Audi R8 5,2 FSI: 525 koní a 316 km/h

Audi dále posiluje svůj sportovní model R8 novým přímovstřikovým desetiválcem. Ten vozu konečně dopřává výkon, který si zaslouží.

Nové Audi R8 dostalo vidlicový desetiválcový motor s objemem 5,2 l, který tak stanul na vrcholu modelové nabídky. Poháněna jsou trvale všechna kola systémem vyvinutým v těsné spolupráci s pobočkou Quattro GmbH, přičemž větší část točivého momentu je dodávána na zadní kola (56 %). Není divu, na vozovku je třeba přenášet ohromných 525 koní.

Díky tomuto stádu vůz dosáhne z klidu rychlosti 100 km/h za pouhých 3,9 s a docílí rychlosti 316 km/h. Přitom svého řidiče opájí bleskovou odezvou na plyn a mohutným řevem pohonné jednotky, která točí až 8 700 ot./min. Také charakteristika motoru je takřka závodní, točivý moment vrcholí hodnotou 530 Nm při 6 500 ot./min. a nejvyššího výkonu se dosahuje až při rovných 8 000 ot./min. Měrný výkon dosahuje 100,9 koní na litr objemu a na jeden výkonový kůň připadá pouze 3,1 kg hmotnosti vozu, což jsou mimořádně dobré hodnoty.

Desetiválec 5,2 l využívá přímého vstřikování benzínu FSI a kompresního poměru 12,5:1. Motor pracuje se suchou klikovou skříní, aby byla zajištěna dostatečná kapacita mazacího oleje i při plném příčném přetížení, které zde dosahuje až 1,2 g. Důraz byl pochopitelně kladen na příznivou spotřebu paliva, která se stává důležitou i v této třídě výkonných automobilů. V kombinaci se sedmistupňovou sekvenční převodovkou R tronic nový vůz spotřebuje v kombinovaném režimu jen 13,7 l benzínu na 100 km. Tento agregát dodávaný za příplatek se řadí páčkami pod volantem, standardní výbavou je však šestistupňová převodovka s manuálním řazením. Oba typy převodovky jsou doplněny systémem Launch Control, který má za úkol katapultovat vůz při zrychlení z místa.

Všechna kola jsou zavěšena na soustavě hliníkových ramen, aktivní tlumiče mají částečně kompenzovat velmi tuhé pružiny pro zajištění vysloveně sportovních jízdních vlastností i dostatečný komfort. Standardní výbava kromě toho zahrnuje také devatenáctipalcová, desetipaprsková litá kola s pneumatikami 235/35 vpředu a 295/30 vzadu. Za příplatek se dodávají extrémně lehké a trvanlivé brzdové kotouče z kompozitních materiálů. Pohotovostní hmotnost zůstala na velmi slušné úrovni 1 620 kg, za což Audi R8 5,2 FSI vděčí především svému hliníkovému skeletu ASF. Vychází z bohatých zkušeností značky Audi s touto koncepcí, první Audi ASF se představilo jako studie a vyvinula se z ní první generace modelu A8. Skelet modelu Audi R8 váží pouhých 210 kg, je však extrémně tuhý a posádce zajišťujue kromě znamenitých jízdních vlastností i potřebnou dávku bezpečnosti.

Audi R8 je však také relativně praktickým a komfortním vozem. V přídi a za sedadly ukrývá odkládací prostory v celkovém objemu 190 l, vyhřívaná sedadla jsou čalouněna kůží Nappa, do standardní výbavy však patří také automatická klimatizace, navigační systém či audiosystém Bang & Olufsen. Také zvenčí se vrcholný desetiválec liší od standardních osmiválců. Změn doznaly příď, záď i boky karosérie, ale skutečně pozoruhodným prvkem jsou nové přední kombinované reflektory, kompletně sestavené z LED. Audi se díky tomu stává první značkou na světě, která na svém sériovém autě zvolila LED jako zdroje současně pro blinkry a denní, potkávací i dálková světla.   

Nové desetiválcové Audi R8 se bude vyrábět po boku svých slabších sourozenců na ruční lince společnosti Quattro GmbH v Neckarsulmu. Na trhu se objeví v půli letošního roku a jeho základní cena byla stanovena na 142 400 eur.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi R8 5,2 FSI
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků