Audi má teď "plynová" auta i pro manažery. Model A3 doplnily i A4 a A5

S modelem Audi A4 Avant jsme se mohli svézt zatím jen po městě. Na konci projížďky ukázal palivoměr spotřebu 4,6 kg/100 km.

Rodina aut, které umožňují jízdu na stlačený zemní plyn (CNG) je u značek koncernu Volkswagen poměrně velká. Kromě Lamborghini a Porsche nějaký model mají v nabídce všechny takzvané velkoobjemové značky.

Nyní toto portfolio o dva exempláře rozšířilo Audi. Značka se čtyřmi propojenými kruhy už od loňska nabízela plynovou verzi hatchbacku A3, nyní k němu přiřadila manažerské čtyřdveřové kupé A5 sportback a A4 Avant.

Z vnějšího pohledu tato auta od klasických benzinových nebo dieselových verzí nepoznáte. Vlastně jedinou viditelnou odlišností je označení g-tron na zádi.

Test Audi A4 2.0 TDI 110 kW Design: Stejné jen na pohled

Test Audi A4 2.0 TDI 110 kW Design: Stejné jen na pohled

V interiéru pak je jiný přistrojový ukazatel. Obsahuje totiž dva palivoměry. Zde je na místě říci, že řidič nemá možnost volby, zda pojede na benzin nebo na zemní plyn. Pokud je v nádržích dostatek zemního plynu, vždy motor spaluje toto palivo. Pouze pokud jeho množství poklesne pod 0,6 kilogramu, případně pokud se odjíždí od plnící stanice nebo je venku teplota pod mínus deset, přepne se pohon na benzin. V této souvislosti je třeba myslet na to, že benzinová nádrž nesmí být nikdy "na suchu".

Čtyři plynové a jedna benzinová nádrž

Oba nové modely, tedy jak A4 Avant, tak A5 Sportback, mají ve svých útrobách celkem čtyři nádrže na stlačený zemní plyn. Dohromady pojmou 19 kilogramů tohoto paliva stlačeného na 200 barů. To znamená dojezd na plyn pět stovek kilometrů. Celkový dojezd až na 950 kilometrů zvyšuje přídavná benzinová nádrž.

V těchto dvou vozech také Audi používá nový typ kompozitových nádrží. Ty jsou jednak o 56 procent lehčí než původně používané ocelové, ale navíc jsou i podstatně lépe zabezpečeny proti proražení. Nádrže jsou složené z vrstvy polyamidu, dále je tvoří karbon a na vrchu sklolaminát. Ten má navíc schopnost se mléčně zbarvit, pokud by došlo k mechanickému poškození nádrže.

Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type R AWD: Rychlost, nebo zábava

Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type R AWD: Rychlost, nebo zábava

Bezpečnostních opatření je ještě daleko více. Například dvanáctivoltová baterie se přestěhovala do motorového provozu, kde je navíc ještě obalena kovovou protinárazovou schránkou.

A4 Avant g-tron s převodovkou S tronic spotřebuje v kombinovaném režimu 3,8 kilogramu zemního plynu na 100 kilometrů, (při provozu na benzin: 5,5 litru na 100 kilometrů. Prakticky stejné hodnoty má A5 Sportback g-tron s převodovkou S tronic. Při provozu na zemní plyn spotřebuje rovněž jen 3,8 kilogramu CNG na 100 kilometrů. Při provozu na benzin platí hodnota 5,6 litru na 100 kilometrů.

Quattro nelze

Oba vozy lze mít ale rovněž s manuálními šestistupňovými převodovkami. Naopak nelze si objednat varianty s pohonem všech kol. Místo pro tento pohon totiž logicky zabraly plynové nádrže. Ty současně poněkud omezily kapacitu zavazadlového prostoru. V A4 Avant g-tron je objem 415 litrů, ve sportbacku je to 390.

V podstatě se, jak jsme se přesvědčili v A4 Avant, vyrovnalo dno podlahy s hranou zavazadlového prostoru. Pod ní už také logicky není místo pro rezervní ani dojezdové kolo, pouze v prostoru těsně za sedačkami je pod podlážkou uložena lepící sada.

V motorovém prostoru obou vozů je dvoulitrový turbomotor odvozený od klasické jednotky 2.0 TFSI. Úpravy však doznaly ventilové rozvody, písty, změněné je chlazení, olejový filtr, svíčky, katalyzátor i výfukové potrubí. Je to logické, plyn má vyšší výhřevnost než benzin, podstatně vyšší oktanové číslo (130 x 95) než benzin a vyšší zápalnou teplotu (600 stupňů Celsia oproti 200-300 u benzinu).

Audi A5 Sportback je tady. Známe i základní cenu!

Audi A5 Sportback je tady. Známe i základní cenu!

Agregát poskytuje maximální výkon 125 kW (170 koní) a má maximální točivý moment 270 Nm. Auto díky němu zrychluje na stokilometrovou rychlost během 8,5 sekundy a oba typy zvládnou maximální rychlost přes 220 kilometrů v hodině.

Měli jsme zatím možnost se s vozem Audi A4 Avant g-tron s automatickou převodovkou svézt jen na krátké necelé dvacet kilometrů dlouhé trase v hlavním městě. Na trase vedoucí z Modřan přes sídliště Novodvorská na Jižní Spojku do Strašnic a zpět jsme z palubního počítače vozu odečetli průměrnou spotřebu 4,6 kilogramu zemního plynu na sto kilometrů. To je velmi příznivá hodnota, i když provoz byl spíše mírný. Velmi příjemný i tichý chod motoru. I ten klasický spalující benzin je v A4 utlumen skvěle, zde je však podle našeho názoru ještě o nějaký ten decibel tišeji.

Za vůz si tuzemské zastoupení Audi bude účtovat 1 113 900 Kč, sportback A5 je o pět tisíc korun dražší. Příplatek za technologii CNG v porovnání se stejně výkonným a vybaveným vozem se spalovacím motorem činí 62 000 Kč bez DPH.

Na galerii snímků z prvního seznámení s vozem se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků