Audi představuje nový motor 2,8 V6 FSI

Nový motor Audi 2.8 FSI je odvozen od typu 3.2 FSI, s nímž má shodné vrtání 84,5 mm. Zdvih je však snížen na 82,4 mm (místo 92,8 mm), takže dosahuje objemu jen 2773 ccm. Stejně jako motor 3.2 FSI má blok válců z hypereutektické slitiny hliníku s vysokou odolností povrchu, který jí propůjčují výrazná zrna křemíku, takže nepotřebuje samostatné vložky válců. Díky tomu a také díky koncepci s úložnou deskou je blok velmi tuhý i při velmi tenkých stěnách a malých rozestupech mezi válci, takže je lehký a kompaktní – má hmotnost jen 33 kg a délku 360 mm.

Motor dosahuje výkonu 154 kW (210 k) a točivého momentu 280 Nm v rozmezí otáček od 3000 až 5000 ot./min. Tomuto pomohla technologie přímého vstřiku paliva FSI a také proměnné časování ventilů Valvelift.

Systém Audi Valvelift zabezpečuje proměnnou výšku zdvihu sacích ventilů ve dvou stupních (vyšší pro plné a nižší pro částečné zatížení), přičemž na rozdíl od konvenčních řešení nepoužívá žádné vložené mezičleny mezi zdvihátky ventilů a vačkovým hřídelem – vše se děje přímo na vačkovém hřídeli, takže systém je velmi jednoduchý, rychlý a efektivní.

Vlastní vačky jsou řešeny jako samostatné díly, jejichž profil je na každé z čelních ploch odlišný podle požadovaného zdvihu. Na hřídeli jsou upevněny prostřednictvím vnitřního ozubení, takže jsou osově posuvné mezi dvěma krajními polohami, odpovídajícími zdvihu sacího ventilu při částečném a plném zatížení. Jejich přesun zajišťují dva výsuvné kolíky umístěné v hlavě válce nad vačkovým hřídelem, zasahující do spirálových drážek ve hřídeli. Posuv mezi krajními polohami probíhá velmi rychle během jediného cyklu motoru.

Pro plné zatížení je zdvih vačky větší (11 mm), pro částečné nižší a dokonce u každého ze dvou sacích ventilů téhož válce různý (5,7 a 2 mm). Díky tomu (a vhodnému tvarování sacích kanálů a spalovacího prostoru) dochází k intenzivnímu víření a promíchávání plnicího vzduchu, aniž by byly použity obvyklé klapky montované do sacího potrubí.

Motor se navíc vyznačuje i velmi nízkou spotřebou. Model Audi A6 s motorem 2,8 V6 FSI by si měl vystačit v kombinovaném provozu pouze s 8,7 l naturalu na 100 km.

Klepněte pro větší obrázek
Audi 2,8 V6 FSI
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků