Audi Q5: zaostřeno na efektivitu

Při konstrukci nového Audi Q5 dbali vývojáři na co nejlepší hospodaření s energiemi. Je downsizing a přeplňování správnou cestou?

Kýžený výsledek je jasný: vysoký výkon, nízká spotřeba. Audi Q5 je nový přírůstek do bující rodiny SUV, který jsme vám na stránkách našeho magazínu již popisovali. Nyní se zaměříme na konkrétní způsoby, jimiž se Audi ze svého modelu Q5 pokusilo udělat co nejefektivnějšího hospodáře s energiemi. K tomu významnou měrou přispěly třeba rekuperace energie nebo systematické snižování objemu motorů.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Audi Q5 přichází s trojicí přeplňovaných motorů s přímým vstřikováním. Připraveny jsou dvě vznětové jednotky TDI a jedna zážehová TFSI. Právě benzínový motor 2,0 TFSI je nástupcem podobné jednotky, která v předchozích letech několikrát po sobě obdržela ve své kategorii titul Motor roku. Tento čtyřválec dává v Audi Q5 výkon 211 koní a točivý moment 350 Nm, ale průměrná spotřeba by se měla pohybovat okolo 8,5 l/100 km. Motor se vyznačuje použitím systému AVS, který ve dvou stupních reguluje zdvih ventilů.

Také základní „nafťák“ je typickým příkladem jevu zvaného downsizing, tedy snižování objemu ve prospěch efektivity. Ze svého dvoulitrového objemu dává 170 koní a točivý moment vrcholí hodnotou 350 Nm, přičemž průměrná spotřeba byla stanovena na 6,7 l/100 km. Vrcholem v nabídce přeplňovaných jednotek je vdilicový šestiválec 3,0 TDI, který dosahuje výkonu 240 koní a působivého točivého momentu 500 Nm. Přesto jeho normovaná spotřeba v kombinovaném provozu činí 7,5 l/100 km. Nezbytným průvodním jevem downsizingu jsou přeplňování a snaha o dosažení maxima točivého momentu při co nejnižších otáčkách. Například motor 2,0 TFSI v Audi Q5 dává plných 350 Nm již při 1 500 ot./min. Díky tomu mohly být o něco „prodlouženy“ převody, což bez újmy na dynamice umožní dosahovat nižší spotřeby paliva.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ke snižování spotřeby Audi Q5 přispívají také jednotlivé technologické komponenty sdružené pod názvem „modulární program efektivity“. Patří sem zdánlivé drobnosti, jež však dohromady pomáhají výrazně zlepšovat využívání energií. Každý zvlášť by ušetřil palivo v řádu desetin litru na 100 km, dohromady však zlepší spotřebu paliva až o 15%. Jde třeba o nové čerpadlo posilovače řízení, jež dodává jen takový tlak, který je zrovna potřeba. Pohyblivé části motoru mají snížené tření, chladicí okruh motoru je rozdělen do několika větví, které mají za úkol zaručit motoru co nejrychlejší prohřátí, což je důležité zvláště při cestách na kratší vzdálenosti. Používají se pneumatiky se sníženým valivým odporem. Aerodynamický odpor charakterizovaný koeficientem 0,33 patří v dané třídě k bezkonkurenčně nejnižším. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Podobně jako nové vozy řady A4, také Audi Q5 je standardně osazeno systémem pro rekuperaci. Při brždění je totiž alternátor schopen kinetickou energii převádět na elektrickou, jež se ukládá v akumulátoru. Z něj je pak čerpána při akceleraci, čímž odlehčuje motoru. Audi Q5 2,0 TFSI je osazeno šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením a na displeji řidiči naznačuje, kdy a jak řadit. Navigační systém MMI je navíc schopen vybrat trasu, na níž bude možno dosáhnout nejnižší spotřeby paliva. Pro všechny tři popsané motory je k dispozici také sedmistupňová dvouspojková převodovka, jež patří v současnosti k nejvyspělejším v rámci celosvětové produkce.

K podobným metodám jsou dnes nuceni sahat snad všichni producenti automobilů na světě, ale značka Audi patří v tomto ohledu dlouhodobě mezi nejpilnější. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 

bazar

Audi A3 1,8
Rok výroby: 1998
Stav: 153 237 km
Cena: 40 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2011
Stav: 155 197 km
Cena: 590 000 Kč
Audi Q7 3
Rok výroby: 2006
Stav: 294 604 km
Cena: 280 000 Kč
Audi A4 2
Rok výroby: 2007
Stav: 164 950 km
Cena: 174 000 Kč
Audi TT 2
Rok výroby: 2009
Stav: 44 866 km
Cena: 350 000 Kč
Audi S4 3
Rok výroby: 2011
Stav: 42 108 km
Cena: 680 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků