Audi Q7 V12 TDI, první naftový dvanáctiválec je zde

Jako první jsme vás informovali o záměru automobilky Audi nasadit největší naftový motor do osobních vozů (první zpráva, druhá zpráva). Nyní přišly konečně i oficiální informace, které doplnily původní spekulace.

Prvním z vozů, který se pochlubí naftovým dvanáctiválcem, bude model Audi Q7. Velký SUV model se bude pyšnit naftovým agregátem o objemu 5,5 l. Samotné parametry motoru pak tvoří vrchol dnešní nabídky. 368 kW (500 k) a 1000 Nm zajistí zrychlení na stovku za 5,5 s a elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. Výkon je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím vylepšeného šestistupňového automatu Tiptronic.

Motor má svůj původ v závodním speciálu Audi R10, který letos vyhrál sérii Amercian Le Mans. Osm vítězství z osmi startů zajistilo výbornou předprodejní reklamu.

Motor však netěží pouze z tuctu válců, ale je přehlídkou nejvyspělejších technologií. Vstřikování paliva common rail s plnícím tlakem 2 000 barů (doposud maximálně 1 600 barů) zajistí dostupnost maxima točivého momentu již při 1 750 ot./min. Výborné rozprášení paliva umocňují i nejnovější piezoelektrické vstřikovače.

Piezoelektricky iniciované osmiotvorové vstřikovače pracují rychleji a přesněji než mechanické a umožňují během jednoho cyklu vstřiknout do válce více dávek paliva – u motoru V12 TDI až pět. Kromě hlavní dávky to jsou předvstřiky, které značně omezují tvrdost spalování, takže přispívají ke kultivovanému zvuku motoru. Dodatečné vstřiky zase zvyšují teplotu výfukových plynů a s ní zároveň i účinnost filtrů pevných částic.

Samotná konstrukce motoru je u Audi také specifická. Úhel rozevření válců je 60°, místo obvyklých 90°. To přispělo k dobrému vyvážení setrvačných sil a tím zajištění maximální kultivovanosti motoru.

Společným znakem s ostatními „véčky“ Audi je pohon vačkových hřídelů, olejového čerpadla a vysokotlakých vstřikovacích čerpadel bezúdržbovými řetězovými převody. Jsou umístěny na zadní části motoru, což je jeden z důvodů jeho malých rozměrů. Dvanáctiválec o objemu 5934 cm3 je s 684 mm jen o 166 mm delší než V8 TDI, a proto může být bez problémů instalován do motorového prostoru Audi Q7.

Velký důraz byl zaměřen i na optimální recirkulaci spalin, která snižuje tvorbu oxidů dusíku – recirkulované spaliny se ochlazují v chladiči a jejich podíl v plnicím vzduchu dosahuje při částečných zatíženích až 50 %. Tato opatření zajišťují dokonalé spálení paliva s velmi nízkým obsahem emisí – nový motor vyhovuje předpisu Euro 5, který má vstoupit v platnost až v roce 2010. Spotřeba paliva činí u Q7 v průměru 11,9 l/100 km.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků