Audi představuje nový motor 2,8 V6 FSI

Nový motor Audi 2.8 FSI je odvozen od typu 3.2 FSI, s nímž má shodné vrtání 84,5 mm. Zdvih je však snížen na 82,4 mm (místo 92,8 mm), takže dosahuje objemu jen 2773 ccm. Stejně jako motor 3.2 FSI má blok válců z hypereutektické slitiny hliníku s vysokou odolností povrchu, který jí propůjčují výrazná zrna křemíku, takže nepotřebuje samostatné vložky válců. Díky tomu a také díky koncepci s úložnou deskou je blok velmi tuhý i při velmi tenkých stěnách a malých rozestupech mezi válci, takže je lehký a kompaktní – má hmotnost jen 33 kg a délku 360 mm.

Motor dosahuje výkonu 154 kW (210 k) a točivého momentu 280 Nm v rozmezí otáček od 3000 až 5000 ot./min. Tomuto pomohla technologie přímého vstřiku paliva FSI a také proměnné časování ventilů Valvelift.

Systém Audi Valvelift zabezpečuje proměnnou výšku zdvihu sacích ventilů ve dvou stupních (vyšší pro plné a nižší pro částečné zatížení), přičemž na rozdíl od konvenčních řešení nepoužívá žádné vložené mezičleny mezi zdvihátky ventilů a vačkovým hřídelem – vše se děje přímo na vačkovém hřídeli, takže systém je velmi jednoduchý, rychlý a efektivní.

Vlastní vačky jsou řešeny jako samostatné díly, jejichž profil je na každé z čelních ploch odlišný podle požadovaného zdvihu. Na hřídeli jsou upevněny prostřednictvím vnitřního ozubení, takže jsou osově posuvné mezi dvěma krajními polohami, odpovídajícími zdvihu sacího ventilu při částečném a plném zatížení. Jejich přesun zajišťují dva výsuvné kolíky umístěné v hlavě válce nad vačkovým hřídelem, zasahující do spirálových drážek ve hřídeli. Posuv mezi krajními polohami probíhá velmi rychle během jediného cyklu motoru.

Pro plné zatížení je zdvih vačky větší (11 mm), pro částečné nižší a dokonce u každého ze dvou sacích ventilů téhož válce různý (5,7 a 2 mm). Díky tomu (a vhodnému tvarování sacích kanálů a spalovacího prostoru) dochází k intenzivnímu víření a promíchávání plnicího vzduchu, aniž by byly použity obvyklé klapky montované do sacího potrubí.

Motor se navíc vyznačuje i velmi nízkou spotřebou. Model Audi A6 s motorem 2,8 V6 FSI by si měl vystačit v kombinovaném provozu pouze s 8,7 l naturalu na 100 km.

Klepněte pro větší obrázek
Audi 2,8 V6 FSI
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků