Audi posouvá odhalení rivala Tesly. Koncem srpna se jej nedočkáme

27 komentářů

Luise
28. června • 12:38

Zajímala by mě cena. Pamatuji si R8 e tron, jeho cenu (1 mil €) a úspěch (výroba ukončena pro nezájem)

jogurt
28. června • 13:54

110 000€

don
28. června • 10:40

Vynikajici koncernovy nadpis,plne dle metodiky PR oddeleni VAG.

Tom
28. června • 13:13

Naopak nadpis je příprava na další ve smyslu Audi opět slibuje a zase posouvá termín, tak jako to páni redaktoři píšou u AR, dočkáš se neboj. Tohle je nestranný server s vyváženou porcí informací napříč automobilovým trhem.

Kluge
28. června • 19:09

Jo,to tady borci ovládají mistrně. Takže se těšíme na SEQUEL :-D

bzzz
28. června • 11:59

https://twitter.com/auto_schmidt/status/10116... ... V cem je problem, chytraku? Jak by mel nadpis vypadat? Nebo by se ta informace nemela tady vubec ukazat?

Zelí
28. června • 10:00

Odhadem je v akupacku 95kwh cca 12 tisíc článků Lion 18650. Pokud by chtěli vyrobit tisíc aut musí mít od dodavatelů 12 milionů článků 18650. To už asi bude problém.

Pajda
28. června • 19:41

Kde jste prosím narazil na tyto zavádějící údaje? :-/ Stačí zadat do googlu "Audi e-tron battery" a vyjedou vám oficiální materiály zveřejněné přímo Audi, kde by snad mohli vědět co vlastně do své baterie osazují? Např hned v prvním odkazu: https://www.greencarreports.com/news/1116347_audi-details... ... V jejich baterii je 432 článků, každý o kapacitě 60 Ah, články jsou zapojeny 108s4p v 36 modulech. Celá baterie má vážit cca 715 kg. Jedná se o velké články formátu pouch (více známý je tento formát článku pod zavádějícím označení Li-pol). Dodavatelem článků je patrně společnost LG Chem.

jogurt
28. června • 22:50

Li-Pol je něco jiného, než Pouch, ale právě baterie a její konfigurace je důvodem odložení premiéry "malého" e-tronu, pozastavení výroby Q7 e-tron a zdržení verze Q8 e-tron. V ostatním máte pravdu.

jogurt
28. června • 22:55

ještě na okraj, pokud by Audi skutečně jako první "dosáhlo" na L-I akumulátory s pevným elektrolytem, o což se aktivně snaží, bude mít k dispozici 150kWh na hmotnosti 500kg, což by byla obrovská konkurenční výhoda, představující dojezd kolem 750km i v zimních podmínkách....

Pajda
28. června • 23:52

Ano, zde jde o dlouhodobý problém s názvoslovím. Bohužel označení "Li-pol" bylo a je historicky masově zneužíváno jako obchodní název mnoha (i renomovanými) výrobci článků pro pouch provedení článků. Osobně si myslím že pro články s pevným elektrolytem se i proto ujme označení SSB, tedy solid-state battery.
Audi teď používá běžné pouch provedení článků NMC. Prakticky použitelné SSB tu dle mého skromného odhadu nebudou dříve než 2025.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Zelí
29. června • 7:37

95kw a 12000 článků 18650 by vážilo cca 550kg... 150kw sestavených z těchto článků by vážilo cca 800-850kg (mimochodem to je hmotnost škody 105). Takže pokud mají 150kw v hmotnosti 750kg, tak je to jistý pokrok.

Pajda
29. června • 8:43

Audi udává kapacitu baterie 95kWh, dá ověřit přepočtem že tomu tak nejspíš je, neboť pro běžné provedení NMC pouch článků se udává konzervativní nominální napětí 3,7V. Tedy propočtem 3,7V*60Ah*432článků = 95,9kWh. Jimi udávaná hmotnost 715kg platí pro kompletní bateriovou krabici, samostatné články váží mnohem méně. Využitelnou kapacitu odhaduji na cca 90kWh.Pokud byste chtěl použít články 18650, tak například Tesla ve své největší "100" baterii má osazeno 8256 článků formátu 18650 s nominální kapacitou cca 102 kWh (Na rozdíl od starších Tesla "85" a "90" baterií zde je těch 100kWh opravdu dosažitelných i v reálných provozních podmínkách, využitelných pak má být až 98kWh). Jeden článek Tesla 18650 váží cca 46g, takže 100kWh v samotných článcích váží cca 380kg. Hmotnost celé baterie "100" se udává kolem 600kg. Tento poměr hmotností se často přehlíží.To číslo 150kWh nepřišlo ode mne a dle mého skromného názoru je toto číslo dnes nereálné pro sériově vyráběné vozy s bateriovou krabicí velikosti TMS nebo e-tron. Tipuji nejdřív tak 2025.

Zelí
1. července • 11:32

Silně pochybuji že 8256 článků 18650 má kapacitu 102kwh. Reálná kapacita jednoho článku v delším provozním výhledu u seriózních výrobců je cca 2000mAh, což ukazuje na kapacitu kolem 60kwh. Hmotnost článku je obvykle 44-46g.
U nejlepších článků to je cca 2300mAh takže tam by to bylo kolem 70kwh.
102kwh to nebude ani náhodou.....

Pajda
1. července • 23:29

Tak si to jednoduše vygooglete. Tesla v modelu S/X používá ekvivalent článků Sanyo NCR18650GA s jmenovitou kapacitou 3350mAh a v normálních podmínkách pak 12,4Wh není nedosažitelných (spousta lidí včetně mě se k této nebo i lepší hodnotě doměřila). Články s těmito parametry jsou na trhu již 3 roky. Nejnovější články formátu 18650, které jsou na trhu asi rok umí 3600mAh nominálně, jsou to např LG Chem INR18650 M36 nebo Samsung INR18650-36G.Tesla Model 3 pak používá 4416 článků formátu 21700 s kapacitou 5000mAh, které umí 18Wh v reálných podmínkách a až 18,4Wh v laboratorních. Tedy plná kapacita baterie "LR" u TM3 je cca 80kWh. Články podobných parametrů opět již nějaký ten pátek krom Tesla/Panasonic vyrábí i Samsung, LG Chem i Sony

Zelí
2. července • 11:40

Zázraky se asi dějí. Děkuji za info.

Pajda
2. července • 12:44

Právě že ani moc ne :-( Od roku 2000 nám pěkně rostla kapacita o cca 10-15% ročně, ale v roce 2012 jsme se zastavili na cca 3400mAh ve formátu 18650 (právě tento formát byl historicky nositelem nejvyšší dostupné energetické hustoty článků na trhu) a od té doby jsme se posunuli jen na těch avizovaných 3600mAh, které ještě ani nejsou na trhu pořádně k dostání a ta kapacita je spíše vymodlená výrobci.Dobře je to přešlapování na místě vidět u Tesly, která jako jediná automobilka, historicky nabízí to nejlepší co je na trhu v poměru cena/výkon. Jejich nejlepší "100" baterie (pravda se 102kWh reálně) vznikla optimalizací bateriových modulů původní "85" baterie z roku 2012, kde prostě přidali víc článků. Původní "85" jich měla 7104ks, kdežto nová "100" jich má 8256ks. Kdyby Tesla použila toto nové uspořádání modulů s více články již v roce 2012 (nijak nesouvisí s chemií), tak mohla mít již tenkrát 95kWh reálně. Takže skutečný progres na úrovni článků za posledních 6let je jen nějakých 7%.To že v podstatě všechny ostatní automobilky v čele s Nissanem historicky montují do svých baterií ten největší a nejpředraženější "odpad" je na jinou diskuzi. Teprve nedávno se začaly chystat za nos a začali přemýšlet o tom že Tesla asi fakt už nepadne a tak se konečně budou muset snažit osazovat do vozů technologii odpovídající současnému stavu poznání viz toto Audi.

Zelí
4. července • 8:09

Zajímalo by mě, jestli někdo udělal reálný test kapacity bateriového modulu 102kwh z tesly. Tj. jestli ta avizovaná kapacita vypočítaná z ideové kapacity jednoho článku je skutečností a jestli náhodou reál není výrazně nižší.
PS mimo téma :
Tesla, ve všech jeho podnikatelských divizích, je další americký diverzní projekt, kde na penězích nezáleží...... jeho účel je zcela jiný. Dokud bude plnit onen ideově diverzní plán, tak nezkrachuje nikdy. Peněz se dá natisknout libovolné množství.

jogurt
28. června • 12:23

tak zrovna 18650 to s velkou pravděpodobností nebudou.....Už ani Tesla je nepoužívá.

Zelí
28. června • 14:17

18650 se dají koupit asi i v tomto množství. Jiný rozměr, který možná používá tesla, na podstatě lion článku nic nemění a není to známkou pokroku. Je to jenom ožvejkávání buď menší nebo větší hašlerky. :-D

Jan Taraba
28. června • 14:57

Ne tak docela, Tesla od 18650 utekla z důvodu jejich horší efektivity, než současně používaná 20700 a Gigafactory staví pro 21700, která se podstatně méně zahřívá a má lepší ratio objem(a hmotnost)/kapacita. Audi se zrovna do Li-Ion tužkovek nehrne ale co tam bude finálně to se teprve uvidí. Navíc není jasné, kdy bude dostavěna fabrika na lithiové akumulátory v Pardubicích, která by měla část evropské EVprodukce zásobovat, navíc se šušká, že se ještě má změnit její technologie z kapalného na pevný elektrolyt a to by znamenalo úplně jiné provedení..

Zelí
29. června • 7:31

Pokud to mají prodávat za půl roku, tak se žádné převratné změny nechystají. Pokud to mají koncem roku prodávat, tak je to auto cca 2-3roky konstrukčně hotové a konstrukční práce jsou uzavřené. Šlo to takzvaně z prkna pryč. Rozvahy o typu batereček jsou jenom mlácení prázdné slámy.

Zelí
28. června • 9:49

Nabíječka s proudem cca 350A..... kdo to z vás má... jak by řekl JP.

jogurt
28. června • 12:50

150kW/ 3x400V=> 210A... ale i tak je to hodně, bude to mít tepelné ztráty jako hrom. I na dnešních 50kW "rychlonabíječkách" baterky topí jak díra od pekla

Zelí
28. června • 14:31

Samozřejmě mohou postavit nabíječku na vyšším napětí a tak snížit proudy. Jestli člověka zabije 400V nebo 1000V je už v podstatě jedno. Ztrátové teplo může v zimně příjemně vytopit kabinu, aby se elektrofíra cítil spokojeně po návratu z čekárny.

jogurt
28. června • 15:44

To by samozřejmě mohli, jestli bude u dálniční pumy trafo 35kV/0,4kV nebo 35/1, to už je v podstatě jedno.... blbé ovšem je, že současné nabíječky na 400V nepoužívají tři, ale jen dvě fáze....
a teplíčko? ok, v zimě bude možná topení ....a co v létě? Bude se grilovat klobása?

Zelí
29. června • 7:43

To je velice romantická představa...... stojící tesla na elektropumpě, kolem ní na rybářských stoličkách pasažéři a na klacku mají buřta a opékají. Reklamní poutač u pumpy hlásá ... k tankování buřt zdarma .

Doporučujeme

Články odjinud