9
Fotogalerie

Audi Q7 vs. Volvo XC90: Proč nezastaví před libovolnou překážkou

Kapitoly článku:


Audi pre sense city v novém Audi Q7

Nové Audi Q7 je prvním vozem Audi, který je vybavený novým asistenčním systémem Audi pre sense city. Tímto systémem budou vybaveny také nové modely Audi A4 a A4 Avant. Dosavadní systém, nabízený v modelech A3, A6, A7 a A8, nese označení Audi pre sense front, resp. Audi pre sense front plus.

Audi pre sense front používá radarové senzory adaptivního tempomatu, které mohou být doplněny kamerovým systémem.

Audi pre sense front dokáže za optimálních podmínek zabránit kolizi s překážkou do rychlosti jízdy 30 km/h, ve vyšších rychlostech snižuje nárazovou rychlost. Funkční do 200 km/h.

Audi pre sense city reaguje na chodce v rozsahu rychlostí od 10 do 85 km/h, na vozidla od 30 do 250 km/h, přičemž odvrátit kolizi dokáže do 40 km/h, při vyšších rychlostech (brzdí do 85 km/h) snižuje nárazovou rychlost až o 40 km/h.

Video: Audi pre sense city

Systém Audi pre sense city snímá ostatní vozidla a chodce na silnici přední kamerou na čelním okně, která má dosah 100 metrů, při rychlosti jízdy až 85 km/h. Rozpozná-li hrozící kolizi, upozorní řidiče v několika krocích a v případě potřeby zahájí brzdění s maximální intenzitou. Při rychlosti jízdy až 40 km/h může nehodám v rámci systémových omezení zcela zabránit. Ve vyšších rychlostech (až 85 km/h) může být nárazová rychlost snížena výstražným a brzdným zásahem, a to až o 40 km/h.

Přední kamera s rozlišením 1280 x 960 pixelů (poprvé více než 1 Mpix) má horizontální úhel snímání 44° a vertikální úhel snímání 34°. Je aktivní při rychlostech nad 10 km/h a slouží celé řadě dalších asistenčních systémů, protože rozpoznává nejen vozidla, ale i podélné značení na vozovce, objekty, dopravní značky, světelnou signalizaci a chodce.

Video: Audi turn assist

Audi pre sense city upozorňuje řidiče dvoustupňově. Po vizuální a akustické signalizaci, doprovázené preventivním zvýšením tlaku v brzdové soustavě a přípravou hydraulického brzdového asistenta, následuje ještě výraznější výstraha v podobě krátkého přibrzdění. Pokud řidič nereaguje, přichází na řadu automatické nouzové brzdění, aby se zabránilo kolizi s vozidlem nebo chodcem, nebo alespoň snížila nárazová rychlost.

Systém rozpoznává chodce v rozsahu rychlostí od 10 do 85 km/h, pokud se chodec nachází v jízdním pruhu, či v jeho blízkosti a pohybuje se směrem k jízdnímu pruhu. Systém Audi pre sense city detekuje vozidla v rozsahu rychlostí od 30 do 250 km/h, která jedou, zastavují nebo stojí ve stejném jízdním pruhu.

Funkce automatického brzdění je k dispozici v rozsahu rychlostí od 10 do 85 km/h, přičemž odvrácení kolize je možné za optimálních podmínek při rychlosti do 40 km/h. Do 85 km/h dokáže automatické brzdění snížit nárazovou rychlost až o 40 km/h.

Volvo City Safety v novém Volvu XC90

City Safety je souhrnným názvem funkcí pro odvrácení kolize. Účelem funkce City Safety je pomoci řidiči v případě, že hrozí najetí do chodce, cyklisty nebo jiného vozidla. Funkce City Safety může řidiči pomoci odvrátit kolizi v situacích, kdy by změna situace před vozidlem v kombinaci s nepozorností mohla vést k nehodě. Pomoc řidiči v tomto případě spočívá v upozornění na hrozící nebezpečí prostřednictvím více smyslů a v automatickém zabrzdění bezprostředně před kolizí, pokud řidič stále nereaguje.

Systém City Safety je primárně nastaven tak, aby se aktivoval co možná nejpozději, aby se předešlo zbytečným zásahům do řízení.

Video: Volvo City Safety

Modul ASDM porovnává objekty na obrazu z kamery s naprogramovanými šablonami objektů, tj. vzory ukazujícími, jak vypadá dopravní značka, vozidlo, chodec apod. Objekt lze detekovat, i když je z něj viditelná jen část. Toho modul ADSM dosahuje s využitím pravděpodobnosti např. v případech, kdy je viditelná jen část dopravní značky. Pokud není nalezena shoda s šablonami objektů nebo nejsou-li objekty dostatečně jasné, informace nebudou použity.

Obraz zaslaný do modulu ASDM je porovnáván s dříve pořízeným obrazem. Porovnáváním nárůstu nebo poklesu počtu pixelů (měřítka) detekovaného objektu v čase a konfrontací těchto hodnot s údaji o prostředí a rychlosti vozu může modul ADSM stanovit rychlost, směr a vzdálenost objektů i mimo dosah radaru.

V denním světle k detekci objektů obvykle slouží silueta nebo vzhled, zatímco ve tmě přichází více ke slovu detekce svítících bodů a noční vidění  s cílem detekovat, zda mohou být světelné zdroje součástí jiných vozidel nebo zda se jedná např. o pouliční osvětlení. To je detekováno pomocí světelného bodu nebo vzdálenosti mezi dvěma svítícími body měnících se jiným způsobem, než vůči přirozenému pohybu v prostředí nebo rychlosti vozu…

Díky tomu, že je systém ASDM vybaven novou kamerou s vysokým rozlišením a pokročilou technologií detekce ve srovnání, dokáže snáze detekovat chodce a cyklisty nově i ve tmě. Detekuje však v případě cyklistů pouze cyklistu užívajícího dvoukolový model kola běžné velikosti, nebo v případě chodců - chodce s lidským vzezřením a chováním. To znamená, že v obou případech kamera systému ADSM musí být schopna identifikovat hlavu, paže, ramena, nohy a tělo a běžné lidské pohybové vzorce. Nejsou-li pro kameru větší části těla viditelné, systém nedokáže chodce rozpoznat.

Video: Volvo City Safety

Systém detekce chodců a cyklistů s automatickým brzděním plnou brzdnou silou je aktivní do 80 km/hod. Může odvrátit střet s cyklistou, jsou-li splněny následující podmínky:

  • relativní rychlost vůči kolu je menší než 50 km/h
  • cyklista stojí, přejíždí přes cestu, jede stejným směrem nebo směřuje k vozu,
  • cyklista se nachází přímo před vozem,
  • jedná se o dvoukolový model kola pro dospělého.

Při jiných rozdílech v rychlosti a současně absolutních rychlostech do 80 km/h je cílem dosáhnout co nejnižší rychlosti v okamžiku srážky s cyklistou. Kolizi se však pravděpodobně nepodaří zcela odvrátit.

Nad 80 km/h účinek plného automatického brzdění v případě cyklistů klesá natolik, že je tato funkce vypnuta.

Pokud řidič na varování nereaguje a systém ASDM vyhodnotí střet jako neodvratný, je aktivována funkce automatické brzdy a vůz zabrzdí s maximální brzdnou silou, čímž lze rychlost střetu snížit až o 45 km/h.

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud