TEST Audi Q5 50 TDI S line (210 kW): Možná nejlepší auto roku přišlo za pět minut dvanáct

Šestiválec, quattro, osmikvalt. Ideální kombinace pro rodinu, která občas potřebuje odtáhnout jachtu, nebo zajet z Prahy do Mnichova pod tři hodiny.
Radosti
Vynikající šestiválec
Klasické quattro
Jízdní vlastnosti
Starosti
Kola občas „zakopnou“ na nerovnostech
Cena s příplatky
Cukání se start/stopem
9  /10

Modernizované Audi Q5 vstoupilo na trh s dvoulitrovou naftou o výkonu 150 kW (204 koní). Fajn motor, skvělé auto, nicméně něco tomu pořád chybělo, hlavně když jinou verzi motoru můžete mít i ve Škodě Octavia. Na otázku prémiovosti a prestiže odpovědělo mnoho dalších motorizací, kterým vévodí nejsilnější nafťák. Označuje se 50 TDI quattro a je to třílitr o výkonu 210 kW (286 koní). Je tak boží, jak to zní?

Na rovinu, je to skvělý motor. V těle Q5 je taková jednotka skutečně dominantní. Když po nastartování trochu šlápnete na plyn, všimnete si, že se kapota lehce chvěje. Zvuk motoru je mohutný a stejně takový je jeho zátah. Reakce na pedál plynu jsou výtečné a ve středních otáčkách nabudete dojmu, že pod sebou hrnete asfalt. V rozmezí 2250 až 3000 otáček totiž máte 620 N.m točivého momentu.

Stačí deset kilometrů a dojde vám, že motor je víc než auto. Vyloženě si zbytek plechů, skla a gumy podmaňuje. Že je to k ničemu? Vůbec ne, s 50 TDI quattro odtáhnete 2400 kg brzděný přívěs. Ano, on to zvládne i dvoulitr, ale myslíte, že s tím bude tak v pohodě jako třílitr? Pak se navíc podíváte do technických údajů a zjistíte, že naftový dvoulitr má quattro ultra a dvouspojkový sedmikvalt. 50 TDI má tradičnější quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem a osmikvalt Tiptronic.

Tedy ne, nepřiplácíte pouze za výhodu 76 koní a pár set newtonmetrů. Nevýhody? Vyšší spotřeba a hmotnost. 50 TDI váží 1935 kilogramů, ale při té porci výkonu to umí skvěle maskovat a pneumatiky 255/40 R21 vás v zatáčkách umí podržet. Hmota vám nikam neutíká, auto je stabilní a dobře kontrolovatelné. Spotřeba u naftových šestiválců má obrovský rozptyl, kochači krajinou to budou umět pod osm litrů, dálniční letci mohou počítat s jedenácti litry.

Tady je fajn, že vám nikdo nevěší bulíky na nos, Audi samo uvádí spotřebu mezi osmi a devíti litry. A přesně za tolik bude průměrný řidič jezdit. Kombinovaným stylem jízdy pak vyprázdníte nádrž až za zhruba osm set kilometrů. Odměnou vám mimo jiné bude absolutní nenucenost, s jakou se Q5 pohybuje po dálnici. Na výjezdu od čerpací stanice vás zašimrá v břiše pozvolným nástupem točivého momentu a akcelerací na stovku za 5,7 sekundy. To byla ještě nedávno hodnota skvělých sportovních aut, tohle je rodinná krabice.

Držet dvoustovku na německé dálnici je pak absolutně nenucené, pro auto jsou takové rychlosti samozřejmostí a i to propracování rychloměru ze stovky na dvě je velmi rychlé. Auto se nemusí snažit, jen položíte nohu na plyn a ono vás tam za pár chvil dovede. Jen už pak narazíte na výrazný svist daný stavbou karoserie. Po městě vás 50 TDI nebude štvát cukáním, osmikvalt je dobře odladěný i v nepříznivém provozu, je to ale podmíněno vypnutím systému start/stop, který s vámi umí škubnout a velmi špatně se s ním dávkuje plyn pro jemný rozjezd.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Diskuze (59) Další článek: Muž trval na vykonání vasektomie i přes výpadek proudu. Situaci zachránil elektromobil

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz