Audi pracuje na vlastním elektrickém dmychadle

Přeplňování je jedním z nejdůležitějších prvků moderních motorů, které mají za úkol nejen zvyšovat výkon, ale především snižovat laboratorní hodnoty spotřeby a emisí CO2. I zde se pozornost konstruktérů přenáší od čisté mechaniky k elektronickým systémům.
Audi pracuje na vlastním elektrickém dmychadle

Přeplňování je logickým a po technické stránce docela jednoduchým řešením. Zvyšování tlaku vzduchu při plnění válců umožňuje spalovat větší množství paliva, navíc větší porce kyslíku znamená účinnější a efektivnější prohoření směsi. V tuto chvíli se používají prakticky jen dva principy přeplňování: kompresor mechanicky hnaný rozvodovým řemenem, nebo výfukové turbodmychadlo roztáčené výfukovými plyny.

Elektrické přeplňování opět blíže skutečnosti

Elektrické přeplňování opět blíže skutečnosti

Výfuková turbína však vykazuje ztráty na výfukovém traktu a citelné zpoždění na pokyn plynového pedálu a také podstatně hbitější kompresor ubírá na celkové účinnosti práce motoru. Automobilky proto využívají nejrůznějších kombinací těchto soustav, některé používají kompresor pro náběh točivého momentu z nízkých otáček a turbodmychadlo pro dosažení požadovaného výkonu, jiné ze stejného důvodu kombinují malé a velké turbodmychadlo. Ačkoli bývá účinek těchto soustav přesvědčivý, nová generace přeplňovacích soustav stojí před revolucí.

Klepněte pro větší obrázek
Schéma vznětového šestiválce Audi opatřeného elektricky hnaným kompresorem a konvenčním výfukovým turbodmychadlem

Tou je dmychadlo s náhonem elektromotorem, o němž jsme slyšeli v posledních měsících již několikrát. Na jeho vývoji pracují především specializovaní výrobci jako Eaton nebo CPT, ale také automobilky samotné. Za zmínku stojí značka Audi, jež dokončuje přípravu systému označovaného Electric Biturbo. Ten sestává z elektromotorem hnaného dmychadla pro bleskové reakce v nízkých a středních otáčkách a klasického velkého turbodmychadla pro špičkový výkon v otáčkách vysokých.

Elektrické kompresory připraveny do výroby

Elektrické kompresory připraveny do výroby

Elektrický náhon dmychadla má kromě přesnosti dávkování účinku výhodu také v minimalizaci výkonových ztrát, které jsou u konvenčních kompresorů a turbodmychadel zjevné, neboť za všech okolností kladou spalovacímu motoru odpor. Elektrické dmychadlo lze totiž napájet takřka „zadarmo“, tedy energií z regenerativního brzdění nebo solárních panelů, což navíc podtrhuje možnosti využití v hybridech.

Eaton pracuje na nových kompresorech

Eaton pracuje na nových kompresorech

Co se dalších automobilek týče, na elektricky poháněném přeplňování dnes pracují také BMW nebo Subaru, jež zvažuje jeho použití na svých budoucích sportovních a závodních vozech. Zůstává tedy jen otázkou měsíců, kdy se s tímto řešením setkáme ve velkosériové výrobě.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků