Audi Q7 vs. Volvo XC90: Proč nezastaví před libovolnou překážkou

Chtěli jsme jednoduše ukázat, jak Audi Q7 a Volvo XC90 nové generace zabrzdí před překážkou, kterou jim postavíme do cesty. Místo toho ukázala tato velká prémiová SUV nám, že se sama rozhodují, kdy a před čím zastaví. Účelem totiž je odvrátit hrozbu v reálně rizikových situacích, nikoliv uspokojit zvědavost řidiče schválně najíždějícího na překážku.
Seznam kapitol
  1. Automatické brzdění v Audi Q7 a Volvu XC90
  2. Audi pre sense city a Volvo City Safety (4x video)

Možná už víte, že jsme proti sobě postavili nové generace luxusních sedmimístných SUV, nového Audi Q7 a nového Volva XC90. Zatím máme za sebou dvě části srovnávacího testu:

Audi Q7 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5: Srovnání prostornosti

Audi Q7 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5: Srovnání prostornosti

Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Čtyři válce na šest nestačí

Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD: Čtyři válce na šest nestačí

Dnešní článek je tak trochu navíc. Vzhledem k tomu, že oba modely jsou vybaveny pokročilými systémy automatického brzdění před překážkou, chtěli jsme je ukázat v akci prostřednictvím krátké videoilustrace. Postavíme měkkou překážku, natočíme, jak před ní obě auta zastaví, a případně porovnáme, jestli některý ze soupeřů zvládne bezpečně zabrdit z výrazně vyšší rychlosti než ten druhý. Ale ouha.

Matraci ignorují

Když se nám konečně povedlo vztyčit a zabezpečit nafukovací matraci tak, aby nám ji vítr na letišti pořád neshazoval, rozjíždím se proti ní nejprve s Audi. Raději bezpečných 40 km/h. S rychlostí nastavenou na tempomatu a nohou vznášející se milimetry nad brzdovým pedálem čekám pronikavý výstražný tón, provázený červenou ikonou v přístrojovém štítu a následovaný utažením pásu a prudkým nástupem brzd. Když mi definitivně dojde, že auto překážku ignoruje, je na včasné brzdění pozdě. Matrace i plastové přepravky (sloužící coby opěrná konstrukce) letí do dáli.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Redakce AutoRevue.cz uplatňuje při zkoušení vozidel technicky vyspělé pomůcky a přísně profesionální postupy

Jakmile vyzkoušíme stejnou situaci s Volvem a dospějeme ke stejnému výsledku, je jasné, že něco je špatně. Zatímco první generace těchto systémů spolehlivě brzdily před čímkoliv, co jste jim postavili do cesty (nafukovací figurína, papírové krabice, křoví – to všechno jsem zažil osobně), dnes se jen tak něčím zastavit nenechají. Doslova.

Proč? Copak tohle je nějaký pokrok? Je. Automobilky totiž usilují o to, aby bezpečnostní systémy zabránily kolizím v reálných rizikových situacích, ale přitom neobtěžovaly řidiče falešnými výstrahami nebo dokonce automatickým brzděním tehdy, když k tomu není důvod. Systémy v novém Audi Q7 i Volvu XC90 proto reagují pouze na konkrétní překážky a konkrétní situace. „S nafukovací matrací po silnici přece obvykle nechodíte,“ říká Martin Mazari, produktový manažer a technický školitel z Volva.

Nové Volvo XC90 bude samo dávat přednost při odbočování vlevo

Nové Volvo XC90 bude samo dávat přednost při odbočování vlevo

„Funkce City Safety využívá vyspělý detekční algoritmus nové generace na základě informací z nového typu radaru a kamery s vysokým rozlišením integrovaných do modulu ASDM (Active Safety Domain Master), umístěného pod čelním sklem v oblasti zpětného zrcátka,“ vysvětluje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Soustava bezpečnostních systémů v novém Volvu XC90 „vidí“ i v noci, dokáže rozpoznat cyklisty a zasáhne, pokud při odbočování vlevo nedáte přednost protijedoucímu vozidlu

Modul ASDM podle něj porovnává objekty na obrazu z kamery s naprogramovanými šablonami objektů. Ty ukazují, jak vypadá dopravní značka, vozidlo nebo chodec. Objekt lze detekovat, i když je z něj viditelná jen část. Pokud není nalezena shoda se šablonami objektů nebo nejsou-li objekty dostatečně jasné, systém informace nepoužije, tzn. nebude na překážku reagovat.

Podle čeho se ale elektronika rozhoduje, kdy má zasáhnout a kdy ne?

Rozhoduje analýza obrazu i shoda s radarem

„V denním světle k detekci objektů obvykle slouží silueta nebo vzhled, zatímco ve tmě přichází více ke slovu detekce svítících bodů a noční vidění  s cílem detekovat, zda mohou být světelné zdroje součástí jiných vozidel nebo zda se jedná např. o pouliční osvětlení,“ říká školitel Volva.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi umí rovněž dát pozor na chodce a zabránit nedání přednosti při odbočování vlevo

Jeho kolega z Audi Pavel Kolařík objasňuje princip fungování systému, který v Ingolstadtu pojmenovali pre sense city (opravdu malými písmeny) a který rovněž spočívá v kombinaci kamery a radaru: „Aby systém zareagoval, musí překážku shodně vyhodnotit oba snímače, kamera i radar.“

To ale není vše. Současně musí být splněno několik dalších podmínek. Překážka se musí nacházet ve stejném jízdním pruhu, systém ji musí vyhodnotit jako stojící objekt a musí být umístěna tak, že ji nelze objet bez přejetí do sousedního pruhu. (Takže například na moped u krajnice senzory nezareagují, pokud je pruh dost široký na to, aby se Q7 vedle mopedu vešla a zůstala přitom ve svém pruhu.)

Nové Audi Q7 míří hodně vysoko [první jízdní dojmy]

Nové Audi Q7 míří hodně vysoko [první jízdní dojmy]

Proč ale ani Audi nezastavilo před nafouknutou matrací? Ta přece byla stojícím objektem, nacházela se ve směru jízdy a široká byla jako celé auto. Příčina je triviální a zároveň vysvětluje stejné chování Volva: Radarové paprsky se musí odrazit od něčeho kovového. „A to matrace není, pokud se nejedná o retro provedení s ocelovými pery,“ dodává Kolařík s úsměvem. 

Doma to raději nezkoušejte

Automobilky tedy cíleně omezují spektrum situací, v nichž systémy automatického brzdění přicházejí ke slovu. Na první pohled se zdá, že by bylo lepší, kdyby auto zastavilo vždy před jakoukoliv překážkou. Pokud ale přijmeme premisu, že skutečným smyslem těchto systémů je nikoliv a priori zastavit i proti vůli řidiče, ale odvrátit nehodu v reálných případech, kdy si řidič rizikové situace nevšimne nebo zareaguje pozdě, dává tento přístup smysl. O airbazích dnes rovněž platí, že pokud při nehodě nevystřelí, neznamená to, že airbag selhal, ale že v daném scénáři nehody nebyla jeho aktivace zapotřebí.

Volvo ukazuje, jak bude vypadat jízda s autonomní XC90

Volvo ukazuje, jak bude vypadat jízda s autonomní XC90

Nemáme důvod pochybovat, že nové Audi Q7 i Volvo XC90 dokážou zabrzdit, pokud auto před vámi náhle zpomalí nebo do cesty vstoupí chodec. Proti pevné překážce se s nimi ale raději úmyslně nerozjíždějte.

Pro zájemce přinášíme v následující kapitole podrobný popis fungování bezpečnostních systémů v obou modelech a také názorné videoanimace:

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Automatické brzdění v Audi Q7 a Volvu XC90
  2. Audi pre sense city a Volvo City Safety (4x video)

bazar

Audi A4 2
Rok výroby: 2005
Stav: 123 229 km
Cena: 150 000 Kč
Audi A3 1,4
Rok výroby: 2016
Stav: 20 294 km
Cena: 460 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 91 015 km
Cena: 640 000 Kč
Audi Q3 2
Rok výroby: 2016
Stav: 23 403 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A6 2
Rok výroby: 2009
Stav: 191 681 km
Cena: 260 000 Kč
Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 101 323 km
Cena: 260 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků