Audi quattro slaví 25. narozeniny

Přesně před čtvrt stoletím, třetího března 1980, představila na ženevském autosalonu značka Audi své Audi quattro. Výhody pohonu všech kol přinesly tomuto vozu mimořádný úspěch, na který navazují i současné modely prestižní automobilky Audi.
Audi quattro slaví 25. narozeniny

Poznámka redakce: Následující text pochází z tiskové zprávy Audi.

S myšlenkou pohonu všech kol začala automobilka Audi koketovat v zimě roku 1976, kdy se její konstruktéři zúčastnili ve Švédsku armádních testů terénního vozu VW Iltis. Jeho vynikající vlastnosti na zasněžených a zledovatělých silnicích inspirovaly vývojové specialisty Audi ke stavbě pokusného vozu na bázi Audi 80, který využíval stejné komponenty podvozku jako terénní Iltis. Vzápětí byly zahájeny intenzivní práce na vývoji vlastního systému pohonu všech kol, jejichž výsledkem bylo sportovní kupé Audi quattro, poháněné přeplňovaným pětiválcem o objemu 2,2 l a výkonu 147 kW/200 k.

Zrod prvního modelu Audi quattro je příběhem nekonečných zkoušek jízdních vlastností prototypů na sněhu a brilantního technického myšlení – konstruktéři využili dutý hřídel v převodovce, který umožňuje přenos výkonu ke kolům přední i zadní nápravy. S tímto konceptem, vylepšeným později o mezinápravový diferenciál Torsen, se první model quattro začal prodávat v druhé polovině osmdesátých let dvacátého století. Ostře řezané Audi quattro s trvalým pohonem na všechny čtyři kola a výkonem 147 kW/200 k se stalo prodejním trhákem.

Skutečnou slávu a renomé však systému quattro přinesly sportovní úspěchy. Soutěžní verze modelu Audi quattro s motorem o výkonu cca 300 k vyhrála hned ve své první sezoně roku 1981 tři světové rally. V letech 1982 až 1984 získaly modely Audi quattro čtyři světové soutěžní tituly, za volanty těchto vozů usedaly takové hvězdy, jako Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, Michéle Moutonová, Walter Röhrl nebo Hans-Joachim Stuck… Neméně úspěšně si vozy Audi quattro vedly i na závodních okruzích. V roce 1988 například získaly celkové vítězství v americké sérii TransAm, když o rok dřív vyneslo 600 koní speciálu S1 Waltera Röhrla nejrychleji ze startovního pole na 4301 metrů vysoký vrchol Pikes Peak ve stejnojmenném legendárním závodě.

Skutečným triumfem pak byl rok 1996, kdy Audi A4 quattro Super Touring vyhrálo všech sedm národních mistrovství, ve kterých startovalo. Mezi nimi nechyběla ani Česká republika, a to díky Josefu Vencovi. Několikanásobný automobilový mistr republiky v závodech na okruzích Josef Venc z Czech National Team Audi spojil svůj sportovní osud se značkou Audi už v roce 1996, kdy se stal mistrem republiky s vozem Audi 80 competition. V roce 1997 pak přesedl za volant továrního vozu Audi A4 quattro a hned v první sezoně se mu podařil husarský kousek, když zvítězil v náročném Středoveropském šampionátu FIA. Svůj úspěch pak ještě dvakrát zopakoval a stal se tak absolutně nejúspěšnějším českým jezdcem na voze Audi v historii.

Zatímco úplně první modely Audi s pohonem všech kol quattro měly mechanickou uzávěru mezinápravového a zadního diferenciálu, které řidič obsluhoval pomocí kabelových táhel, už v roce 1983 konstruktéři připravili pneumatický systém blokování diferenciálů. V modelovém roce 1988 potom vozy Audi 80, 90, 100, 200 a Coupé vyjely s mechanickým mezinápravovým diferenciálem Torsen, který rozděloval přenášený výkon mezi přední a zadní kola zcela samočinně bez zásahu řidiče – a to znamenalo skutečný průlom k masovému nasazení pohonu všech kol quattro do sériových vozů!

Dalším vývojovým stupněm bylo nahrazení mechanické závěrky diferenciálu samočinným elektronickým systémem EDS, který se poprvé objevil v roce 1995 v modelu Audi A4. Postupem času se stálý pohon všech kol quattro dostal do většiny modelových řad značky Audi a dnes tato technologie představuje jeden z pilířů značky. Během uplynulých 25 let (do konce roku 2004) vyrobila automobilka Audi celkem 1 815 396 vozů s pohonem všech kol quattro, současná nabídka obsahuje celkem 74 různých modelů quattro.

Vozy Audi quattro dnes nabízejí nejen skvělé jízdní vlastnosti a dobrou trakci, ale i atraktivní styling, bezpečnost a skvělou dynamiku – technologie quattro tak zůstává hnací silou značky i do budoucnosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků