Audi Q7 i Volvo XC90 dorazily letos na trh v nové generaci.

Audi Q7 i Volvo XC90 dorazily letos na trh v nové generaci.

Jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV.

Jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV.

Pokud o jednom z nich uvažujete, je docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly díky sedmimístnému interiéru.

Pokud o jednom z nich uvažujete, je docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly díky sedmimístnému interiéru.

Audi Q7 dorazilo do testu v provedení 3.0 TDi quattro o výkonu 200 kW.

Audi Q7 dorazilo do testu v provedení 3.0 TDi quattro o výkonu 200 kW.

Délka vozu přesahuje pět metrů, výška je ale o hodně menší než u první generace.

Délka vozu přesahuje pět metrů, výška je ale o hodně menší než u první generace.

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Volvo je o něco kratší a užší než Audi.

Volvo je o něco kratší a užší než Audi.

Na výšku však XC90 německého soupeře lehce přesahuje.

Na výšku však XC90 německého soupeře lehce přesahuje.

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Nejprve Audi, podle abecedy má přednost. V testovaném kusu jsme našli příplatková přední sedadla s nastavitelnou délkou sedáku.

Nejprve Audi, podle abecedy má přednost. V testovaném kusu jsme našli příplatková přední sedadla s nastavitelnou délkou sedáku.

Jednotlivá sedadla ve druhé řadě lze nezávisle na sobě posouvat, nastavitelný je rovněž sklon opěradla.

Jednotlivá sedadla ve druhé řadě lze nezávisle na sobě posouvat, nastavitelný je rovněž sklon opěradla.

Komfort sezení je subjektivně dobrý díky vyvýšené pozici, ale fyzická velikost sedadel je omezena požadavky na variabilitu.

Komfort sezení je subjektivně dobrý díky vyvýšené pozici, ale fyzická velikost sedadel je omezena požadavky na variabilitu.

Chcete-li se dostat do třetí řady, musíte překlopit vnější sedadlo ve 2. řadě dopředu.

Chcete-li se dostat do třetí řady, musíte překlopit vnější sedadlo ve 2. řadě dopředu.

Pro dospělého je třetí řada nepoužitelná, doslova není kam složit nohy. Řešením je posunout sedadla ve 2. řadě kousek dopředu.

Pro dospělého je třetí řada nepoužitelná, doslova není kam složit nohy. Řešením je posunout sedadla ve 2. řadě kousek dopředu.

Sedáky ve třetí řadě měří na délku pouhých 35 centimetrů, opěradlo je ale stejně dlouhé jako vpředu.

Sedáky ve třetí řadě měří na délku pouhých 35 centimetrů, opěradlo je ale stejně dlouhé jako vpředu.

A nyní Volvo. Provedení Inscription má vynikající přední sedadla, která kombinují pocit měkkého sezení s dobrou oporou páteře.

A nyní Volvo. Provedení Inscription má vynikající přední sedadla, která kombinují pocit měkkého sezení s dobrou oporou páteře.

Ve druhé řadě nehýří XC90 místem tolik jako Audi, prostoru je však stále dostatek a potěší i o něco delší sedák.

Ve druhé řadě nehýří XC90 místem tolik jako Audi, prostoru je však stále dostatek a potěší i o něco delší sedák.

I zde je možné jednotlivě polohovat každé ze tří sedadel ve druhé řadě.

I zde je možné jednotlivě polohovat každé ze tří sedadel ve druhé řadě.

Při nastupování dozadu odsunete sedačku jednoduše jedním pohybem, vzniklý průchod je zato užší než v případě Q7.

Při nastupování dozadu odsunete sedačku jednoduše jedním pohybem, vzniklý průchod je zato užší než v případě Q7.

Když už se ale dozadu nasoukáte, i dospělý zde může sice nepříliš pohodlně, ale přece jen sedět – na rozdíl od Audi.

Když už se ale dozadu nasoukáte, i dospělý zde může sice nepříliš pohodlně, ale přece jen sedět – na rozdíl od Audi.

XC90 totiž nabízí ve třetí řadě citelně více prostoru pro nohy i v úrovni loktů.

XC90 totiž nabízí ve třetí řadě citelně více prostoru pro nohy i v úrovni loktů.

A jsme opět v Audi. Prostor pro nohy je 16-27 cm podle polohy posuvných sedadel ve druhé řadě.

A jsme opět v Audi. Prostor pro nohy je 16-27 cm podle polohy posuvných sedadel ve druhé řadě.

I v sedmimístné konfiguraci zůstává v kufru Q7 relativně hodně prostoru pro zavazadla.

I v sedmimístné konfiguraci zůstává v kufru Q7 relativně hodně prostoru pro zavazadla.

Zadní řadu sedadel lze ovládat pohodlně tlačítkem, a to jak ze zavazadelníku, tak od bočních zadních dveří.

Zadní řadu sedadel lze ovládat pohodlně tlačítkem, a to jak ze zavazadelníku, tak od bočních zadních dveří.

Volvo nabízí na 3. řadě prostor pro nohy v rozsahu 21-33 cm.

Volvo nabízí na 3. řadě prostor pro nohy v rozsahu 21-33 cm.

Jeho zavazadelník je ve všech směrech ještě rozměrnější než v Q7.

Jeho zavazadelník je ve všech směrech ještě rozměrnější než v Q7.

Sedadla ve 3. řadě ale musíte obsluhovat ručně. Dosáhnout na horní hranu opěradla z kufru je docela problém.

Sedadla ve 3. řadě ale musíte obsluhovat ručně. Dosáhnout na horní hranu opěradla z kufru je docela problém.

Po sklopení třetí řady má ložná plocha Audi délku i šířku přesahující jeden metr.

Po sklopení třetí řady má ložná plocha Audi délku i šířku přesahující jeden metr.

V případě sedmimístné verze udává Audi maximální objem zavazadlového prostoru 1955 litrů.

V případě sedmimístné verze udává Audi maximální objem zavazadlového prostoru 1955 litrů.

Na bočnici kufru najdete tlačítka elektrického ovládání sedadel druhé řady, nakládací výšky (pro nakládání těžkých břemen) a tažného zařízení.

Na bočnici kufru najdete tlačítka elektrického ovládání sedadel druhé řady, nakládací výšky (pro nakládání těžkých břemen) a tažného zařízení.

V případě Volva má ložná plocha v pětimístném uspořádání rozměry 113x124 cm.

V případě Volva má ložná plocha v pětimístném uspořádání rozměry 113x124 cm.

Volvo udává maximální objem zavazadlového prostoru 1886 litrů.

Volvo udává maximální objem zavazadlového prostoru 1886 litrů.

Také XC90 umožňuje spustit záď níž, když potřebujete naložit něco těžkého.

Také XC90 umožňuje spustit záď níž, když potřebujete naložit něco těžkého.

Audi Q7 se nabízí výhradně s třílitrovými šestiválci, Volvo XC90 zase jenom s dvoulitrovými čtyřválci – a to platí i pro benzinové verze.

Audi Q7 se nabízí výhradně s třílitrovými šestiválci, Volvo XC90 zase jenom s dvoulitrovými čtyřválci – a to platí i pro benzinové verze.

Q7 3.0 TDI quattro má výkon 200 kW a točivý moment 600 Nm.

Q7 3.0 TDI quattro má výkon 200 kW a točivý moment 600 Nm.

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor Volva XC90 dosáhne na 165 kW a 470 Nm.

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor Volva XC90 dosáhne na 165 kW a 470 Nm.

Q7 při našem měření vzdorovala pokusům o rychlý rozjezd. Pak ovšem akceleruje lépe než Volvo.

Q7 při našem měření vzdorovala pokusům o rychlý rozjezd. Pak ovšem akceleruje lépe než Volvo.

Kvůli stávkujícímu hnacímu řetězci jsme naměřili zrychlení 0-100 km/h za 7,68 s.

Kvůli stávkujícímu hnacímu řetězci jsme naměřili zrychlení 0-100 km/h za 7,68 s.

Graf akcelerace 0-100 km/h výmluvně ukazuje počáteční váhání Audi (červená čára).

Graf akcelerace 0-100 km/h výmluvně ukazuje počáteční váhání Audi (červená čára).

Jakmile se ale rozjede… na 150 km/h je Q7 o tři a půl sekundy dříve než XC90.

Jakmile se ale rozjede… na 150 km/h je Q7 o tři a půl sekundy dříve než XC90.

Volvo žádný problém s rozjezdem nemělo, ale zrychlení jsme mu stejně naměřili o sekundu horší, než udává výrobce.

Volvo žádný problém s rozjezdem nemělo, ale zrychlení jsme mu stejně naměřili o sekundu horší, než udává výrobce.

S aktuální generaci německých šestiválců se XC90 zkrátka měřit nemůže.

S aktuální generaci německých šestiválců se XC90 zkrátka měřit nemůže.

Brzdný výkon je však výborný, ze všech sledovaných rychlostí zastaví XC90 na kratší dráze a za kratší dobu než Q7.

Brzdný výkon je však výborný, ze všech sledovaných rychlostí zastaví XC90 na kratší dráze a za kratší dobu než Q7.

Audi působí při prudkém zpomalování jistějším a stabilnějším dojmem.

Audi působí při prudkém zpomalování jistějším a stabilnějším dojmem.

Volvo zpomaluje úžasně, ale výrazně při tom zaklekává na přední nápravu.

Volvo zpomaluje úžasně, ale výrazně při tom zaklekává na přední nápravu.

Jejich předchůdci patřili k průkopníkům variabilních sedmimístných SUV.
Pokud o jednom z nich uvažujete, je docela velká pravděpodobnost, že se ve vašem výběru ocitly díky sedmimístnému interiéru.
Audi Q7 dorazilo do testu v provedení 3.0 TDi quattro o výkonu 200 kW.
Délka vozu přesahuje pět metrů, výška je ale o hodně menší než u první generace.
196
Fotogalerie

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Kapitoly článku:


První představu o prostorovém potenciálu nového Audi Q7 a Volva XC90 nám poskytnou už základní vnější rozměry. Vidíme, že skandinávští konstruktéři byli o něco skromnější. Vešli se do pěti metrů délky a jejich auto je o deset centimetrů kratší, ačkoliv rozvor má menší jen o centimetr. Q7 už možná není takový mastodont jako v první generaci, ale půdorysem se stále řadí mezi pořádné cvalíky.

Audi Q7 vs. Volvo XC90: Vnější rozměry
Model Audi Q7 Volvo XC90
Délka (mm) 5052 4950
Šířka bez zrcátek (mm) 1968 1923
Výška (mm) 1741 1776
Rozvor náprav (mm 2994 2984
Rozchod kol vpředu (mm) 1679 1668
Rozchod kol vzadu (mm) 1691 1679

A jak se vnější rozdíly odrazí v prostoru pro posádku? Naše tabulka bude dnes opravdu dlouhá, protože obsahuje míry pro tři řady sedadel. Sedadla ve druhé řadě nabízejí možnost podélného posuvu, my jsme je při měření odsunuli zcela vzad. Uvádíme ale i naměřený rozsah podélného seřízení, takže si snadno uděláte představu, jak lze prostor pro posádku dle potřeby rozložit.

Audi Q7 vs. Volvo XC90: Rozměry prostoru pro cestující (cm)
Model Audi Q7 Volvo XC90
První řada sedadel    
Šířka v úrovni loktů  159 154
Minimální prostor pro hlavu 94 91
Maximální prostor pro hlavu 103 100
Délka sedáku  47-52 46-51
Délka opěradla  62 62
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 24 26
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 9 9
Druhá řada sedadel    
Šířka v úrovni loktů  158 154
Prostor pro hlavu  99 94
Délka sedáku  44 46
Délka opěradla  67 61
Minimální prostor pro nohy 21 20
Prostor pro nohy za řidičem vysokým 178 cm 33 27
Prostor pro nohy za řidičem vysokým 190 cm 29 23
Maximální prostor pro nohy 45 46
Rozsah podélného seřízení sedadel 11 12
Třetí řada sedadel    
Šířka v úrovni loktů  125 134
Prostor pro hlavu  90 88
Délka sedáku  35 37
Délka opěradla  63 60
Minimální prostor pro nohy 16 21
Max. prostor pro nohy (2. řada posunutá zcela vpřed) 27 33

Vidíme, že na prvních dvou řadách se cestující mohou roztahovat o něco víc v Audi než ve Volvu, které bylo vybaveno střešním oknem. A vidíme také, že komfort sezení na druhé řadě sedadel (již, troufáme si tvrdit, považuje většina zákazníků intuitivně za plnohodnotnou) je kompromitován přítomností řady třetí. Ovšem v rozdílné míře a rozdílným způsobem.

Audi Q7 vs Volvo XC90 192.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 190.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 193.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 195.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 196.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 188.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 178.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 179.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 177.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 175.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 181.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 174.jpg
Zatímco na první řadě je o pohodlí postaráno vskutku královsky, uprostřed je už komfort sezení omezen variabilitou sedadel a zcela vzadu je to pro dospělého nepoužitelné – do XC90 ale muž vysoký 1,78 m aspoň poskládá kolena

Vpředu čeká na cestující fantastické posezení. Zvlášť sedadla Volva navazují na nejlepší tradici značky v této oblasti, vynikají komfortním pocitem i dobrou oporou celé páteře. Příplatková přední sedadla Audi jsou funkčně rovněž skvělá, ale nenavozují až takový pocit poddajného komfortu. (Raději zdůrazníme, že sedadla Volva nejsou prostě jen měkká, jako bývala třeba ve francouzských autech. Z takových by za chvíli bolela záda. Klíčem je zkombinovat pocit měkkého sezení s pevným vedením zad.)

Duel kompromisů

Na druhé a třetí řadě se začne ukazovat rozdílný přístup konstruktérů obou automobilek. Q7 má ve druhé řadě tři stejně široké a poměrně krátké sedáky, jako to bývá v autech kategorie MPV. Podélné zasazení druhé řady do karoserie pak ponechává za průměrně vzrostlým řidičem až marnivý prostor pro nohy.

V XC90 najdete tradičnější řešení s širšími vnějšími sedáky a příležitostným prostředním. Komfort sezení je však kompromisní v obou modelech – v Audi si budou cestující zoufat hlavně nad kratičkými sedáky. Ve Volvu jsou jen o něco delší, ale zase spojené s kratším opěradlem. To je zkrátka daň za variabilitu, kterou dobře znají i majitelé vozů MPV. Konvenční auta vyšší střední třídy poskytují cestujícím ve druhé řadě výrazně vyšší komfort sezení.

A jak vypadá situace zcela vzadu? Bídně, tedy pro dospělé. 

Při vyzvedávání testovacího Volva se nám dostalo obšírného výkladu, při kterém byl model XC90 opakovaně označen jako „plnohodnotně sedmimístné“ SUV. K tomu má daleko, ale pořád je lepší než Q7. Tady nemůže být spokojeno žádné dítě dost velké na to, aby se obešlo bez dětské sedačky, a při usazování a poutání menších ratolestí do sedačky to bude mít zase těžké rodič.

Audi Q7 vs Volvo XC90 187.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 186.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 185.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 173.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 172.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 171.jpg
Volvo poskytuje na třetí řadě více prostoru pro nohy i v úrovni loktů; pociťovaný komfort sezení (lze-li o něčem takovém mluvit) je v něm citelně lepší; Audi je na oplátku velkorysejší k cestujícím ve druhé řadě

Pokud jde o přístupnost třetí řady, vidíme to na remízu. Ve Volvu lze sklopit a odsunout vnější sedadlo druhé řady jedním pohybem, což je rychlé a příjemné. Vznikne tak ale jen úzký průchod. To Audi vám otevře přístupovou cestu skoro královskou, jenže napřed musíte překlopit celé sedadlo dopředu a pak ho zase narovnat.

Záleží na poloze druhé řady

Podélný prostor v Q7 je ve třetí řadě mnohem menší než v XC90, jenže to vyplývá hlavně z výchozího umístění druhé řady v karoserii. Nezapomínejme, že druhá řada je v obou autech posuvná – a součet prostoru na 2. a 3. řadě za řidičem vychází nastejno, přesněji řečeno těsně ve prospěch Audi. Když posunete druhou řadu v Q7 dopředu tak, abyste získali stejný prostor pro nohy jako ve Volvu, bude najednou prostor pro nohy v nejzazší řadě o centimetr lepší než ve Volvu.

Jak to vypadá, když se na 3. řadu sedadel snaží nasoukat dospělý muž, se můžete podívat v našich videoilustracích:

Abyste ale vůbec mohli martýrium spojené s využitím třetí řady sedadel podstoupit, musíte je nejdřív vztyčit. V Q7 k tomu najdete praktická tlačítka, naproti tomu ve Volvu není ani poutko. Můžete si tedy vybrat, zda se k nim budete neobratně natahovat zezadu (bez kleknutí na vnější hranu kufru to asi nepůjde), nebo se natáhnete „nastupovací“ cestou přes boční dveře.

Elektrické ovládání sedadel ve 3. řadě Q7 opět ukazuje naše videoilustrace:

V případě obou aut platí, že třetí řada není vhodná k pravidelnému používání a v žádném případě ne pro dospělé. Díky tomu, že auta jsou dimenzovaná s ohledem na její přítomnost, je ale jasné, že při pětimístné konfiguraci můžete čekat pořádný zavazadlový prostor. A také ano.

Audi Q7 vs. Volvo XC90: Rozměry prostoru pro zavazadla (cm)
Model Audi Q7 Volvo XC90
Šířka mezi podběhy 109 113
Šířka v nejširším místě 135 113
Výška po roletu 40 44
Šířka vstupního otvoru 117 112
Výška vstupního otvoru 75 80
Výška otevření pátých dveří 190 180
Délka ložné plochy, 5 míst 117 124
Délka ložné plochy, 7 míst 53 55
Max. délka nákladu (k přednímu sedadlu spolujezdce) 241 233
Výška nakládací hrany 71 76
Teoretický minimální kvádr, 5 míst (cm3) 510 120 616 528
Teoretický minimální kvádr, 7 míst (cm3) 231 080 273 460

I kufr Audi je obrovský, ale Volvo se vytáhlo ještě víc. Jeho zavazadelník je delší, vyšší i širší, přičemž šířka zůstává stejná po celé délce a podlaha je samozřejmě rovná. Škoda omezené výšky otevření pátých dveří – 180 cm představuje pro čelo kolegy Lukáše (z našich tabulek ho znáte coby „řidiče vysokého 190 cm“) permanentní hrozbu.

Audi Q7 vs Volvo XC90 183.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 189.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 184.jpg
Audi Q7 vs Volvo XC90 167.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 197.jpgAudi Q7 vs Volvo XC90 169.jpg
Obě auta umějí nabídnout obří nákladový prostor s plochou podlahou a spuštění zádi blíž k zemi tlačítkem, Audi však navíc přidává i elektrické ovládání třetí řady sedadel

Obě auta mají v kufru tlačítka pro spuštění zadní nápravy blíž k zemi, když potřebujete naložit těžké břemeno, a díky bezproblémovému sklápění druhé řady mají přepravní kapacitu překonávající i ta nejrozměrnější velká kombi.

Mikrobus nenahradí

Ani jeden ze srovnávaných modelů neumožňuje rozumnou přepravu sedmi dospělých osob. A nepříliš praktické jsou i pro rodiny s větším počtem dětí, pokud mezi nimi není značný věkový rozdíl – jak chcete dozadu usazovat ty nejmenší, když jsou vnější sedadla ve druhé řadě osazena dětskými sedačkami starších sourozenců?

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud