Audi Q7 vs. Volvo XC90: Proč nezastaví před libovolnou překážkou

84 komentářů

Bouce
29. října • 11:35

Myslím, že je lepší dvakrát varovat zbytečně než jednou "pozdě" neboli vůbec. Ta argumentace je zcela typická pro automobilový průmysl, který si vždy najde omluvu pro svou neschopnost. To by rovnou mohli říct, že až sundám matraci ze střechy autam kterou jsem si právě koupil a ponesu ji domu od auta a někdo mě sejme, že jsem přeci měl airbag v podobě matrace a tak auto vyhodnotilo, že to přežiju. Je to pouze alibismus nedotaženého produktu. S další generací se nám budou chlubit, že už umí zastavit i před matrací, nebo před průvodem dětí převlečených za zvířátka. Akorát ty zvířátka budou draci, ale před nima to zase nezastaví, protože nejsou reálná a tudíž je nemají v databázi. A protože neměli na sobě nic kovového, tak je to autíčko s řidičem s infarktem rozmetalo.

řidič
28. října • 0:00

Asistent zabrzdí, a do vašich dětí sedících vzadu vletí idiot s BMW, který jel 1m za vašim kufrem. Jsme v ČR.

likas
27. října • 11:17

Vozím k nám na firmu nové auta všech možných značek a už několikrát se mi stalo,že jsem chtěl objet auto co odbočovalo do prava,nebo chtěl předíždět pomalu jedoucí a auta mi začali brzdit... Systémy na houby fakt...

Driver
27. října • 17:17

:-D přečti si návod. Když neumíš řídit, tak se nediv

Chytrak
26. října • 14:42

Teda mistni diskuteri mne fascinuji. Fakt si myslite ze jste chytrejsi nez tymy techniku ktere roky pracuji na zlepsovani funkce tech systemu a ze jste po jednom testu prisli na chybovost fungovani? Ta vase hloupost je az neskutecna.
Nebude to spis tak ze ten system dokaze extremne spravne vyhodnotit realnou jizdni situaci od fakeove halsky? Ze ma slozite algoritmy, ktere funguji opravdu jen v realnych kritickych situacich a tedy nezasahuje do rizeni NIKDY zbytecne. Ja tomu rikam pokrok jako blazen. Myslim ze s ohledem na to jak se zlepsuji i dalsi system (napr. Hlidani jizdy v pruzich), tak prvni auto s autnomnim rizenim nebude 2020, ale nejpozdeji 2017!

Pavel
26. října • 16:10

Pane Chytaku, ja nekritizuji, jak to udelali. Rozhodne k tomu meli duvod, kdyz to takto resili. Nemyslim si ze jsou pitomci, natoz ze bych jim radil. Ale opravdu jste se na ceste nikdy nepotkal s popadanym nakladem. Ja dostkrat.Takze pro mne je fajn ze to neco pobere, ale jen jsem zklaman, ze ne vsechno. A to si snad muzu dovolit rici. Autonomni auto bude muset zvladat daleko vic nez zastavit pred madraci. Co takle vyhledy v krizovatkach, prednost na prechodech. Ruzne tvary krizovatek, prechodu, serpentin apod... Jste obrovsky idealista pokud si myslite ze 2017 to bude technologie k prodeji (samozrejme testy v provozu to ano)Dle meho nazoru nejdriv prijde technologie ktera dokaze zabranit vsem srazkam pred celnim sklem ve vsech rychlostech (tj. treba i v 250km/h) a teprve poté se obdobná technologie spoji s rozhledem 360° a bude schopna auto ridit. A jestli dnes nejsou u kroku 1 a neni to jen o vypocetnim vykonu (ze by to ve vyssich rychlostech nezvladalo), tak to neni vyvoj na rok.

Chytrák
26. října • 17:46

Setkal jsem se napr. S tim ze v minule generaci systém Volva neuměl projet úzkou uličkou, do které zasahovaly větve křoví. Proste auto zastavil a nepustil dal. Dnes to evidentně nebude dělat problem, protože to vyhodnocuje ne jen ze je neco pred autem. Takze vylepšení značné.

Chytrák
26. října • 17:36

Tak jinak. Uz jsi videl někdy na silnici stojící matraci nebo jiny obdélník ca.1x2m? Bez pohybu? ihned po nastartování a rozjezdu auta? To vse systém bere v úvahu a mnoho dalšího.

Pavel
26. října • 17:47

Vážaný pane Chytráku,
D1 km 208 směr Vyškov - Brno. Chíli přede mnou (cca 1min) cca 20 balíku EPS (fasádní polystyrén) ve všech pruzích. Předemnou auto nouzové brždění - hodiny - vpravo mimo jizdni pruhy. Ja v levem pruhu - brzda a klicky, po 500m stojici kamion vpravo z ktereho to litalo. Ve zpetnem zrcatku srazka aut, jak klickovali...
Pro neznale - std. balik EPS je 1x0,5x0,5m vaha zcela zanedbatelna.
Situace to byla tak 2 roky zpet. Pred mesicem ve meste sem tam lezici postipabe poleno (asi do krbu). A to je drevo cca 0,5x0,1x0,1m víc ks. a co prorazeni pneu - tedy mensi nekovove a nebezpecnejsi nez ten polystyren ci ta madrace.Naopak mam otazku kolik mate najeto, ze jste jeste nevidel neco lezet na ceste?

Quebe
26. října • 16:00

Však víš co se říká. Hranice mezi genialitou a šílenstvím je velmi úzká. Stejně jako vysoké IQ neznamená i vysokou sociální inteligenci. To není jen o tom, statisticky zpracovat data a spráskat dohromady pár algoritmů, ale komplexně rozumět světu a lidské psychologii. A vzhledem k tomu, jak hlavně ten druhý aspekt většina techniků ovládá, tak se lidem nedivím, že jsou skeptičtí.Zároveň bych byl opatrný s použitím slov jen a nikdy. Takový systém neexistuje.

....
26. října • 14:37

Takže ak za matracou bude nejaká osoba...tak je mrtvá, ale v Audi a Volve sa budú usmievať aký sú genialní lebo auto reaguje len na kovové predmety

Pavel
26. října • 13:04

Velmi děkuji redakci. Já jsem před měsicem navrhoval testovat el. pomocníky a proto mně článek velmi těší.K diskutérům. Pokud by jste si zasli pro katalog a nabidku, tak vas ujistuji, ze tam nenajdete vubec nic. Nejvic mne fascinovalo, ze prodejci ani na primou otazku v jakem rozsahu rychlosti to funguje nedokazou odpovedet.Fascinuje mne proc to nepracuje od 0km/h (to me vubec nenapadlo)
Cekal jsem vysledek do tolika to zabrzdi, do tolika funguje. Tedy tabulku o 2 radcich.NEchapu inzenyry. Asi jsme k autonomnim vozidlum o hodne dal, nez se pise. Predmet 2x0,9m kolmo k jizde je podle mne prekazka bez ohledu na material.
Prekazkou by podle me byla i letici plachta mensich rozmeru (treba 1x1m). Oboji muze spadnout z nakladu pred vas (nebo letet na sklo) a u obojiho by se melo brzdit. To ze to automatika neudela jen ukazuje, ze na autonomni auta v roce 2020 muzeme zapomenout.
Osobne jsem velkym fandou teto vize, klidne bych si za auto i 50% ceny priplatil kdyby ridilo samo.
Z jednoduche fyziky musi byt automatika lepsi nez ridic (rozumeno rychlejsi). Potrebuje mensi cas na rozhodnuti a ma presnejsi udaje o rychlosti, tedy presne spocita kde nejpozdeji zabrzdit. Ridic to vzdy jen odhadne a pokud auto brzdi misto nej, tak to odhadl spatne. Samozrejme ridic muze system "preprat" treba pridanim plynu.System muze resit prekazku 2 pristupy - detekuji prekazku a vynecham ty co nejsou nebezopecne (treba zmineny papir, ci mikrotenak), nebo naopak neumim rozumet svetu okolo, tak detekuji jen cast (auta chodce a cyklisty)skutecnost, ze jdou druhou cestou je pak dukazem ze autonomni auta jsou velmi daleko. Navic mne fascinuje, ze v popisu je u cyklisty hovoreno jen o bezne velikosti kola pro dospele. Z cehoz plyne ze dite na kole je pro system totez co pouzita madrace. Takze dalsi dukaz ze to do roku 2020 bohuzel nebude.

3Dman
26. října • 10:31

Nabudúce prilepte na matrac veľké kúsky alobalu a uvidíte ako bude auto brzdiť. Aj keď kamera zaznamenala prekážku, radar ju nepotvrdil a tak auto išlo ďalej. Ak by takýto systém nemali, auto by mohlo prudko brzdiť aj pred hustým kúdoľom dymu.

JirkaK
24. října • 14:14

Nebudu se míchat do diskuzí o drobnostech, ale nedá mi to nezeptat se - proč se všechny tyhle elektronické asistenty montují jen do osobních aut? Proč už se dávno nemontují do kamionů a autobusů, které tímhle způsobem bourají dnes a denně a způsobují neskutečné masakry? Proč už autobusy, kamiony a dodávky dávno nemají v běžné výbavě couvací kamery, senzory, atd? Tam by byly potřeba jako sůl.

Martin Mazari
24. října • 20:06

Ale ono to tam je a v případe Volva to bylo vyvíjeno i testováno zcela souběžně a dokonce v některých aspektech prave vůči velikosti, váze etc. dimenzovano daleko "mohutneji" a s větší predikci nez osobaky. Problem je uplne jinde a ne v nedostupnosti technologie. Je to hádejte o čem ? Jaké překvapeni - o penězích. Vubec netušíte, jak obrovské jsou náklady související komplexně s provozem jedné soupravy a co teprve cele flotily. Tedy je v našich reáliích jiste, ze pri konfiguraci se zohledňuji zcela jine aspekty, ale to se sem fakt nevejde... Ptal jsem se kolegů z prodeje kamionů a zajem u nas je zcela minoritní ... Zajimejte se a budete se mozna divit;)...

Driver
27. října • 17:15

Kamiony dneska mají také tolik asistentů, že už řídí téměř samy. Jenže víte jak to chodí. Tato příplatková výbava je tak drahá, že ji málo kdo přiobjedná, protože v ceně té výbavy pořídíte další kamion v základu.

elukok
23. října • 16:23

Pokud chce někdo vyzkoušet na vlastní kůži, nebyli jste první, koho to napadlo - https://www.youtube.com/watch...
:-D

Martin Mazari
23. října • 23:54

Nezlobte se, ale tento vůz za prve neni vubec systémem detekce chodců vybaven a za druhé pokud budete prudce akcelerovat i ve voze, kde IntelliSafe bude - dojde k nárazu, protoze se to bere jako vědomě převzetí aktivity s cílem například provést únikových manévr. Nebo jeste jinak - systém nemůže byt nikdy nadřazen řidiči!!!

mpolan
24. října • 11:15

Ten člověk mi jen potvrdil, že většině lidí skutečně do rukou patří jen samořídící auta. Nechcete s tím trošku pohnout ve vývoji? :-D

Martin Mazari
25. října • 11:40

Stay tuned B-] 2017 a dal ...

lulinak
23. října • 16:06

neco podobnyho davaji do Fabky III a pipa mi to ca kazdou jizdu, zejmena pri predjizdeni cyklistu kdy to kolem nej plynule smiknu po prejeti protijedouciho auta, nikterak nebezpecny manevr, ale rve to pokazdy.
V utery mi ta potvora i sama hrabla na chvilku nesetrne do brzd, coz povazuju zejmena v zimne za vylozene nebezpecny, skoda ze to nejde nejak vypnout.

uživatel
23. října • 14:57

takže po stížnostech uživatelů, že furt zastavuje a raději to vypínali (napříč všemi značkami, znám z Hond) to přenastavili, že to reaguje jen na auta a stojící, chodící postavy.
skrčené, ležící postavy mají smůlu:-D

TOM_1.8T
23. října • 14:29

A už se vám někdy stalo, že jedete večer z jednoho města do druhého a tak někde mezi potkáte ležet na silnici člověka, který z akce značně posilněn alkoholem usnul na silnici?
Tak snad to bere aspoň kočárek.

mpolan
23. října • 18:31

To by ale nepobral žádný protikolizní systém. Takový ožrala má prostě smůlu, pokud nenarazí na extra pozorného řidiče...

Peter
23. října • 14:21

musim to napisat, mam nove MB B so systemom COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS
a asi tak pred dvoma tyzdnami mi tento system zachranil zivot ... situacia: tri pruhy na rychlostnej ceste, ja v strede, ideme v kolone krokom ... zrazu sa to vsetko uvolnilo, takze hura na 80tku, vsetci krasne plynulo, ked zrazu moj pruh zastavil na 0, nestihol som ani zareagovat, brzdu som stlacil tak na milimeter, ale auto zaflekovalo, zastavilo tesne za autom predomnou ... vyklepany som isiel potom este hodinu v kolone, pokym som sa dostal na odstavne parkovisko, ale vnutorny pocit som mal taky, ze to auto sa zachranilo same, ze ja by som to nestihol, ani keby co bolo ... sak neviem ako k tomu vobec mohlo dojst, jazdil 20 rokov bez nehody ... a proste VELKA VDAKA Mercedesu za tento system, a najlepsie je, ze vobec zbytocne nevaruje, ani neviete ze ho mate, iba ked naozaj treba

richard
23. října • 20:45

Moja skusenost s IS Pro vo V60
1) chodec prebiehajuci na cervenu na salinu v Brne mi skocil pred auto - nemal som sancu zareagovat a auto dalo samo plne brzdy.
2) popletena pani sa rozbiehala do krizovatky, mala uplne volnu cestu, odbocovala vpravo. Mal som aj ja volnu cestu, lebo auto co malo prednost bolo este daleko (prechadzalo cez vzdialeny retarder), tak som sa rozbiehal za nou a ona naraz dala plne brzdy, lebo sa asi zlakla auta iduceho v opacnom smere. Tiez som nestihol zareagovat a auto dalo samo plne brzdy.
3) upozornenie senzorom na dialnici na prudke spomalenie auto predomnou - dost pomohlo (senzor je rychlejsi nez si clovek uvedomi v plynulej jazde ako moc to auto predomnou brzdi)
Za mna tiez zo skusenosti velke plus, ale neviem ako to bude s touto novou generaciou. Myslim, ze vedia co robia (jedno ci audi, mercedes alebo volvo). Mozno by sa mohol nejaky servis vyjadrit k tomu, ci prebieha nejaka analyza dat stiahnutych napriklad pri servisnych prehliadkach.
Treba si tiez uvedomit ze ide len o podporny system a nie nieco na co sa ma clovek spoliehat alebo s cim ma automaticky pocitat. Casto je to prezentovane tak, ze to riesi vase problemy ked nestihnete zareagovat, co je samozrejme blbost. Ked to ale zachrani situaciu, tak ste velmi radi ze ste si priplatili (teda aspon ja som bol rad)

Quebe
23. října • 23:30

Já mám z těch příběhů tedy hlavně pocit, že asi nebudeš příliš pozorný a předvídavý řidič. Mít za relativně krátkou dobu už tolik zážitků... No, jak sám říkáš, nespoléhat na to a raději se dívat kolem sebe.

JirkaK
24. října • 14:18

Fajn, a proč to tedy nenaprogramují trochu víc kompromisně? Systém vyhodnotí s vysokou pravděpodobností kolizní situaci - aktivuje se automatické brždění. Systém vyhodnotí méně pravděpodobnou kolizní situaci - zapípá na řidiče aby dával pozor....

Martin Mazari
24. října • 19:49

Ale tak to presne je příteli. Dokonce lze míra predikce detekčního systému uživatelsky ovlivnit ve třech krocích - dle rozpoložení / schopnosti / potřeb řidiče .. Pls stavte se svézt a informujte se ;) az pak suďte ... Vse dobre

Martin Mazari
23. října • 23:28

Uz nemam sílu příteli ale diky za Vas příspěvek z praxe , tedy jeďte jednou 😅: "Automobilky tedy cíleně omezují spektrum situací, v nichž ystémy automatického brzdění přicházejí ke slovu. Na první pohled se zdá, že by bylo lepší, kdyby auto zastavilo vždy před jakoukoliv překážkou. Pokud ale přijmeme premisu, že skutečným smyslem těchto systémů je nikoliv a priori zastavit i proti vůli řidiče, ale odvrátit nehodu v reálných případech, kdy si řidič rizikové situace nevšimne nebo zareaguje pozdě, dává tento přístup smysl. O airbazích dnes rovněž platí, že pokud při nehodě nevystřelí, neznamená to, že airbag selhal, ale že v daném scénáři nehody nebyla jeho aktivace zapotřebí. " PROSTE LADIME TO TAK, ABY VAM TO NEKECALO DO RIZENI A RESILO TO SITUACE, KDY LIDSKE SMYSLY JSOU UZ MIMO HRU 😉 . Priteli i sebelepsi ridic to neda lip nez za 2-3s a reakcni doba IntelliSafe je 0,4s no a k cemu ze ten gap vyuzivame ? K priprave brzd a varovani - bacha prusvih ... Pak cekame na reakci a teprve kdyz se nic nestane tak cca 0,7-1s pred narazem tam pustime maximalni brzdny ucinek s cilem odvratit, nebo idealne zcela eliminovat ... A to se vetsinou dari, kdyz je rozdil rychlosti vas a toho pred Vama do 50km/h. Nicmene i pak - a to mi verte, neb je to prukazne i mimo Volvo primo pojistovnama - minimalizace dopadu je vyrazne jinde, nez kdyz to v aute neni vubec 😜✌️ vse dobre..

mpolan
23. října • 22:33

Jediné, čeho se s nástupem všech těch systémů děsím, je jak lidé přestávají přemýšlet o tom, co dělají... "Však to auto nějak zastaví." je běžná věta, kterou jsem slyšel už snad tisíckrát...

Gall
23. října • 16:03

A to vlastne bcko neni ani Mercedes. To tleskam, ze do dava i do svych podradnych modelu.

Peter
23. října • 20:09

vidis, za 35tis € som sa na viac nezmohol :-D

Z. Rytíř
23. října • 14:11

Až takové systémy pro zastavení auta před překážkou budou ve více vozidlech, možná pak zase přijdou do módy drátěné košile anebo plechová brnění. Přece jen to bude větší jistota pro bezpečnější zastavení před kovovou překážkou. A kdyby to ani tak nezastavilo, tak takové brnění by aspoň umožnilo lepší ochranu chodců při nárazu. :-)

dpcstb
23. října • 13:17

takze ked na vozovku vstupi postihacik, auta sa prepnu do modu hitler, lebo sa to nepodoba na cloveka? :-D

Ales Beseda
23. října • 10:28

Tohle je pro diskutéry v komentářích pod články poměrně typické: vytrhnout jednu větu z kontextu a pak nad ní onanovat a onanovat a onanovat… Věta, která je tak sexy, že způsobila hromadné ztopoření, zní:„…Radarové paprsky se musí odrazit od něčeho kovového. A to matrace není, pokud se nejedná o retro provedení s ocelovými pery…“Přičemž o něco výše je v textu výslovně uvedeno, že:„…Modul ASDM podle něj porovnává objekty na obrazu z kamery s naprogramovanými šablonami objektů. Ty ukazují, jak vypadá dopravní značka, vozidlo nebo chodec. Objekt lze detekovat, i když je z něj viditelná jen část. Pokud není nalezena shoda se šablonami objektů nebo nejsou-li objekty dostatečně jasné, systém informace nepoužije, tzn. nebude na překážku reagovat…“A o něco dál se lze dočíst, že:„…Systém Audi pre sense city snímá ostatní vozidla a chodce na silnici přední kamerou na čelním okně, která má dosah 100 metrů, při rychlosti jízdy až 85 km/h….“ Systém tedy funguje tak, že vyhodnocuje radarem a kamerou podle mnoha kritérií, z nichž jedním je rovněž přítomnost kovového prvku. Pro lidskou postavu existuje v paměti systému uložena příslušná, a věřím, že dostatečně komplexní silueta. Nicméně souhlasím, že autor článku by měl své věty formulovat předvídavěji. I když si nejsem jistý, zda by to stejně nebylo marné…Cesta k autonomnímu řízení je narýsovaná velmi ostře, a jakmile bude dost dokonalé, což je otázkou jen několika let, budeme se moci s volanty navždy rozloučit. Současnou generaci to asi nepotěší, ovšem děti našich vnuků už autoškoly potřebovat nebudou.

PB
23. října • 12:42

Kriste pane, jste prosím také tak blbej jako autor + jeho RADARově geni(T)ální poradce nebo jen navedenej? To Vám fakt nepřijde ani trochu trapné + vůbec nevadí na jaké technické "úrovni" + navíc jak nablble bohorovným způsobem je nám podáván ten do nebe volající antitechnický blábol? Nedělal Vy jste náhodou na tunelu Blanka? :D Či ještě lépe rovnou na magistrátu? ;)

PB
23. října • 12:44

..pro pořádek: výše uvedená reakce směřuje na Ales Beseda

Quebe
23. října • 11:52

Nicméně, můj příspěvek se výše zmíněné věty vůbec netýká. Reaguje na to, že z principu funkce takového systému tam bude mnoho děr, jak ostatně nastínil sám zmíněný inženýr:„S nafukovací matrací po silnici přece obvykle nechodíte,“ Taková věta je začátek průseru. Ony se totiž nehody stávají velkou měrou právě v NEobvyklých situacích, které vybočují z normálu.Jinak, já jsem fanoušek autonomního řízení do té doby, dokud lze vypnout a mohu se rozhodnout, v jaké situaci ho použiji a v jaké ne. Otázkou je, kam směřuje civilizace, která nestojí o zdokonalování svých vlastních schopností a nahrazuje své dovednosti automatizací i v aspektech, které jsou pro populaci kontroverzní. Asi nikdo nechce vyvážet žumpu ručně, nicméně u toho řízení už to tak jasné není. Pak rovněž vyvstává otázka, čím vlastně budeme moci vyplnit svůj čas, když vše bude zautomatizované. Asi tlacháním na facebooku. Nebo moment, co kdybychom vytvořili aplikaci, která to tlachání bude dělat za nás?

řidič
23. října • 11:17

A není to dost velká pitomost omezit naprogramováním tvar překážky??? V posledních dvou týdnech se na D5 ve zúžení staly 3 velké dopravní nechody za snížené viditelnosti ttak, že řidiči přehlédli odbočení a vlítli do dvou kup štěrku.... byly to ošklivé karamboly, a tak mi přijde, že ani kupa štěrku běžně neobsahuje železo, a navíc se nepodobá ani chodci, ani dopravní značce, takže nabývám dojmu, že i v tomto případě bytento zázrak na rozdíl od toho subarovského, nepomohl...

mpolan
23. října • 11:34

A není pitomost dát řidičák trotlům, kteří nekoukají na silnici a za snížené viditelnosti jedou tak, že přehlédnou změnu směru?
Oni asi taky spoléhali na nějakou podobnou vymoženost, jak se zdá...

řidič
24. října • 7:28

Ne, bohužel to byla kombinace únavy a ne zrovna skvělého navádění ve zúžení, víte... ale .. na co je tedy ten systém dle vás, když ne na řešení takových krizových situací? Zapněte už konečně mozek...

mpolan
24. října • 11:12

Ten systém ale neslouží k tomu, aby řešil situace za nás a vychovával z lidí nemyslící kr€tény... což se, bohužel, děje. Tak radši zapněte mozek sám, hlavně na té silnici.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
řidič
25. října • 8:49

tern sysrtém není narpgramován ,aby řešil kritické situlace?? Tak k čemu tedy je, zapněte tedy ty zbytky neutronu, co máte v kokosu...

Petr
23. října • 10:37

A co zkusit obalit matraci alobalem :-)

Jig
23. října • 11:16

to bude stačit jen samotný alobal... s jedním archem pověšeným z mostu zastavíš provoz dole na ulici :)

Quebe
23. října • 9:54

Takhle to vypadá, když do vývoje začne kafrat ajťák, alias většinou člověk, který si myslí, že dokáže za ostatní myslet lépe, než oni sami. Pak z toho vypadne řešení, které se na první pohled jeví jako krásně promyšlené a pokrokové, ale brzy se přijde na to, že pan z IT každou vlastnost vlastně založil pouze na jedné modelové situaci, přičemž naprosto ignoroval zbytek a tím pádem jeho systém funguje, jak má, jen v úzkém průniku s realitou.Další příklad - ostřikovače ve mnoha Fordech - několik vteřin po dokončení stírání kapaliny setřou stěrače sklo ještě jednou. To je přece logické - vždyť kolem nesetřeného prostoru často zůstává nějaká ta kapalina z ostřikovače, kterou pak proudící vzduch nažene do výhledu, toš to po chvíli setřem ne? No jo, ale už nás nenapadne, že ve velkém počtu případů se ostřikovače používají v situaci, kdy kolem lítá bordel, za těch pár vteřin se ho na to sklo už trochu nachytá a tím setřením to krásně všechno rozmažem a zanécháme sklo perfektně špivané...

jehovista
29. října • 21:49

To bude asi nejaky mindracek. Nebo si vazne myslite, ze takova rozhodnuti delaji programatori?

...
26. října • 8:30

Aj moja nova Kia Ceed je super :-D. Mam automaticke stierace. A ked zaparkujem auto a na druhy den uz neprsi, ale stierace mam v polohe automatickeho stierania (co je logicke, kedze vcera som parkoval a prsalo), tak ihned po zapnuti elektriky mi stierace 1x zostieraju. Cize, ked uz 5 hodin neprsi a na sklo sa mi dostal prach, piesok, hocico, tak mi "nasucho" presuchaju okno pieskom :):):). A na starom Ceede zas bolo super radio. Bola tam sice funkcia shuffle, aby pesnicky premiesal a nepustal v nahratom poradi, ALE malo to HACIK. Vzdy ich zamiesal rovnako :):):)

A nova Mazda 3 - vsetky auta, ktore som mal, mali automaticke zamykanie dveri po prekroceni urcitej rychlosti. Nie vsak NOVA Mazda 3 - tam je potrebne auto zamknut manualne. Ked som sa na to pytal predajcu, tak mi povedal, ze je to kvoli bezpecnosti. Aby sa po zrazke bolo mozne dostat k vodicovi :):):). Ak ma pamat neklame, uz Felicia mala tento system nastaveny tak, ze po zrazke sa auto atomacicky odomklo. Nuz, ale mozno nieco robim zle. Ak ano, prosim o radu. A podelte sa prosim o dalsie taketo vydobytky, nech to trosku odlahcime :):):

A.J.
24. října • 21:35

On má Ford ještě tu vymoženost, že se nejdřív ostříkne sklo a pár sekund nato ještě světla. Což je super, protože vítr to odfoukne na čelní sklo a můžete stírat znovu...

PB
23. října • 8:30

STOJÍ ZA VIDĚNÍ !Účinnost 2 roky starého systému Subaru vs. tehdejší konkurence:
https://www.youtube.com/watch... Potvrzeno před rokem EURO NCAP:
https://www.youtube.com/watch...

PB
23. října • 7:56

Vzkaz pro "radiolokačního odborníka" Pavla Kolaříka podle LinkedIn t.č. Trainer AUDI ) Na Vás docela pěkně sedí tenhle krásný fór: Když si uvědomim, jakej sem já inžinýr, tak se bojim chodit k doktorovi :D

PB
23. října • 8:03

Místní koment systém si bohužel nerozumí s anglickým znakem "and" = ALT38 a text až po závorku pro sichr maže, taže tady je to celé znovu:Vzkaz pro "radiolokačního odborníka" Pavla Kolaříka podle LinkedIn t.č. Trainer AUDI "and" SEAT at Porsche ČR: To ty Vaše tréninky musí tedy "vypadat" Vy jeden Vole ;) Na Vás docela pěkně sedí tenhle krásný fór: Když si uvědomim, jakej sem já inžinýr, tak se bojim chodit k doktorovi :D

Martin Mazari
23. října • 17:14

JUST FYI ;) : "Pokud ale přijmeme premisu, že skutečným smyslem těchto systémů je nikoliv a priori zastavit i proti vůli řidiče, ale odvrátit nehodu v reálných případech, kdy si řidič rizikové situace nevšimne nebo zareaguje pozdě, dává tento přístup smysl. O airbazích dnes rovněž platí, že pokud při nehodě nevystřelí, neznamená to, že airbag selhal, ale že v daném scénáři nehody nebyla jeho aktivace zapotřebí. ..."

PB
23. října • 7:28

cit: "Radarové paprsky se musí odrazit od něčeho kovového. „A to matrace není, pokud se nejedná o retro provedení s ocelovými pery,“ dodává Kolařík s úsměvem."

Tak tož to "JA" ! VĚTŠÍ CHUJOVINU jsem FU*KT už DLOUHO NEČETL.. :(
Ještě že třeba takové mraky jsou pro chudák meteoradar plné kovu ;)
Když něčemu NEHOVÍM + mám k tomu navíc rádoby "odborníky", tak o tom radši sakra NEPÍŠU !
TEDY POKUD NECHCI BÝT ZA VOLA ŽE :D

Skeleton
23. října • 7:22

Chodec jdouci pres prechod u obchodaku, ktery nese prave koupenou matraci bez kovovovych pruzin, tak ze auto nevyhodnoti siluetu osoby podle definovane sablony a chce si tu matraci nalozit do auta bude pro tyhle chytrejsi auta nejspis objekt nehodny zastaveny, pokud u sebe nebude mit napriklad kovove klice od auta, aby je detekoval radar. Proto bude lepsi klice nedavat dalsi osobe, ktera by mela treba pomoct s otevrenim auta ;-)

svetak
23. října • 7:55

Od toho je za volantem ridic ne? System je jen pomocny.

Skeleton
23. října • 8:45

System je sice jen pomocny a tak uz nezbyva jen doufat, ze se tihle vyvojari neujmou vyroby auta co jezdi bez ridice.

mpolan
23. října • 11:32

Až ti vývojáři budou vyvíjet auto bez řidiče, bude se systém chovat jinak, protože to bude žádoucí. Jak postupně pročítám tuhle diskusi, většině lidí bych ani nic jiného, než samořídící auto, nesvěřil...

Fantomas
23. října • 7:19

"Radarové paprsky se musí odrazit od něčeho kovového. „A to matrace není, pokud se nejedná o retro provedení s ocelovými pery,“ dodává Kolařík s úsměvem."
A chodec ano? :-)

Martin Mazari
26. října • 10:21

Tak ještě jednou a opravdu už naposledy ;) - popsáno je to dost podrobně v článku, ale nedá mi na tyto nesmysly plynoucí z absolutní - byť pochopitelné neznalosti věci - nereagovat: "Radar slouží k detekci a měření vzdálenosti k cílům složeným převážně z kovů a kapalin, jako jsou vozidla, cyklisté a chodci před vozem. Jakmile je rozpoznán cíl, radar změří jeho vzdálenost a rychlost vzhledem k vozu. Z toho plyne, že zde máme dvě úrovně detekce - primární a sekundární a řeknu to teď velmi zjednodušeně - kamera, coby primární detekční čidlo porovnává objekty ze snímaného obrazu s naprogramovanými šablonami objektů, tj. vzory ukazujícími, jak vypadá dopravní značka, vozidlo, chodec apod. Objekt lze detekovat, i když je z něj viditelná jen část. Porovnáváním nárůstu nebo poklesu počtu pixelů (měřítka) detekovaného objektu v čase a konfrontací těchto hodnot s údaji o prostředí a rychlosti vozu může modul ADSM stanovit rychlost, směr a vzdálenost objektů a to i mimo dosah radaru! V denním světle k detekci objektů obvykle slouží silueta nebo vzhled, zatímco ve tmě přichází více ke slovu detekce svítících bodů. Radar poté, coby sekundární potvrzující čidlo, iniciuje reakci..." Mohl bych ještě sáhodlouze pokračovat, ale myslím že už to postrádá smysl. Pro nás je primární být co nejvíce prediktivní a přitom co nejméně "kecat do řízení". Zásah nastane až za hranicí schopnosti lidských smyslů a jakéhokoliv člověka... B-]

řidič
23. října • 9:11

U chodce se předpokládají v kapse klíče, a iphone...:-D

PB
23. října • 12:18

Cože? iPhone v kapse u chodce? :D ..ještě, že jste nedodal normálního ;)

PB
23. října • 7:36

TO: A chodec ano?
..leda tak ti s UPGRADEM od MUDr. Sovy, Blažeje, Štrosmajera & spol. :D

free
23. října • 10:34

Když si to přečtete ještě jednou a pořádně tak zjistíte, že chodec je v paměti naprogramován...;-)

Fantomas
23. října • 10:53

To sice ano, ale k čemu to bude, když ho radar neuvidí, protože údajně reaguje jen na kovové předměty? A obraz kamery nestačí, dle informací se musí radar a kamera shodnout, aby auto reagovalo.Podle popisu zástupců Audi a Volva mi vychází dvě možnosti:
Buď je systém na nic.
Nebo je vysvětlení systému na nic.
Nebo oboje? :-)

Martin Mazari
23. října • 17:04

Jsem vám osobně k dispozici příteli a rád Vám zodpovím veškeré otázky ;) ...

PB
23. října • 12:24

Cé je správně ! ;) Přesvědčivě to zatím funguje asi jen Subaru :) Viz. i odkazy na videa níže.

carpediem
23. října • 11:08

vy ludia ste niektori.. normalne proste blbi a zbytocne trolujete diskusiu. zakazdym len najst preco by to nemohlo fungovat, je to ako groteska. Ano, chodec je naprogramovany. Ak pojde po dialnici s matracom na chrbte asi ajtak chce zomriet..

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fantomas
23. října • 11:16

Je to jen reakce na komickou formu představení nového systému oficiálními zástupci výrobce.
Když mám něčemu dělat reklamu a jsem za to placený, musím velice pečlivě uvážit co řeknu.

PB
23. října • 7:32

Přesně tak Fantomasi :) Uhodil jste pověstný hřebíček přímo do kebule mezi voči ;)
viz. můj koment níže

Kankunen
23. října • 6:47

Přeloženo do češtiny, systém je tak blbý, že aby se vyvarovali falešných aktivování, tak nezastaví raději před panelem 2 x 1metr.

řidič
23. října • 9:10

Výrobcům panelu se Volvem a Audi doporučuje dávat do konsttrukce ocelové armatury.. :)
.. ale teď vážně, stalo se mi předloni v létě, že z traktoru přede mnou vypadl kulatý balik slámy a kutálele se proti mě, takže s tímto Safe bych mohl mít smůli,kdybych na něj spoléhal a nečuměl na cestu, je to tak?? A co když při námraze popadají na cestu stromy, taky smůla??? takže mi vyvhází že že je to zbytečné ku.vítko, oproti systému od Subaru:-/

Karell
23. října • 11:53

Pokud ta sláma nebyla ultrasuchá, tak by radat zareagoval. Stejně tak v případě stromů. A na tenhle systém se fakt nemá spoléhat, je to poslední záchrana v situacích, kdy je řidič kokot.

brk77
24. října • 9:23

Známy kdysi pozbyl dceru, když blba s kamarády a vyběhla z řady stojících aut přímo pod jedoucí auto. Řidič nestihl zareagovat. Tenhle systém by to taky na tak krátkou vzdálenost neubrzdil, ale pravděpodobně by zareagoval a alespoň by snížil rychlost. Jelikož kinetická energie roste s druhou mocninou rychlosti, tak možná i to málo stačilo k tomu, aby přežila.V každém případě bych asi neříkal, "kdy je řidič kokot". Podobným způsobem jsem kdysi sejmul psa. Čtyřproudovka spojující dvě města, kde se kdysi jezdívalo 90 km/h. Aktuálně tam je 50 km/h a ta rychlost je dost tak deprimující. Z branky z poza dřevěného plotu vyběhl pes rovnou na před auto. Přeběhl cca metr a půl široký chodník a byl na cestě. I při těch cca 50 km/h ujedu za sekundu cca 14 metru. V podstatě jsem začal brzdit až ve chvíli, když už jsem měl psem poškozený chladič. U té holky bylo ještě méně času na reakci.

mpolan
24. října • 11:11

Většina podobných případů je kombinací chyby nebo hlouposti dvou lidí. Takže řidič klidně taky může mít svou vinu. V prvním by asi jen blbec obvinil řidiče, že srazil člověka, tam by ani sebelepší systém nepomohl...

mpolan
23. října • 11:30

No... a v autě řídíš, nebo si tam honíš šaška? Koukat na cestu je tak asi jakože... samozřejmost, ne? I když... se zkušenostmi z českých silnic to je někdy na pováženou.

Mirek
23. října • 12:16

Pokud to takto vidíš, není potom ten systém v autě naprosto zbytečný?
V tomto případě je to navíc systém na nic, neboť vždy snad jde primárně o to nezranit, nebo dokonce neusmrtit, člověka, ale tady to zřejmě je podle popisu naprosto vedlejší záležitost. Lidé nějak nejsou kovoví a většinou se pohybují, nejsou stojící překážka.

mpolan
23. října • 12:35

A četl jsi článek? Člověka vyhodnotí radar i kamera jako člověka, radar jako objekt a kamera jako siluetu. Matrace je sice objekt, ale podle radarového odrazu není zkrátka nebezpečný, takže ho ignoruje a je to i celkem logické. Jinak by auto zastavil i arch papíru nebo igelitťák, kterým normální člověk projede.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
23. října • 21:41

Já to četl, ale ty zřejmě ne.„Aby systém zareagoval, musí překážku shodně vyhodnotit oba snímače, kamera i radar.“
Příčina je triviální a zároveň vysvětluje stejné chování Volva: Radarové paprsky se musí odrazit od něčeho kovového.Jak ten radar dle tebe vyhodnocuje člověka? Neviděl jsi nikdy lidi stěhovat cokoliv do auta, dávat něco na střechu auta... myslíš, že tam budou mít uloženy veškeré možnosti, jak člověk v této situaci vypadá?
Níže jsi psal něco o místních a o autech, která by měli řídit. Já si myslím, že všem tady je naprosto jasné, že jde o pomocníka, který má řešit nějakou krizovou situaci, ale hlavní odpovědnost za auto a za jeho chování, nese řidič. Jen se mi zdá, že tobě to nějak nedochází. Já bych osobně dal přednost systému, který zastaví před jakoukoliv překážkou, člověk nikdy neví, a ani ten systém, co se za ní může nacházet. To není o spoléhání se na systém, že to udělá za mne, ale o tom, že může komukoliv nastat situace, že to zachrání život jak řidiči, tak jinému účastníku silniční dopravy. Neslyšel jsi nikdy, že se například občas stane, že se řidiči udělalo zle, omdlel, dostal infarkt...

mpolan
23. října • 22:31

Systém, který zastaví každá překážka, se nechá zblbnout třeba archem papíru nebo igelitu, protože kamera to taky vyhodnotí jako překážku. To bývalo v prvních generacích a působilo to problémy, takže si zákazníci stěžovali.
Jestli ti k chování radaru stačí popis z článku, pak beru vše, co jsem napsal, zpět... S tím ztrácí debata smysl. Ale jen pro informaci, opravdu nemají jednu podobiznu člověka, kterou by srovnávali. Říká ti něco "učení neuronové sítě"? Docela sranda zábava...
A pokud se řidiči udělá zle a podobně, ani tisíc asistentů ho nezachrání, protože všechny se dají "přetlačit", bohužel. Nebo fungují jen do určitých rychlostí, taky k ničemu.
Nezkoušej ztrapňovat odborníky, prosím...

Mirek
24. října • 23:23

A abych nezapomněl, sám jsem třikrát takto nesl velkou matraci přes cestu. Já se sice řádně ujistil, že nic nejede, ale čert nikdy nespí. Osobně jsem byl před léty svědkem, jak se žena otočila od novinového stánku, na chodníku u cesty, a vstoupila do cesty těsně před přijíždějící auto. Výsledek byl jasný, mrtvá na místě. Tím nechci vůbec říci, že to jakýkoliv systém zachrání, ale že ne všichni se vždy řádně rozhlédnou.

Mirek
24. října • 20:53

Ještě se mi nikdy nestalo, že by přede mnou poletoval arch papíru, velký kus igelitu. Moc by mne zajímalo kolika lidem se toto stalo. Na mikroténový sáček od svačiny, který jsem několikrát viděl na cestě poletovat, to rozhodně nikdy nereagovalo, ani reagovat nebude.
Ano, udělá se ti zle, ty uchopíš pevně volant do svých rukou a sešlápneš plyn až k podlaze, naprosto logická reakce řidiče v této situaci. Četl jsi "asistenty" v novém Passatu, co umí a proč to umí?
Jestli ty jsi odborník, tak klobouk dolů před úpadkem techniků v Čechách.

Skeleton
23. října • 7:40

Protoze od chytrych hlav co ho programovali vi, ze za tim panelem jiste neni nejaky pes nebo dite.

Doporučujeme

Články odjinud