Audi Quattro: legenda slaví třicet let

Audi Quattro se světu představilo v roce 1980 a stalo se mezníkem v dějinách automobilky z Ingolstadtu. Pojďme na něj krátce zavzpomínat.

Význam tohoto vozu zdůrazňuje skutečnost, že se jednalo prakticky o první sportovně-cestovní stroj s trvalým pohonem všech kol od dob Jensenu FF z roku 1966. Dnes se výrazem „quattro” popisují všechny vozy značky Audi s pohonem na všechna kola, ale automobil, o němž bude nyní řeč, nesl právě prosté označení Audi Quattro. Na jeho karoserii však najdeme pouze dominantní písmena AWD (All Wheel Drive), zatímco nápis „quattro“ se musí spokojit s malým písmenem „q“ na začátku, což ale v praxi Audi zůstává běžné dodnes a naznačuje vybavení pohonem obou náprav.

Bez zajímavosti není, že původní vozy Quattro bývají dodnes označovány jako Ur-Quattro, přičemž předpona „ur“ se v němčině používá jako přívlastek „nad“ nebo „originální“, dokonce i mnohem novější modely byly zprvu popisovány jako UrS4 nebo UrS6, přičemž se ve všech případech jednalo o nejlepší stroje svého druhu.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi Quattro, 1980

Audi Quattro roku 1980 představilo světu první pohonnou soustavu Audi AWD navíc kombinovanou s přeplňovaným zážehovým motorem. Nyní běžný recept, před třemi dekádami však ojedinělý krok. V době premiéry vynikalo Quattro desetiventilovým pětiválcem s jediným vačkovým hřídelem a objemem 2,1 l, jenž byl naladěn na 200 koní (147 kW). Tento výkon byl postupně zvyšován přes 200 koní, přičemž představení čtyřventilové hlavy válců umožnilo jeho navýšení až na plných 220 koní (162 kW).

Z výše uvedeného je pochopitelné, že šlo o znamenitý základ pro vytvoření vozu pro soutěže světových rallye. A nebo vůz vzniknul právě proto? Kdo ví. Na každý pád Audi Quattro předznamenalo vznik nové éry a vytřelo zrak všem škarohlídům, kteří předpovídali zmar závodním vozům osazeným pohonem všech kol, jenž se jim jevil jako příliš těžký, technicky náročný a poruchový. Značka Audi tento trend zlomila. Rallye provedení vozu Audi Quattro zvítězilo hned při své premiéře a dominovalo soutěžím až do roku 1982.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Audi Sport Quattro, 1984 / Audi Sport Quattro S1, 1985

Jakkoli se nám tento model může zdát tuctový, do roku 1991 vzniklo pouze 11 000 vozů typu Quattro. Během této relativně dlouhé doby se toho na první pohled na produkčních vozech mnoho nezměnilo, facelift z roku 1985 přinesl jen více skloněnou masku chladiče, upravené světlomety, vylepšený interiér a pozměněnou grafiku výsostných znaků. V USA se vozy Audi Quattro prodávaly v letech 1983 až 1986 a své majitele jich zde v tomto období našlo 664 kusů.

Z výše popsaného modelu vzešel program Audi Sport Quattro, jehož cílem byla homologace vozu pro závodní třídu Group B. Z tohoto důvodu se na trhu v omezené sérii objevil model Sport Quattro, jenž se vyznačoval pozměněnou karoserií a viditelně zkráceným rozvorem náprav. Jeden z vyšlechtěných závodních strojů odvozených z homologační série sloužil pod vedením Michèle Mouton, jedné z pozoruhodných dam za volanty „ostrých“ závodních strojů.

A máme zde i pěknou tečku na závěr: v roce 2004 vyhlásila porota Sports Car International tento model čtvrtým nejvýznamnějším sportovním vozem osmdesátých let.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Rozličná provedení Audi Quattro
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků