahu éry, v níž budou na elektrickou energii jezdit i supersportovní vozy. Automobilka Audi právě potvrdila, že hodlá do sériové výroby uvést svůj model R8 e-tron, který byl v podobě studie představen vloni na autosalonu ve Frankfurtu. Konkurovat jím chce především připravovanému elektrickému provedení Mercedes-Benz SLS AMG E-cell a předčít bude jistě chtít i jediný současný elektrický sporťák, Teslu Roadster.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O pohon Audi R8 e-tron se stará čtveřice asynchronních elektromotorů v každém z kol a celkovým výkonem 313 koní (230 kW) a točivým momentem až 4 500 Nm. Tyto hodnoty mají vozu zajistit zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,8 s. Energii uchovávají vodou chlazené li-ionové akumulátory, jež jsou uloženy těsně za prostorem pro posádku, díky tomu se novinka může pochlubit rozložením hmotnosti mezi přední/zadní nápravu v poměru 42/58, což je stejná hodnota jako u současného Audi R8 5,2 FSI.

Umístění baterií bylo klíčovým problémem, neboť jejich sada váží plných 550 kg. Nabízí ovšem i tak jen 53 KWh, což má stroji umožnit dojezd 250 km. To je ale ryzí teorie, nebož už při průměrném využiutí poloviny výkonu motoru (115 kW) vám baterky dojdou za půl hodiny, při průměru 100 km/h tak po 50 kilometrech. Poté bude třeba je nabít, s využitím běžné domácí zásuvky to zabere šest až osm hodin, speciální nabíječka tuto dobu zkrátí na dvě až čtyři hodiny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pokud patříte k těm, jež mají obavu o jízdní vlastnosti a radost ze svezení, má pro vás Audi ujištění, že pohotovostní hmotnost vozu nepřesáhne 1 600 kg a pohon je naladěn tak, že 70 % z celkového výkonu se přenáší na kola zadní nápravy. V případě zhoršené adheze však řídicí soustava energií zásobuje jednotlivé elektromotory individuálně. Podle představitelů Audi má toto řízení zajistit faktické potlačení přetáčivosti i nedotáčivosti za všech podmínek.

Výrobou omezené série vozů Audi R8 e-tron má být pověřena továrna Quattro GmbH v německém Neckarsulmu a jak jsme již zmínili, na trhu se má objevit během přibližně roku a půl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi R8 e-tron pojede dobře, s akumulátory o kapacitě 59 kWh ale jistě ne moc dlouho...
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků