Audi pracuje na vlastním elektrickém dmychadle

Přeplňování je jedním z nejdůležitějších prvků moderních motorů, které mají za úkol nejen zvyšovat výkon, ale především snižovat laboratorní hodnoty spotřeby a emisí CO2. I zde se pozornost konstruktérů přenáší od čisté mechaniky k elektronickým systémům.
Audi pracuje na vlastním elektrickém dmychadle

Přeplňování je logickým a po technické stránce docela jednoduchým řešením. Zvyšování tlaku vzduchu při plnění válců umožňuje spalovat větší množství paliva, navíc větší porce kyslíku znamená účinnější a efektivnější prohoření směsi. V tuto chvíli se používají prakticky jen dva principy přeplňování: kompresor mechanicky hnaný rozvodovým řemenem, nebo výfukové turbodmychadlo roztáčené výfukovými plyny.

Elektrické přeplňování opět blíže skutečnosti

Elektrické přeplňování opět blíže skutečnosti

Výfuková turbína však vykazuje ztráty na výfukovém traktu a citelné zpoždění na pokyn plynového pedálu a také podstatně hbitější kompresor ubírá na celkové účinnosti práce motoru. Automobilky proto využívají nejrůznějších kombinací těchto soustav, některé používají kompresor pro náběh točivého momentu z nízkých otáček a turbodmychadlo pro dosažení požadovaného výkonu, jiné ze stejného důvodu kombinují malé a velké turbodmychadlo. Ačkoli bývá účinek těchto soustav přesvědčivý, nová generace přeplňovacích soustav stojí před revolucí.

Klepněte pro větší obrázek
Schéma vznětového šestiválce Audi opatřeného elektricky hnaným kompresorem a konvenčním výfukovým turbodmychadlem

Tou je dmychadlo s náhonem elektromotorem, o němž jsme slyšeli v posledních měsících již několikrát. Na jeho vývoji pracují především specializovaní výrobci jako Eaton nebo CPT, ale také automobilky samotné. Za zmínku stojí značka Audi, jež dokončuje přípravu systému označovaného Electric Biturbo. Ten sestává z elektromotorem hnaného dmychadla pro bleskové reakce v nízkých a středních otáčkách a klasického velkého turbodmychadla pro špičkový výkon v otáčkách vysokých.

Elektrické kompresory připraveny do výroby

Elektrické kompresory připraveny do výroby

Elektrický náhon dmychadla má kromě přesnosti dávkování účinku výhodu také v minimalizaci výkonových ztrát, které jsou u konvenčních kompresorů a turbodmychadel zjevné, neboť za všech okolností kladou spalovacímu motoru odpor. Elektrické dmychadlo lze totiž napájet takřka „zadarmo“, tedy energií z regenerativního brzdění nebo solárních panelů, což navíc podtrhuje možnosti využití v hybridech.

Eaton pracuje na nových kompresorech

Eaton pracuje na nových kompresorech

Co se dalších automobilek týče, na elektricky poháněném přeplňování dnes pracují také BMW nebo Subaru, jež zvažuje jeho použití na svých budoucích sportovních a závodních vozech. Zůstává tedy jen otázkou měsíců, kdy se s tímto řešením setkáme ve velkosériové výrobě.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků