Audi Q7 V12 TDI, první naftový dvanáctiválec je zde

Jako první jsme vás informovali o záměru automobilky Audi nasadit největší naftový motor do osobních vozů (první zpráva, druhá zpráva). Nyní přišly konečně i oficiální informace, které doplnily původní spekulace.

Prvním z vozů, který se pochlubí naftovým dvanáctiválcem, bude model Audi Q7. Velký SUV model se bude pyšnit naftovým agregátem o objemu 5,5 l. Samotné parametry motoru pak tvoří vrchol dnešní nabídky. 368 kW (500 k) a 1000 Nm zajistí zrychlení na stovku za 5,5 s a elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. Výkon je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím vylepšeného šestistupňového automatu Tiptronic.

Motor má svůj původ v závodním speciálu Audi R10, který letos vyhrál sérii Amercian Le Mans. Osm vítězství z osmi startů zajistilo výbornou předprodejní reklamu.

Motor však netěží pouze z tuctu válců, ale je přehlídkou nejvyspělejších technologií. Vstřikování paliva common rail s plnícím tlakem 2 000 barů (doposud maximálně 1 600 barů) zajistí dostupnost maxima točivého momentu již při 1 750 ot./min. Výborné rozprášení paliva umocňují i nejnovější piezoelektrické vstřikovače.

Piezoelektricky iniciované osmiotvorové vstřikovače pracují rychleji a přesněji než mechanické a umožňují během jednoho cyklu vstřiknout do válce více dávek paliva – u motoru V12 TDI až pět. Kromě hlavní dávky to jsou předvstřiky, které značně omezují tvrdost spalování, takže přispívají ke kultivovanému zvuku motoru. Dodatečné vstřiky zase zvyšují teplotu výfukových plynů a s ní zároveň i účinnost filtrů pevných částic.

Samotná konstrukce motoru je u Audi také specifická. Úhel rozevření válců je 60°, místo obvyklých 90°. To přispělo k dobrému vyvážení setrvačných sil a tím zajištění maximální kultivovanosti motoru.

Společným znakem s ostatními „véčky“ Audi je pohon vačkových hřídelů, olejového čerpadla a vysokotlakých vstřikovacích čerpadel bezúdržbovými řetězovými převody. Jsou umístěny na zadní části motoru, což je jeden z důvodů jeho malých rozměrů. Dvanáctiválec o objemu 5934 cm3 je s 684 mm jen o 166 mm delší než V8 TDI, a proto může být bez problémů instalován do motorového prostoru Audi Q7.

Velký důraz byl zaměřen i na optimální recirkulaci spalin, která snižuje tvorbu oxidů dusíku – recirkulované spaliny se ochlazují v chladiči a jejich podíl v plnicím vzduchu dosahuje při částečných zatíženích až 50 %. Tato opatření zajišťují dokonalé spálení paliva s velmi nízkým obsahem emisí – nový motor vyhovuje předpisu Euro 5, který má vstoupit v platnost až v roce 2010. Spotřeba paliva činí u Q7 v průměru 11,9 l/100 km.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků