Audi představuje nový motor 2,8 V6 FSI

Nový motor Audi 2.8 FSI je odvozen od typu 3.2 FSI, s nímž má shodné vrtání 84,5 mm. Zdvih je však snížen na 82,4 mm (místo 92,8 mm), takže dosahuje objemu jen 2773 ccm. Stejně jako motor 3.2 FSI má blok válců z hypereutektické slitiny hliníku s vysokou odolností povrchu, který jí propůjčují výrazná zrna křemíku, takže nepotřebuje samostatné vložky válců. Díky tomu a také díky koncepci s úložnou deskou je blok velmi tuhý i při velmi tenkých stěnách a malých rozestupech mezi válci, takže je lehký a kompaktní – má hmotnost jen 33 kg a délku 360 mm.

Motor dosahuje výkonu 154 kW (210 k) a točivého momentu 280 Nm v rozmezí otáček od 3000 až 5000 ot./min. Tomuto pomohla technologie přímého vstřiku paliva FSI a také proměnné časování ventilů Valvelift.

Systém Audi Valvelift zabezpečuje proměnnou výšku zdvihu sacích ventilů ve dvou stupních (vyšší pro plné a nižší pro částečné zatížení), přičemž na rozdíl od konvenčních řešení nepoužívá žádné vložené mezičleny mezi zdvihátky ventilů a vačkovým hřídelem – vše se děje přímo na vačkovém hřídeli, takže systém je velmi jednoduchý, rychlý a efektivní.

Vlastní vačky jsou řešeny jako samostatné díly, jejichž profil je na každé z čelních ploch odlišný podle požadovaného zdvihu. Na hřídeli jsou upevněny prostřednictvím vnitřního ozubení, takže jsou osově posuvné mezi dvěma krajními polohami, odpovídajícími zdvihu sacího ventilu při částečném a plném zatížení. Jejich přesun zajišťují dva výsuvné kolíky umístěné v hlavě válce nad vačkovým hřídelem, zasahující do spirálových drážek ve hřídeli. Posuv mezi krajními polohami probíhá velmi rychle během jediného cyklu motoru.

Pro plné zatížení je zdvih vačky větší (11 mm), pro částečné nižší a dokonce u každého ze dvou sacích ventilů téhož válce různý (5,7 a 2 mm). Díky tomu (a vhodnému tvarování sacích kanálů a spalovacího prostoru) dochází k intenzivnímu víření a promíchávání plnicího vzduchu, aniž by byly použity obvyklé klapky montované do sacího potrubí.

Motor se navíc vyznačuje i velmi nízkou spotřebou. Model Audi A6 s motorem 2,8 V6 FSI by si měl vystačit v kombinovaném provozu pouze s 8,7 l naturalu na 100 km.

Klepněte pro větší obrázek
Audi 2,8 V6 FSI
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků